Sayfalar

3 Ekim 2019 Perşembe

Bobinaj İçin Sökülecek Asenkron Motor İşlem Sırası Nedir?


Sökülecek olan asenkron motorda sırasıyla şu işlemler yapılır

1. Motorun monteli durumunu gösteren bir krokisi çizilir.

2. Motorun sökülmesi için gerekli el takımları hazırlanır.

3. Motorun etiket değeri kartekse kaydedilir.
   a- Kaç amper çektiği
   b- Yıldız veya üçgen olduğu
   c- 220 veya 380 V’la çalıĢtığı
   d- Modeli
   e- Devir sayısı
   f- Gücü
   g- Güç katsayısı
   h- Modeli
   ı- Üretildiği fabrika vb.

4. Motorun söküldüğü resimde tekrar monte edilmesi gerektiğinden, motor kapakları ile gövdenin birleştiği bölümlerden bir tarafa birer, diğer tarafa ikişer nokta vurulur.

5. Kasnak ve pervane uygun bir çektirme ile kırılmadan çıkarılır.

6. Kapakları gövdeye bağlayan cıvata veya saplamalar uygun takımlarla sökülür. Sökülmesi zor olanlara yağ ya da hidrolik dökülür, bir müddet sonra tekrar denenir.

7. Kapaklar, gövdeden tahta tokmak veya takozlarla mile vurularak sökülür. Demir çekiç, direk kapak veya mile vurulmaz, vurulursa mil zedelenebilir, kapaklar çatlayabilir. Motordan sökülen vida, somun,pul vb. parçalar ya yerlerine tekrar takılır ya da bir kutuya konularak muhafaza edilir.

8. Sökülen motor tekrar kontrol edilir. Arıza rulman ve yataklarda ise motorun bobinajına dokunulmadan arıza giderilir.

9. Rulmanlar kontrol edilir. Rulmanlardan ses geliyorsa değiştirilir. Sağlamsa
benzin veya tiner ile temizlenir.

10. Rulman yataklarında aşınma ve boşluk varsa kapaklar değiştirilir veya kaynakla doldurulur. Torna ile tekrar rulman yuvası açılır.

11. Arıza statorda ise ve statorun sargıları sökülecekse önce şu bilgiler motor karteksine kaydedilir.
   a- Sarım şekli (el tipi, yarım kalıp, tam kalıp gibi)
   b- Bobin açılımı (1-8, 1-10 gibi)
   c- Bobin giriş ve çıkış uçlarına veya grup bağlantıları arasındaki ek yerine bakılarak bobinlerin kaç telle sarıldığı (tek tel, iki tel, üç tel vb.)
   d- Bobin bağlantıları (seri-paralel)
   e- Sarım Ģeması çizilir.

12. Bu bilgilerden sonra bobinlerin sökülmesine başlanır. Önce oyuk kavelaları çıkarılır. Sarım sonunda kullanılan vernik, bobinleri sertleştirdiği için yumuşatılır. Vernik yumuşatması aşağıda açıklanmıştır.

13. Bobinleri oyuklardan çıkartmak için, bobinlerin oyuk dışında kalan kısmından tek taraflı olarak teneke makası ile kesilir. Sapan şeklinde yapılan uzun bir demir ile kesilmeyen taraftaki bobinler itilerek oyuklardan çıkarılır.

14. Bir oyuktaki iletkenler sağlam olarak çıkartılarak sipir sayısı sayılır.

15. Sağlam olarak çıkartılan bobin içinden bir iletkenin emayesi yakılarak veya iyice kazınarak mikrometre ile ölçülerek tel çapı tespit edilir ve motor karteksine işlenir

16. Sökülen iletkenlerin tamamı tartılarak motor karteksine işlenir.

17. Oyuklardan presbantlar çıkartılarak ölçüsü belirlenir ve motor karteksine işlenir.

18. Statorun içi komple temizlenir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder