20 Kasım 2019 Çarşamba

Bir Kadının Yaşamından Yirmi Dört Saat (Stefan Zweig) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Bir Kadının Yaşamından Yirmi Dört Saat

Kitabın Yazarı : Stefan Zweig

Kitap Hakkında Bilgi :

Zweig bu novellası'nda bir kadının yaşamını bütünüyle değiştiren yirmi dört saatlik deneyimini anlatırken, insanda içkin saplantıların ve dayanılmaz arzuların sınırlarında gezinir. Özgürce ve tutkuyla içgüdülerinin peşine takılan bir kadının bu kısa ve yoğun hikâyesi, kadın kalbinin sırlarına ermiş ustanın kaleminde olağanüstü bir anlatıya dönüşür. Yapıtı için mekân olarak muhteşem atmosferiyle Fransız Riviera'sını seçen Zweig, 1920'li yılların sonlarında Avrupa'nın "kibar" tabakasının ikiyüzlü ahlak anlayışına yönelik eleştirel tavrıyla dikkat çeker.

Kitabın Özeti :

Hikaye, 19. yy başlarında Fransız Rivierası kıyısında farklı milletten burjuvazi sınıfına mensup insanların konakladığı küçük bir pansiyonda başlar. Pansiyonda birçok millette mensup zenginler, anlatıcı, Alman ve İtalyan evli iki çift, Danimarkalı bir adam, kibar bir İngiliz bayan olan Mrs. C. ve Lyonlu şişman fabrikatör ile onun narin, içine kapanık karısı Madame Henriette bulunmaktadır.

Otele genç ve yakışıklı Fransız bir adamın yerleşmesi ile birlikte sessiz sakin otelin havası tamamen değişir. Genç adam son derece yakışıklı, kibar nazik ve vakurdur. Zengin sınıfta görülmeyecek kadar fazla erdeme sahip olması özellikle kadınların ilgisini çekmesine neden olmuştur. Genç adam, Lyonlu şişman iş adamının iki çocuklu ve kendi halinde karısı, Henriette ile vakit geçirmeye başlayar. Küçük bir çay sohbeti ve akşam yürüyüşünden sonra Henriette ile birlikte sırra kadem basarak ortadan kaybolurlar.

Genelde monoton ve dertsiz tasasız zaman geçirmeye alışmış bu insanlar için böylesi sıra dışı olay tam bir kriz etkisi oluşturur. Pansiyonda sabahlara varan tartışmaların yaşanmasına neden olmuştur. Otuz üç yaşında olan Bayan Herniette’in, iki çocuğunu ve kocasını bırakarak, henüz birkaç saat tanıdığı bir adamla aniden ortadan kaybolması; kimileri tarafından, sorumsuzca, kimileri tarafından da şuursuzca değerlendirilir. Genç kadının hayatını aniden terk etmesine bir anlam veremeye çalışırlar.

Alman bir kadının; ”Bir yanda gerçek kadınlar vardır. Bir yanda fahişe ruhlu kadınlar, Bayan Henriette bu ikinci tip kadınlardan biriydi.” sözlerine karşı herkes bunun ne kadar yanlış ve ayıp  olduğunu söylerken yazar, Henriette‘i savunup  durumun belki de görüldüğü gibi olmadığını

“Herkesçe malum olaya, bir kadın yaşamının bazı anlarında, kendi iradesi ve denetimi dışında gizemli güçlerin etkisinde kalır şekilde olumsuz yaklaşmak, aslında yalnızca kendi içgüdümüze ve doğamızın şeytani yönlerine karşı duyulan korkuyu ifade ediyor. ”kolayca baştan çıkarılanlara“ göre kendini daha güçlü daha akıllı ve daha temiz hissetmek bazı insanlara haz veriyor olmalı. Diğer yandan ben şahsen bir kadının özgürce ve tutkuyla içgüdülerinin peşine takılmasını, genellikle alışıla geldiği üzere, kocasının kollarında onu kapalı gözlerle aldatmasından daha dürüst bulurum .”

İlerleyen tartışma boyunca sadece; yazar, Henriette ‘i tüm eleştirilere karşı savunur ve bilir ki; bu öfkenin kaynağı ne ahlaki kurallar ne de sosyolojik nedenlerdir. T ek neden; kendilerinin böyle bir cesareti asla gösteremeyeceklerini bilmeleri, sıkıcı ve boğucu hayatlarına ömür boyu hapsolmuş olmalarıdır. Henriette’in yeni macera ve aşk dolu yaşamına duyulan imrenişleridir gerçek sebep. İşte bu ikiyüzlülüğe ve kıskançlığa dayanamaz.

Tartışmanın gittikçe boyut değiştirmesinden endişe eden Mrs. C. uzlaşma sağlamaya çalışmak ister. Herkes tarafında saygı duyulan Mrs. C. bu empati dolu yaklaşımından dolayı yazarla alakadar olmaya başlar. İnsanlara karşı mesafeli olan bu kadın, zavallı ve mutsuz olduğu anlaşılan Henriette’i küçümseme hakkını kendinde görenlere karşı çıkan yazara, hayranlık besler ve onunla konuşmak için randevu ister.

Yaşamından bir kesiti onunla paylaşmak istediğini söyler. Bundan yirmi dört yıl önce yaşamış olduğu ve hala, zihnin en derin yerlerinde büyük bir azaba neden olan kısa ama sarsıcı hikâyesini anlatmaya başlar… İtirafının nedeni de evli kadının kaçtığı Fransız gencinin, itiraf edeceği ilişkideki adama benzemesidir.
Mrs. C’nin 24 Saati

Mrs. C kocasını genç yaşta kaybetmiş ve sonrasında, karamsarlık ve melankoli ile dolu günler geçirmeye başlamıştır. Oradan oraya giderek huzur bulmaya çalışan kadın, Monte Carlo’ ya gider. Kumarhane masasında öylece insanları incelemeye başlar. Bir adam dikkatine çeker, ellerinin inceliğine olan hayranlığı gittikçe adamla bütünleşir. Hareketlerinden ve çaresiz tavırlarından, adamın varını yoğunu kaybettiğini anlar. Adam sona yaklaştığını bilir ancak, doyurulmamış kazanma arzusu ile tükenmişliğine yenik düşmek arasındaki gelgitleri, masadan kalkmasına engel olur. Nihayet masadan kalkar ve gecenin karanlığında bilinçsizce kaybolur. Mrs. C karşı koyulmaz bir çekimle adamın peşine düşer. Amacı adamın tükenmiş bir halde ölüme gitmesine engel olmak, çaresizliğinden onu çekip çıkarmaktır.

Adamı bir bankta öylece oturur halde bulur. Yağmur başlamasına rağmen hiç kıpırdamadan öylece durmaktadır. Kendinden öylesine ümidi kesmiştir ki yağmura teslim olmuştur. Nihayet kadın dayanamaz ve onu kuru bir yere bir saçak altına çekmeye çalışır. Adama nerede oturduğunu sorar. Adam Nice’den geldiğini ve kalacak yeri olmadığını söyler ve ekler “yanlış adama çattın, ben beş parasızım”. Kadını kendisinden para koparmaya çalışan, kumarhaneye dadanmış kadınlardan sanmıştır.

Mrs. C, adama yardımcı olmak için bir miktar para verebileceğini ve kalacak bir yer bulabileceğini söyler. Çaresiz adam teklifi umarsızca kabul eder, bir otele yerleşirler. Birinin çaresizliği diğerinin karşı koyulmaz arzusu ile karışmış, uçurumun kenarında birbirlerine kenetlenmiş iki insan gibi farklı duygular ve farklı sezgiler birbirine tutunmuştur. Sabah olduğunda Mrs. C yaşadığı derin pişmanlığı anlatırken; ”Bu kötü durum ne kadar sürdü bilmiyorum: Böyle anlar yaşamda ölçülebilen zamana göre farklılık gösteriyor.” der.

Adamın uyanmasından sonra ona hiç konuşma fırsatı vermeden, kalkıp giyinmesini ve saat 12.00‘de kumarhanenin girişinde buluşmalarını söyler. Orada adam için gereken her şeyi yapacaktır.

Buluşur ve bir öğle yemeği yerler, o sırada genç adam hikâyesini anlatır. Avusturya’nın Polonya topraklarından eski soylu bir aileden geldiğini, kariyerini diplomasi alanında yapmaya karar verişini, amcası ile oynama başladıkları at yarışında büyük bir miktar para kazanmasıyla, yarışlarda bazen de lüks kulüplerde, kumar tutkusunun böylece başlamış olduğunu anlatır. Bu tutku hem eğitim hayatının başlayamamasına neden olmuş, hem de en önemlisi de sıfırı tüketmesine neden olmuştur. Yemekten sonra birlikte biraz daha vakit geçirirler ve Rivieranın muhteşem manzarasıyla bir fayton gezintisine çıkarlar.

Mrs.C genç adama evine dönebilmesi için biraz para verir ve kendisine bir tren bileti almayı teklif eder. Genç adamın kadının tüm yönlendirmelerini umarsızca kabul edişi kadında büyük bir hayal kırıklığı oluşturur. Kadını durdurmak yanında kalmak yada birlikte gitmeyi teklif etmek gibi bir düşüncesi yoktur. Oysa bir kıvılcım bekleyen Mrs.C genç adamla kaçan Henriette gibi, yaşamının ardına bir an dönüp bile bakmadan, nereye, ne zamana kadar diye sormadan öylece peşinden gitmek isteğinin farkında bile değildir. İçindeki o aşık kadına göz ucuyla bile bakmıyordur. Akşam trenine bilet alıp ayrılırlar.

Mrs.C için bu ayrılık fikri soluk kesici bir acıya dönüşür ne yapacağını bilemez artık aklında tek bir seçenek vardır. O da o tren’e binecektir. Vedalaşmak için gittiği genç adamı trene bindirirken kendisini vagona atışını hayalinde defalarca canlandırır. Çok az zamanı olan kadın, hızlıca eşyalarını toplar, gara yetişmeye çalışır ancak tüm çabasına rağmen treni kaçırır.

Artık tek bir arzusu vardır. Birlikte gittikleri yerlere tekrar gitmek. O anları tekrar yaşamak. Onu ilk kez gördüğü kumarhaneye gider. O masaya yaklaşır ve gözlerine inanamaz. Genç adam oradadır. O akşamki gibi kumar oynamaktadır. Ona verdiği son parayla evine dönmek yerine yine bu kumar masasına gelmiştir. Aralarında bir metreden az mesafe olmasına rağmen kadını görmez bile…

Yanına yaklaşan kadın, emrivaki bir tavırla kendisini kumar masasından kaldırmaya çalışır ancak büyülü ve karşı koyulmaz kumar tutkusuna boğulmuş genç adam, kadının hiç beklemediği bir şekilde tersleyerek herkesin içinde “siz kim oluyorsunuz, beni rahat bırakın“ diye bağırır. Yüzlerce kişiye aldırmadan onur kırıcı bir şekilde yapar bunu. İnsanlar bir anda onlara dönmüş, zaman durmuş gibi o anda kalmıştır. Kadının aklında tek bir şey vardır ”gitmek” yok olmak. Tek çare gitmektir.

Kendisini hiç kimsenin tanımadığı bir Fransız kasabasına yerleşir. Kimsenin tanımadığı bir yerde olmak yaşadığı bu onur kırıcı durumu atlatmasının tek çaresidir.

Bu an bu bir tek an, Mrs.C’yi öylesine sarsmıştır ki aradan yirmi dört yıl geçmesine rağmen bu anı tekrar hatırladığında her yanı buz kesmiştir.

…Nasıl olup da birden size başımdan geçen olayları anlatmaya karar verdiğimi anlıyorsunuzdur. Siz Madam Hernriette’i savunup bir kadının yaşamında yirmi dört saatin nasıl kökten değişilebileceğini söylediğinizde orada ben kendi yaşamımı buldum. İlk kez kendimi onaylanmış hissettim…’der.

Kadın daha sonraları bu adamın intihar ettiği haberini de duymuştur.

“Yargılanmadan sadece dinlenmek” olan, tek isteği onca zamandan sonra yerine gelmiştir. Şimdi bu tek bir anın dayanılmaz hafifliği tüm bedenini kaplamıştır. Tek bir “anda” başlayan ve bir tek bir “anda “ biten hikâyesi gibi…

İncir Kuşları (Sinan Akyüz) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : İncir Kuşları

Kitabın Yazarı : Sinan Akyüz

Kitap Hakkında Bilgi :

Çok satan romanlarıyla tanınan ve geniş okur kitlesine sahip yazar Sinan Akyüz yine ses getirecek son kitabıyla okurlarını selamlıyor. Alfa Yayınları’ndan çıkan İncir Kuşları’nda yazar, Bosnalı bir genç kız olan Suada’nın gerçek yaşamından yola çıkıyor. Okuru savaşın ve aşkın yakıcı gücüne tanıklığa davet ediyor.

Bosna tüm bilinmeyenleriyle ilk kez Sinan Akyüz kalemiyle yazıldı… Sinan Akyüz dünyanın seyirci kaldığı bir soykırımı Suada’nın öyküsüyle yeniden gündeme getiriyor. Yakın tarihi edebiyatla buluşturan yazar, aşkın içinde “savaşı ve şiddeti”, savaşın içinde de “aşkı ve inancı” ustalıkla harmanlıyor. Bu romanla Bosna Savaşı’nın bilinmeyen bambaşka bir yüzü gün ışığına çıkarken; kitap okuyucusuna sürpriz bir sonla veda ediyor.

Aynı ırktan geliyorlardı. Aynı dili konuşuyorlardı. Bir tek dinleri farklıydı. Biri Müslüman Boşnak genci, diğeri ise Hıristiyan Sırp’tı. İkisi de konservatuardaki aynı Boşnak kızına âşık olmuşlardı. Ve bir gün bu iki genç, güzeller güzeli Suada’ya aşklarını ilan ettiler. Ancak gençlerden biri aşkına karşılık bulmuş, diğeri ise “Kalbimde iki kişiye yer yok” cevabını almıştı. Takvim yaprakları 6 Nisan 1992’yi gösterirken bir bomba düştü beyaz zambakların açtığı yüreklere… Suada patlak veren savaşın estirdiği rüzgârda âdeta savrulan bir yaprak gibiydi.

Savruldu, savruldu, savruldu… Sonra da kader onu bir zamanlar ‘hayır’ dediği genç adamın eline esir düşürdü. Genç adam, o gün ela gözlü çöl ahusuna bakmış “Kader bizi ne inanılmaz bir şekilde birleştirdi, görüyor musun Suada?” demişti. Modern zamanlarda Avrupa’da yaşanmış bir soykırımda, kadere inananların romanıdır İncir Kuşları… Bu kitap tamamen gerçeklere dayanmaktadır…

Modern zamanlarda Avrupa'da yaşanmış bir soykırımda, kadere inananların romanıdır İncir Kuşları...

Kitabın Özeti :

Suada Hatiboviç, dört yıldır Saraybosna’da hemşire teyzesi İfeta ile birlikte yaşamaktadır. Sueda okulu için ailesinden ayrı teyzesi İfeta'nın yanında kalmaktadır. Muhteşem şekilde piyano çalan Sueda, konservatuar okumaktadır. Suada, konservatuvarda profesör Duşanka’nın yanında iken birden kapılır açılır ve Duşanka şu anda müsait olmadığını söyleyerek gelen kişiyi geri gönderir. Olan olmuştur, Suada bunca zamandır rüyalarında gördüğü beyaz atlı prensini görüp o an orada yıldırım aşkıyla içeri giren delikanlıya aşık olur. Delikanlı bir şekilde Suada’ya ulaşıp kendisini tanıtır. Adının Tarık olduğunu konservatuvarda üçüncü sınıf öğrencisi olduğunu ve Suada’yı tanımak istediğini belirtir. Suada ve Tarık görüşmeye başlarlar. Bir gün Suada, Tarık’ı teyzesiyle tanıştırmak için eve götürür. İfeta, Tarık’ın ailesi hakkında sorular sorar. Suada, öğrendikleri karşısında şoke olur.

Tarık’ın anne babası ayrı ve tek çocuktur. Babası Boşnak mühendis, Almanya’da yaşıyor; annesi Sırp profesör Duşanka konservaturvarda piyano hocasıdır. Suada, Duşanka’nın Tarık’ın annesi olduğunu öğrenince çok şaşırır. Duşanka, Berlin’e konsere gidecektir ve on gün sürecek Berlin konserine Tarık da birlikte gitmek istiyordu.

Tarık gideli bir hafta olmuştur. Suada’ya göre zaman geçmiyordu. Suada sınıftan etrafa saçılan nota kağıtlarını toplarken, sınıf arkadaşı Vukadin, gözleri kıpkırmızı ve içmiş bir hâlde Suada’ya olan aşkını ilan eder. Suada kalbinde iki kişiye yer olmadığını ve kendi dininden olmayan birini sevip de aile şerefini beş paralık edemeyeceğini söyler. Bu sözleri duyan Vukadin, kin ve öfkeyle bakarak “Bir gün hiçkimse seni elimden kurtaramayacak!” dedi ve sınıfı terk etti. Suada’nın ablası Edina’nın düğünü yaklaşıyordu. Edina düğün alışverişi için nişanlısı Fikret ile Saraybosna’ya gelir. Edina ve Fikret, alışverişlerini yapıp dönerler. Onlar gittikten bir ay sonra İfeta ve Suada düğün için Milyevina’ya gitti. Düğünden dönünce sınavlarına hırsla çalışan Suada’yı bir sürpriz bekliyordu.

Tarık, Suada’ya yüzük taktı. Yüzüğün anlamı, değeri vardı Tarık için; çünkü Tarık’ın babaannesi “en kıymetlisine” vermesi için yüzüğü Tarık’a vermişti. Yüzüğü fark eden Duşanka, Tarık ve Suada’nın birlikte olduğunu anlar. Yüzüğü İfeta’ya söyleyen Suada, azar işitir. Savaş, kan, ölüm de her geçen gün alanını genişleterek devam ediyordu. Arefe günü gelip çattı. Suada, Milyevina’ya tek gitti; çünkü İfeta’nın bayramda nöbeti vardı. “Unutmayın ki, Müslümanlar olarak bu bayramda kanlı baklava yiyeceksiniz.” yazılı kâğıtlar Saraybosna sokaklarında dolaşmaktaydı. Sırplar söylediklerini yaptı ve çıkmaz denilen savaş çıktı. Saraybosna’ya giriş çıkışlar yasaklandı. O gün teyzesini bir daha asla göremeyeceğini, Tarık'ı ise aylar belki yıllar sonra görebileceğini bilmeden onlardan ayrılır.

İfeta, fırsat buldukça Suada’yı arıyordu. Bir süre daha Suada’nın Milyevina’dan dönemeyeceğini, Saraybosna’nın durumunu konuşuyorlardı. O an her şeyini kaybeden birinin yılgınlığıyla Suada ahizeyi elinden düşürdü ve “Hayır, okuluma ve Saraybosna‘ya geri dönmek istiyorum.” diyebildi. Saraybosna’da her geçen gün hayat zorlaşmaktaydı. Artık elektrikler yoktu, yiyecek bir şeyler de bulmak zordu. İfeta’nın bulunduğu yeri de işgal eden Sırplar, İfeta’nın hep hastanede kalmasına sebep oldu. Sürekli gelen yaralılar sebebiyle hastaneden çıkamayan İfeta’nın artık gidecek bir evi de yoktu.

Tarık da Sırplara karşı savaşmak için orduya katılır. Sırplar çok güçlüdür ama Tarık sevdiği için bir şeyler yapmak için orduya katılır. Bir gün telaşla çalan kapıyı açan Suada’nın ikinci ablası Ayşa, karşısında Edina ve Fikret’i görür. Hemen televizyonu açmalarını söyleyen Edina, haberlerde Koşeva Hastanesi’nin bombalandığını öğrenir. İfeta büyük ihtimalle ölmüştür. Sırplar, zalimce Boşnak erkeklere işkence edip kadınlara tecavüz ederler. Suada ve ailesi de her gün ölecekleri günü bekler. Suadaların kapısı, bir gün sertçe çalınır. Fikret silahı alıp hemen koşar. Sırplar Fikret’i vurur. Fikret’in vurulduğunu gören Edina koşar ve Sırplar Edina’yı saçından tutup çekerler.

Edina’nın hâlini gören annesi, Sırplı asker tokat atar. Sırplı asker de anneye kurşun sıkar. Annesinin yanına koşan Suada “Ölme anne!” diye seslenir ama annesi oracıkta can verir. Suadaların evini Sırplar ateşe verir ve Suada’nın da hayatının ikinci yarısı o gece başlar. Yeşil renkli Lada markalı bir jipe Suada, Edina ve Ayşa zorla bindirilir. Üç kız kardeş bir arada hayattadır ama babaları nerede olduğundan haberleri yoktur. Kızları bir genel eve getiren askerler komutanlarının karşısına çıkarırlar. Koutanı gören Suada, şoke olur. Çünkü komutan Vukadin’dir.

Bir odaya dört sandalye konulur ve üçüne kız kardeşleri, diğer sandalyeye de babalarını oturturlar. Ayşa’ya babasının ve kız kardeşlerinin gözleri önünde Sırp askerler tecavüz ederler. Olanlara daha fazla dayanamayan babaları oracıkta bayılır. Vukadin, yıllar öncesinden aşkına karşılık vermeyen Suada’dan intikam almaktadır. Suada’nın Vukadin’i reddederken söylediği sözleri bugün Vukadin Suada’ya söyler. Kalbinin ilk sahibi olmadığını ama bedeninin ilk sahibi olacağını söyleyen Vukadin, Suada’yı kahreder. Suada, o sırada bir kapının ardında ağlama sesi duyar. Kapıyı hafifçe aralayan Suada, Edina ablasını görür. Ablası ağlamaktadır.

Edina, Suada‘nın akşam odadan ayrılmasından sonra Ayşa’ya ve kendisine defalarca tecavüz ettiklerini, Ayşa’nın şu an kanepenin arkasına saklandığını ve artık bu lekeyle yaşamayacağını söylediğini belirtir. Ayşa ablasının yanına, kanepenin arkasına gider. Suada bir de bakarken kapı açılır ve içeri iki Sırp askeri girer. Ayşa yine kurban seçilir ama artık dayanamayan Ayşa, Sırplı askeri bıçaklayarak öldürür. Sonra da Sırplar Ayşa’yı öldürürler. Vukadin de Suada’yı alıp oradan ayrılır. Suada Milyevina’da savaş başladığı sırada saldırıya uğrayan ve terk edilen Müslüman Boşnak evinde esir tutulur. Bu eve Sırplar “Karaman’ın Genelevi” adını vermişlerdir.

Yılbaşı gecesi Vukadin, Suada’dan piyano çalmasını ister. Suada biraz piyano çaldıktan sonra içeri boynunda mavi bir ip olan çırılçıplak Müslüman Boşnak bir adam ile kafasına çuval geçirilmiş bir kadın getirilir. Başındaki çuvalı çıkaran Vukadin, Suada’ya “Bak bakalım, tanıyor musun?” der. Suada o an donup kalır. Sevinse mi, üzülse mi bilemez. Edina ablası, hayattadır ama düştüğü haller içler acısıdır. Vukadin, Sırplı askerle Boşnakları mübadeleye tabi tutacaklarını ve bunların içinde Edina’nın da olduğunu söyler. Haberi Edina ablasına veren Suada, yine sevinemez çünkü Edina hamile olduğu için mübadeleye tabiidir. Suadin, hala esirdir ama Vukadin de vurulmuş ve hastanededir.

Vukadin, askerlerine emir verir. Suada’yı götürüp yolda öldürecektir. Askerin elinden kaçar. Suada, durmadan koşar ve sonra yorularak dinlenmek için durur. Oracıkta uyuyakalır. Uyanınca bir de bakar ki, etrafı Sırp askerleriyle çevrilidir. Suada askerlerin kendisine dokunmaması için hemen Vukadin’in sevgilisi olduğunu söyler ama askerler dün Vukadin’in öldüğünü ve artık Suada’nın kendilerinin olabileceğini söylerler. Askerler Suada’yı bir kampa, diğer Boşnak kadınların yanına götürürler. Kamptaki ilk gün yağmur yağmaktadır. Bu sebeple tüm esirleri dışarı çıkarırlar ve yıkanın derler. Esirlerden biri kısık bir sesle ezan okumaktadır. Suada bu sesi tanır, babasıdır. Birbirlerine sarılıp hüngür hüngür ağlarlar.

Vukadin, Suada’ya babasının öldüğünü söylemiştir ama babası hayattadır. Kampta günler geçerken bir gün Suada kamptaki tüm erkeklerin başka bir kampa götürüldüğünü öğrenir. Komutan bir gün takas edileceklerin listesini okur ve listede Suada’nın da ismi vardır. Suada artık serbesttir. Bosna-Hersek'e geldiğinde teyzesinin şehit olduğu hastanede psikolojik tedavi görmeye başlar. Suada’nın mükemmel piyano çaldığını öğrenen hemşireler yardım derneği için piyano çalmasını isterler. İlk konserinde büyük beğeni toplar. Onu alkışlayan başka biri daha vardır. Profesör Duşanka’yı karşısında görür ve ilk olarak Tarık’ı sorar. Tarık için yazdığı mektupları verir. Bir yandan da Edina ve babasını aramaktadır. Sueda, Edina'nın İsveç'te olduğunu öğrenir. Tarık hastaneye Sueda'yı almak için gelir. Profesör Tarık’ın sağ olduğunu söyler fakat Suada utancından onun karşısına çıkmaya korkar. Karşı karşıya geldiklerinde ise Suada’yı bir acı daha bekler. Tarık savaşta iki ayağını da kaybetmiştir. Tarık’ın Suada’ya tek sorusu “Beni böyle kabul edebilecek misin?” olur. İki aşık birbirinden bir daha ayrılmamak üzere sıkıca sarılırlar. Aynı gün babasını da bulan Sueda; Tarık, Profesör Duşanka ve babasını da alarak İsveç'e Edina'nın yanına yerleşirler. Tarık da bir kolunu ve bir bacağını kaybetmiştir. Tekerlekli sandalyededir. Tarık ve Suada’nın Almir adında bir oğlu olur.

19 Kasım 2019 Salı

Narnia Günlükleri - Aslan, Cadı ve Dolap (C. S. Lewis) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Narnia Günlükleri - Aslan, Cadı ve Dolap

Kitabın Yazarı : C. S. Lewis

Kitabın Hakkında Bilgi :

1940'lı yıllarda İngiliz ordusunun Nazilere yönelik hava saldırılarında görev alan yazar C.S. Lewis'in ‘Narnia Günlükleri' ilk kez 1950'de okur önüne çıkmıştır. C.S. Lewis'in yakın arkadaşı John Ronald Ruel Tolkien'in eseri ‘Yüzüklerin Efendisi' ise 1954'te ilk kez okur önüne çıkmıştır. Dolayısıyla, ‘Narnia Günlükleri' hem ‘Yüzüklerin Efendisi'ne hem de ‘Harry Potter'a esin kaynağı olmuştur.

‘Harry Potter' kitaplarını yazarken ‘Narnia Günlükleri' kitaplarından esinlendim.” (J.K. Rowling)

Kötü bir hükümdarın emrinde... Narnia halkının tarihini unuttuğu bir ülke. Dört Çocuk, kaldıkları evdeki dolabın içinden Narnia ülkesine geçiş olduğunu fark eder. Narnia, Beyaz Cadı’nın esareti altındadır. Tüm umutların tükendiği bir anda Aslan gelir. Ancak büyük bir fedakarlıkta bulunması gerekmektedir.

Kitabın Özeti :

İkinci Dünya Savaşı başlamış, Londra güvenli bir yer olmaktan çıkmıştır. Bunun üzerine dört kardeş Peter, Susan, Edmund ve Lucy Pevensie bu büyük savaştaki olası tehditlerden kurtulmaları için ünlü bir profesörün taşradaki büyük malikânesine gönderilmişlerdir. Bu ev Profesör Kirke’nin evidir. Afacan dörtlüler bu büyük ve güzel evin altını üstüne getirmişler her yanına girip çıkmışlardır.

Profesörün gizemli eski evinde sihirli bir gardırob vardır. Evin altını üstüne getiren çocuklar bir elbise dolabının içerisinde gizlenmiş harika bir yer bulurlar. Narnia adlı büyülü ve heyecan verici bu yeri ilk kez keşfeden Lucy’dir. Lucy, bu dolabın içinden başka dünyalara geçilebildiğini anlamış ama anlattığı zaman diğerleri ona inanmamıştır. Lucy büyülü bir yer olan Narnia’yı diğer üç çocuğa anlatsa da diğer çocuklar Lucy’ye inanmazlar. Ancak Lucy bu büyülü yeri diğer çocuklara göstererek diğer çocukların kendisine inanmalarını sağlar. Dört afacan başka bir dünyaya açılan bir büyülü bir geçitten geçmeye karar veririler.

Çocuklar malikânedeki bu dolabın içinden geçip kendilerini Narnia’da bulurlar. Ancak Narnia’ya bir büyü yapılmış ve Narnia, kötü kalpli bir cadı tarafından ele geçirilmiştir. Lucy’nin bulduğu bu büyülü yer olan Narnia’da sert ve sürekli bir kış vardır. Lakin Noel hiç gelmemektedir. Çünkü Narnia’nın kraliçesi olan Cadı buradaki büyülü yaratıkları kontrol altında tutmaktadır. Cadının büyüsü yüzünden Narnia’daki tüm mevsimler kışa dönmüştür.

Aslında Narnia’yı bir aslan oluşturmuştur. Burada bulunan bitki, doğa her şey onun eseridir. Çocuklar, hayvanların konuştuğu müthiş tehlikeli ve cazibeli bu dünyayı oluşturan Aslan’ı bulmaya çalışırlar. Bu güzel dünyayı bitmek bilmeyen bir kışa mahkum etmiş olan Cadı’yı yenmek görevi ile karşı karşıya kalmışlardır.

Kardeşler, Narnia'ya yardım etmek ve Cadı’yı mağlup etmeye çalışırken belki de ölümsüz bir yaşam ve unutulmayacak işler de başaracaklardır. Edmund, Peter ve Susan sihiri keşfeder ve Büyük Aslan ile tanışırlar. Geriye Cadı’yı bulmak ve mağlup etmek kalmıştır.

Aslan, bu kötülüğe karşı bir meclis kurmuş bu meclisin başına Arabacı, Nelly, Polly ve Digory geçmiştir. Aslan bilmeden kötülüğün gelmesine sebep Digory’den kötülüğü yok etmek için yardım ister. Digory, sert kış şartlarında dağları ve mavi bir göl bulunan vadiyi aşarak yeşil tepenin bahçesindeki ağaçtan bir elma kopararak ona getirmesini istemiştir.

Gülibik (Çetin Öner) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Gülibik

Kitabın Yazarı : Çetin Öner

Kitap Hakkında Bilgi :

Gülibik, bir horozun ve ismini bu horozdan alan bir öykünün adıdır. “Tahtadan atları, kurşundan askerleri, lastikten topları, plastikten arabaları, kısacası parayla satın alınabilen hiçbir oyuncağı olmamış yoksul bir çocuğun öyküdür bu öykü.” S27

Bir horoz yaşamınızı değiştirebilir mi? Bu horozun adı Gülibik ise, elbette. Tahtadan atları, kurşundan askerleri, lastikten topları, plastikten arabaları, kısaca, parayla satın alınabilen hiçbir oyuncağı olmamış, yoksul bir çocuğun öyküsüdür bu. O yoksul çocuğun, çocukluğu boyunca, bir tek oyuncağı oldu: bir horoz; gülibikli bir horoz. Gülibik, çocuk için oyuncaktan öte bir şeydir; bir dost, bir umut... Yıllar geçer, o yoksul çocuk büyür. Öğrendiği birçok şeyi unutur. Unutamadığı tek şey vardır: Gülibik...

Öyleyse bu öykü, o yoksul çocuk için Gülibik'in sevinçlerini, acılarını, umutlarını, arkadaşlıklarını anlatır. Horoz sevmeyen, çalışkan öğrencilere oldum olası acımışımdır. Okullarda horoz sevmeyi öğretmiyorlar. Çok yazık! Hammurabi'nin kim olduğunu, Pigme'lerin nerede yaşadıklarını, Brezilya'nın yüzölçümünü, tekkanatlıları, çiftkanatlıları, etoburları, otoburları, çarpım cetvelini bile ezbere bilmek neye yarar, bir horozu sevemedikten sonra? Horoz sevmeyen birini görünce çok kızıyorum; bağışlayın, ne anlatacağımı unutuyorum.

Kitabın Özeti :

Yoksul bir köyde ailesiyle birlikte yaşayan küçük bir çocuk ile bir horoz olan Gülibik’in hikayesi anlatılır kitapta. Hayvancılık ve tarımla uğraşan ailenin küçük çocukları ahırdaki adı Kınalı olan tavukla oynamak ister. Kınalı bir türlü çocuğu yaklaştırmaz yanına. Kınalı tavuklarının yumurtalarını görüp merak ediyor ama Kınalı tavuk çocuğu ahırdan kaçırıyor. Çünkü Kınalı kuluçkaya yatmıştır. Ertesi gün civcivler yumurtadan çıkar. Sadece bir yumurtanın çatlamış ama hâlâ kırılmamış olduğunu görünce yumurtayı tıklatarak civcivi dışarı çıkarmayı başarıyor. İşte böylece Gülibik ile tanışıyor.

İlk defa bir civcivin yumurtadan çıktığını görmek çocuğu çok heyecanlandırır ve bunu biriyle paylaşmak ister. Çocuk bu duruma çok sevinir ve bu mutluluğunu arkadaşı Alişir ile paylaşır. Böylece şahit olduğu bu olayı, ona daha önce "Tavuk mu yumurtadan çıkar, yumurta mı tavuktan çıkar?" sorusunu soran, kendinden büyük arkadaşı Alişir'le paylaşmaya karar veriyor. Alişir'e sorusunun cevabını veriyor ve aralarında tavukların, horozların ölümüyle ilgili konuşmalar geçer. Alişir tavukların horozlardan daha iyi hayvanlar olduğunu düşünmektedir. Çünkü tavuklar yumurta yaparak soylarını devam ettirirler, ancak horozlar yumurtlamadıkları için ölünce ancak ölü bir horoz olurlar.

Bu arada çocuk, Alişir'in balık çakısından da bahseder. Küçücük şeylerle büyük mutluluklara ulaştıklarını vurgular. Daha sonra yarışıp civcivleri ahırdan çıkarırlar. Zamanla Kınalı tavuk çocuğa alışır ve çocuk pazar günleri dışında tüm yaz tatilini Gülibik'le geçirir.

Çocuk tatilde babasıyla birlikte tarlaya, bahçeye gidip ona yardım etmektedir. Eşeği ile babasına yiyecek azık taşımaktadır.

Çocuk ile babası her hafta birlikte pazara giderler. Peynir, yoğurt, yumurta gibi köyde ürettikleri ürünleri satmaya çalışırlardı.

Zaman geçiyor, okul vakti yaklaşıyor. Çocuk okul hazırlıklarını tamamlarken Alişir de büyük kente okumaya gideceği için onlarla vedalaşmaya gelir. Alişir balık çakısını çocuğa hediye edince çocuk mecburen kabul eder, hem sevinir hem de çok duygulanıp ağlar.

Çocuk babasını ilk öğretmeni olarak görür. Okulda öğrenebileceği şeylerin yanında okulda öğrenemeyeceği şeyleri de babasından öğrendiğini anlatır. Arada sırada bahsi geçen konularla ilgili anılarını, pazara ve köy yaşamına dair bildiklerini aktarır. Çocuk okula gittiğinde Gülibik’i çok özlüyordu. Bir horozu sevmeyen onunla arkadaşlık etmeyen öğrenciler ve öğretmenler onun Gülibik’e olan sevgisini pek anlayamıyorlardı. Çocuk bundan dolayı onlara kızmıyordu. Çünkü onların hiç horoz arkadaşı olmamıştı.

Çocuk bir sabah uzun uzun öten bir horoz sesiyle uyanıyor daha sonra bu horozun Gülibik olduğunu fark ediyor. Sevincini annesi ve babasıyla paylaşıyor. Fakat onlar çocuğun heyecanına ortak olmazlar. Bu yüzden çocuk bir kömür parçası bulup evlerinin arka duvarına Gülibik'in öttüğünü, sesinin ne kadar güzel olduğunu yazar. Gülibik’in ilk kez ötmesi çocuğu çok sevindirmişti. Ancak anne ve babası onun bu kadar sevinmesine anlam verememişlerdi. Birinde Gülibik hastalanmıştı. Çocuk bu duruma çok üzüldü. Kış şartları ağır geçiyordu. Hayvanlar açlıktan hastalanıyorlardı. Bazı tavuklar ölünce çocuk Gülibik’i eve aldı. Onunla çok ilgilendi. Gülibik iyileşince de çok sevindi.

Bir gün babası satılacak tavukların içine Gülibik’i de koymuştu. Çocuk pazarda Gülibik satılmasın diye çok uğraşmış ve buna engel olabilmişti.

Babası horoz dövüşlerinde çok para olduğunu duymuştu. Gülibik’i dövüştürmeye başlamıştı. Günlerden bir gün yine dövüştürmek için Gülibik‘i hep birlikte pazara gittiler. Gülibik’in rakibi daha iri bir horozdu. İri horoz Gülibik’i çok hırpaladı. Gülibik kan içinde kalmıştı. Bir süre sonra dövüş yerinde çocuk, babası ve yerde kanlar içinde yatan Gülibik’ten başkası kalmamıştı.

Yaralı Serçe (Hasan Nail Canat) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Yaralı Serçe

Kitabın Yazarı : Hasan Nail Canat

Kitabın Hakkında Bilgi :

Ay ışığında karlı dağların seyrine doyum olmaz. Gündüzleri güneş ısısıyla çözülen, yumuşayan kar, geceleri sertleşir ve buz tutar. Sivri tepeler bir ayna gibi ışıldar. Ay ışığında seyrine doyum olmaz bu dağların, ama sıcak bir evin penceresinden seyredebilirseniz... Sığınacak bir eviniz yoksa ve dağlarda kalmaya mecbursanız, çektiğiniz sıkıntılar size bu güzellikleri fark ettirmez.

Yaralı Serçe, Yıldırım Reis ve beraberinde dağlarda bağımsızlık mücadelesi veren Kerim?in gösterdiği kahramanlıkların hikayesi...

Kitap 128 sayfadır.

Kitabın Özeti :

Yaralı Serçe, Kerim adında henüz gençliğe yeni adım atmakta olan bir çocuktur. Etrafında bir hareketlilik olur. Dünyada süper güç konumunda olan Sovyetler Birliği ekonomik ve teknolojik açıdan gelişmemiş olan Afganistan’ı işgal etmiştir.

Sovyet askerlerinin hiç acıması yoktur. Önüne çıkan engelleri acımasızca aşmakta, insanları öldürürken kadın, çocuk ve yaşlı diye ayırmamaktadır. Fakat Afgan halkı sahip olduğu değerlere bağlı ve azimli bir halktır.

Halk bazında ayaklanma gerçekleşir. Bazı erkekler şehirlerden ayrılarak dağlara çıkmakta ve gerilla mücadelesi vermektedir. Dağa çıkma sırası Kerim’e de gelir. Kerim henüz hayat tecrübesi olmayan yaşanan savaşın sebebini bile bilmeyen bir çocuktur.

Kerim’e hayatın gerçeklerini hocası Yıldırım Reis öğretecektir. Yıldırım Reis hem hocadır hem alim hem de gönüllü mücahit. Sert kış koşullarında bırakın savaşmak ayakta kalmak bile güçtür. Kerimin evinden ayrı geçirdiği günlerde yorgunluk, korku azık kıtlığı hep olacaktır. Fakat ona hocası Yıldırım Reis kararlı olmayı ve inançları doğrultusunda mücadele etmeyi öğretmektedir.

Kerim’in lakabı Yaralı Serçe’dir. Çünkü onun anne ve babasını askerler şehit etmiştir. Yetim ve öksüz olan Kerim, Yıldırım Reis’in önderliğinde ülkeyi Rus yandaşı Babrak Karmal ve askerlerinden kurtarmaya çalışırlar.

Yıldırım Reis’in ayağı kırıldığı için Kerim mücadelesine onsuz devam etmek zorunda kalır. Heratlı Cafer ile karşılaşır. Kaldıkları yer askerler tarafından basılınca kaçarlar. Çok sayıda çatışmaya girer ve çok asker öldürürler. Ama Obek şehrinde Yaralı Serçe Kerim esir düşer.

İmdadına Yıldırım Reis yetişir ve onu kurtarır. Yıldırım Reis hapishaneden Şeyh Abdullah’ı da kurtarırlar. Önlerindeki hedef Herat’ın işgalden kurtarılmasıdır. Demirci, Selman gibi mücahitler şehit olsa dahi Herat’ı kurtarmayı başarırlar.

Herattan sıra Kandehar’a gelir. Kitabın sonlarında maceranın dozu daha da artmaktadır.

Büyük Tuzak (Aslı Der) Kitabın Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Büyük Tuzak

Kitabın Yazarı : Aslı Der

Kitap Hakkında Bilgi :

Aslı Der’in çok sevilen dizisi Küçük Cadı Şeroks’un ikinci macerası, anadilin insan ve toplum yaşamındaki önemi üzerine düşünmeye davet ediyor. Fantastik öyküleri dinamik kurgularla işleyen yazar bu kitabıyla 2010 yılında Uluslararası Çocuk Kitapları Kurulu (IBBY) Onur Listesi’ne girdi ve Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği (ÇGYD) tarafından 2007 Yılı En İyi Çocuk Romanı ödülüne değer görüldü. Anadilin yoksullaşması durumunda doğacak tehlikeleri, felsefî bir derinlik ve gerçekçi bir bakış açısıyla anlatan kitap, yüksek temposu, sürükleyici kurgusu, yalın anlatımı ve birbirinden ilginç kahramanlarıyla yine keyifli bir okuma sunuyor. Türkçe’nin kötü ve yanlış kullanımlarıyla sürekli mücadele eden eğitimciler, öğrencilerini anadillerini doğru ve etkili kullanmaya özendirmek için bu ilginç kitabı etkin olarak kullanabilecekler.

Eski bir laneti canlandıran Prens Milla, Masallar Ülkesi’nde bir felaketin başlamasına neden olur. Halk, kötü niyetli Milla yüzünden, hızla sözcüklerini unutarak kısa sürede konuşamaz hale gelir. Üstelik, suçlunun Şeroks olduğuna inanır. Küçük Cadı artık hem kaçmak, hem de Milla’nın tuzağına düşen Fare Pibo’nun sarayın Arşiv Odası’nda yediği masalı yeniden yazmak zorundadır. Şeroks masalı zamanında yetiştiremezse, Masallar Ülkesi dilini de özgürlüğünü de yitirecek midir?..

Büyük tuzak kitabının ana düşüncesi: Anadil toplum ve insanlar üzerinde çok etkilidir. Sözcükler unutuldukça anadil de zayıflar ve unutulur. İnsanlar ihtiyaçlarını yeterince ifade edemezler.

Kitabın Özeti :

Olayları geçtiği yer Masallar Ülkesidir. Yıllar yıllar önce, Prens Artora prensi olduğu Sesler Ülkesi'ni ve Masallar Ülkesi'ni nasıl olduysa birleştirmek istemiştir. Masallar Ülkesinda hayatını sürdürmekte olan halkı istemeyince Artora'nın bu hayali bir türlü gerçekleşmemiştir. Çok sinirlendiği için ülkeyi lanetlemiştir. Lanet; "Eğer kim Masallar Ülkesi'nin dilini yok ederse, o yok eden kişi Masallar Ülkesi topraklarına sahip olacaktır."dır. Artora'nın torunu Prens Milla işte tam da bu laneti canlandırır. Tuzağı kuran kişi Sesler Ülkesinin Prensi Milla’dır. Prens Milla’nın amacı dili yok edip Masallar Ülkesini ele geçirmektir. Eğer sözcükleri ortadan kaldırabilirse dili de yok edebileceğini düşünür. Dil yok olursa masallar da yazılamayacaktır.

Bir gün çalıların gezerken arasında bir fare bulur. Prens Milla amacına ulaşmak için fareyi kandırır. Zaten Milla başkalarını kandırmakta gayet ustadır. Fare Pibo’yu Sözcüklerin Masalı adlı kitabı yemesi konusunda teşvik eder. Fare Arşiv Odası’na gidip Sözcüklerin Masalı’nı yiyince insanlar bildikleri sözcükleri unutmaya başlar. Milla'nın yaptığı plan halk kelimeleri unutunca Milla kendi sözcüklerini öğretip Masallar Ülkesi'ne sahip olacaktır.

Başlarda bu unutkanlığı sorun etmezler ama sonraları basit ihtiyaçlarını bile ifade edemeyecek duruma gelirler. İnsanlar bu soruna çözüm üretemezler ve buna kimin sebep olduğunu bilmek isterler.

Prens Milla suçu hemen Küçük Cadı Şeroks’a atar. Küçük Cadı Şeroks kendini aklamak ve bu sorunu çözmek zorundadır. Yeni bir masal yazmaya koyulur. Yazdığı masalı Sözcükler Masalı kitabına koymayı başarırsa insanlar yeniden sözcükleri hatırlamaya başlayacaktır. Şeroks, bir gün masalı yiyen fareye bir yerde rastlar. Eski baş masalcı Lutta'nın evinde öyküsünü anlatır.

Cadı Şeroks’a fare Pibo, Başmasalcı Lutta, Prens Almina, büyücü çırağı Borga yardım eder. Ama bazı arkadaşları da Cadı Şeroks’a değil Prens Milla’ya inanmaktadır. Üstelik Milla sayesinde herkes masalı Şeroks'un sildiğine inanır. Şeroks, kendini temize çıkarmak ve Masallar Ülkesi'ni kurtarmak için masalı baştan yazmak zorundadır. Maceralar devam ettikçe Cadı Şeroks masumiyetini ispatlar. Her karşılaştığı engelde zekice bir çözüm üreterek başarıya ulaşır.

Kim Takar Salatalık Kralı (Christine Nöstlinger) Kitabının Özeti Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Kim Takar Salatalık Kralı

Kitabın Yazarı : Christine Nöstlinger

Kitap Hakkında Bilgi :

O acayip salatalık şey mutfaklarında ortaya çıkana dek, Hogelmann’lar sıradan bir aileydi. Kilerdeki Kumi-Ori’lerin kralı olduğunu, ama isyan çıkaran hain halkı yüzünden onlara sığındığını ileri süren salatalık yaratık, kendisine Majesteleri demelerini istedi. Kısa sürede Bay Hogelmann'ı etkisi altına almayı başardı ve aile bireylerini gizliden gizliye izlemeye, olmadık yalanlar kıvırmaya başladı. Hogelmann'ların evinde artık hiçbir şey eskisi gibi değildi. Herkes huzursuz ve mutsuzdu. Eğer, gerçekten doğru dürüst bir aile olsalardı, böyle salatalıktan bir şey yüzünden huzurları kaçar mıydı?

Dünya çocuk edebiyatının usta ismi Christine Nöstlinger'den, çocuklar için, toplumun yöneten-yönetilen ayrımına mizah dolu bir bakış! Mutfaklarında beliriveren "küçük" bir belanın üstesinden gelmeye çalışan sıradan bir aileyi anlatan romanı bugüne dek her yaştan okur büyük bir keyifle okudu. 1973'te Alman Çocuk Edebiyatı Ödülü'ne değer görülen roman, bugün çocuk edebiyatının klasikleri arasındadır.

Kitabın Özeti :

Wolfgang ile ailesi Hogelmann'lar bir Paskalya pazarında kahvaltı hazırlığı yapmaktadırlar. Bu sırada mutfaktan gelen gürültü sonrası mutfaktaki Salatalık Kral’la karşılaşırlar. Salatalık Kral, Kumi-Orilerin eski kralıdir, despot ve düzenbaz olduğu için halkı tarafından sevilmemiş ve ayaklanma neticesinde krallıktan atılmıştır. Salatalık Kral, yerinden sürgün edilmiştir. Halkı artık Salatalık Kral’ın yönetimini hiç istememektedir. Aile mutfaktan çıkan yaratığın gerçekliğini tartışa dursun evlerinin bodrumunda yaşayan bir halkın varlığı onları şaşkınlığa sürükler.

Salatalık Kral’ın gelmesiyle evin içindeki düzen bozulur. Salatalık Kral evin içinde yaşanan iletişimsizliği körükleyerek babayı kendi tarafına çeker. Çocuklar ve anne Salatalık Kral’dan rahatsız olurlar. Baba ise Salatalık Kral’ın kendisine söylediği yalanlara inanarak onu her daim destekler. Gayet yalancı biri olan Salatalık Kral çıkarları doğrultusunda insanları kandıran biridir. Eski krallığına dönüp yeniden kral olmak için planlar yapmaktadır. Salatalık Kral babayı bir tanıdığından torpil yaptırarak iş yerinde yükseltebileceği yalanı ile kandırmıştır. Baba Hogelmann ve Salatalık Kral amaçları doğrultusunda birbirine yardım edecekler ve bu durumu diğerlerinden gizli tutacaklardır.

Bir gün Wolfgang evin bodrumuna iner, orada Kumi-Oriler ile karşılaşır. Kumi-Orilerin başından geçenleri dinleyince yardım etme kararı alır ve Martina’nın da desteğiyle Kumi-Oriler için oyuncak toplamaya başlarlar. Kumi-Oriler oyuncak eşyalarla evin bodrumunda patatesleri yetiştirecekler, kendilerine hastane gibi binalar inşa edeceklerdir.

Wolfgang, okulda mutlu değildir. Çünkü matematik dersinde ödevlerini yapmadığı için ve babasına ödevlerini gösterip imzalatamadığından ödevleri iki katına çıkar. Baba Hogelmann eşine ve çocuklarına bağırarak iletişim kuran, sert karakterli biridir, iletişim sorunları vardır. Eşi ise kocasının huyuna giden biridir. Salatalık Kral babaya yalanlar söyleyerek onu kullanması neticesinde aile içi iletişim sorunları gün yüzüne çıkar. Mesela evin 12 yaşındaki oğlu Wolfgang matematik ödevlerini yapmamakta, babası kızar diye ona söyleyememektedir. Bu neden ile Wolfgang okula gitmek istememekte öğretmeniyle karşılaşmaktan korkmaktadır. Matematik dersini ablasının yardımlarıyla düzeltmeyi umut etmektedir.

Salatalık Kral’la baba gizli şekilde planlar yapmaktadır. Salatalık Kral eski ülkesine yeniden kral olmak istemektedir ama halkı onu istemediği için darbe ile iktidara gelmeyi düşünür. Planları bodrum kata su basarak Kumi-Orileri öldürmek, Salatalık Kral’ın tekrar hüküm sürmesini sağlamaktır. Bu planları Niki tarafından öğrenilince Wolfgang, Martina bu planı Niki’den zorla da olsa öğrenirler.

Bir akşam baba ile tartışan çocuklar babaya Salatalık Kral’ın kötü biri olduğunu anlatmaya çalışırlar. Baba onlara inanmasa da krala güveni yıkılmıştır. Salatalık Kral’ın söylediklerini anlamak için kendisine söylediği iş yerinin bodrumunda yaşayan kendisine yardım edecek olan başka salatalık kralı görmeye gider. Gittiği bodrumda salatalık kral yoktur. Yabanileşmiş Kumi-Oriler babaya saldırır ve yaralarlar. Böylece baba da kandırıldığını fark etmiş olur.

Kitabın son bölümünde Niki, Salatalık Kral'ı evden dışarı çıkarır ve her şey eskisi gibi normale döner.

İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı

Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...