Asenkron Motorun Tanımı:
Statordaki sargılarına uygulanan alternatif akım ile oluşan döner manyetik alan sonucu rotoru dönen elektrik motorlarıdır. Rotorun dönüş devir sayısı döner manyetik alan devir sayısından az olduğu için asenkron (senkron olmayan) motorlar denilir.
Çalışma Prensibi:
İdükleme prensibine göre çalışırlar. Statorda oluşan manyetik alan rotorda elektrik akımı indüklenmesini (oluşmasını) sağlar. Bunun sonucunda statorda oluşan döner manyetik alan rotorda oluşan manyetik alan ile itme-çekme yaparak rotorun dönmesini sağlar.
Asenkron Motorun Parçaları:
1. Stator:
Alternatif gerilimle çalışan motorlarda döner manyetik alan oluşturmak için sargıların
bulunduğu kısımdır. Stator, 0,35–0,8 mm‟lik silisyum katkılı birer tarafları yalıtılmış ve iç
yüzeyine oluklar açılmış sacların pres edilerek paketlenmesiyle elde edilir.
2. Rotor:
Alternatif gerilimle çalışan motorlarda statorun meydana getirdiği döner manyetik
alanın içinde dönen ve mekanik enerjinin alındığı kısımdır. İki şekilde üretilirler.
a- Sincap Kafesine Benzeyen Kısa Devre Çubuklu Rotor
Rotorun dış yüzeyine açılmış oluklara alüminyum veya bakır çubuklar yerleştirilerek
çubukların her iki tarafı kısa devre edilir. Ayrıca soğutucu görevi için her iki tarafa
kanatçıklar konmuştur.
b- Sargılı (Bilezikli) Rotor:
Rotor dış yüzeyine açılan oluklara 1200
faz farklı üç fazlı alternatif akım sargısı
yerleştirilen rotorlardır. Sargı uçları, yıldız ve üçgen bağlandıktan sonra üç uç rotor mili
üzerinde bulunan milden yalıtılmış üç adet pirinç bronzdan yapılmış bileziklere bağlanır.
Sargılara akım, bu bileziklere basan fırçalar ile sağlanır.
3. Gövde ve Kapaklar:
Dış etkilere karşı alüminyum, demir ya da demir alaşımından üretilir. Rotorun stator
içinde merkezi olarak yataklanması görevini kapaklar yapar.
4. Yatak ve Rulmanlar:
Rotorun kolayca dönmesini sağlayan mekanik yapılı parçalardır. Küçük güçlü
motorlarda pirinç vb. madenler kullanılarak yapılmış bilezik biçimli, yağlanmış yataklar
(burç) kullanılır. Büyük güçlü motor yataklarında ise rulman kullanılır.
5. Soğutma Pervanesi:
0–20 kW güce sahip motorlarda hava ile soğutulur. Motorun dönen miline bağlanan
plastik ya da metal pervane gövdenin sıcaklığını kolayca atmasını ve soğumayı sağlar.
6. Klemens Tablosu:
Statora yerleştirilen sargıların bağlantı uçları, klemens tablosuna çıkarılır. Üç fazlı
motorların klemensinde altı adet bağlantı noktası vardır. Giriş uçları U-V-W, çıkış uçları X-Y-Z‟dır.
7. Motor Etiketi:
Motorların özelliklerini belirtmek amacıyla motorun üzerine alüminyum etiketler monte edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder