Türkiye’nin teknolojisi ile yüzde yüz milli tek elektrikli araç üreticisi DMA, TÜBİTAK MAM ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü ile beraber dünyada tek olan bir projeye imza attı.
Bor enstitüsü ve Tübitak MAM ile beraber yaptıkları “Boren” isimli araç; Elektrik ve Sodyum Bor Hidrür ile hibrit olarak çalışıyor.
Yürür aksamı, elektrikli batarya ile bu iki teknolojinin entegrasyonunu DMA’nın üstlendi. Projenin Sodyum Bor Hidrür’den hidrojen elde edilecek yakıt pili kısmını ise Tübitak MAM ve Bor Enstitüsü beraber geliştiriyor.Özel olarak yaptırılan aracın kasasında motor, şanzıman, egzoz sistemi yok. Kablolaması için gerekli altyapı DMA’nın vermiş olduğu özellikler doğrultusunda yapıldı.
Bu aracın kasasında bataryaların konulması için özel bir alan ayrılmış durumda. Aracın toplam proje maliyeti 1 milyon doların üzerinde.
Dünyada elektrik ve hidrojenli ilk hibrit araç
Önümüzdeki günlerde lansmanı yapılacak araç, hidrojen ve elektrikle çalışan dünyadaki ilk hibrit araç modeli. Sodyum Bor Hidrürden elde edilen hidrojen 750 Bar basınçla depolanıyor. Elde edilen hidrojen ve elektrik enerjisi ile çalışan bu araç geleceğin teknolojisi olarak görülüyor.
DMA’nın geliştirdiği elektrik motoru 53 kW ile saatte 450 kilometre yol alabiliyor. (Tesla’nın geliştirdiği elektrik motoru 75 kW ile 426 km yol almakta, son yazılım güncellemesinde bu menzilin 19 km artırıldığı söylenmektedir.) Sodyum Bor Hidrür ile desteklenen hibrit araç, konulan bor hidrür miktarı ile orantılı hiç durmadan yol alabiliyor.
Yapılan araştırmalar hidrojenin diğer yakıtlardan yaklaşık üç kat ucuz olduğu yönünde. Hidrojenin yaygın enerji kaynağı olarak kullanımının, hidrojen üretimi için geliştirilecek teknoloji ile maliyeti düşüreceği bekleniyor.
Sodyum Bor Hidrür, araçlarda yakıt olarak ilk defa 2001 senesinde Detroit Otomobil Fuarı’nda Daimler-Chrysler tarafından tanıtılmıştı. Aracın 5 yolcu ile 300 mil yapabildiği kaydedilmişti.
Bor kullanımının karı büyük
Dünyada Bor’un füze katı yakıtlar, yüksek enerjili jet motorları ve roketlerde saf hidrojen kaynağı olarak kullanımı konusundaki çalışmaların açıklanan sonuçları oldukça çarpıcı. Türkiye, Dünya’nın en geniş bor rezervlerine sahip ülkesi iken, bor hammadde olarak çok ucuza yurtdışına satılmakta. Endüstride kullanılmak üzere işlenmiş ürün olarak geri alınan bor bileşikleri ise kg’ında bileşiğin cinsine göre en az 10 ile 100 katı fazla maliyetle ithal edilmekte.
Milliyet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder