Elektrik elektronik eğitimi ile ilgili bilgiler, kitap özetleri, kitap sınav soruları ve eğitime dair her şey
28 Kasım 2019 Perşembe
Dört Kardeştiler (Gülten Dayıoğlu) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Dört Kardeştiler
Kitabın Yazarı : Gülten Dayıoğlu
Kitap Hakkında Bilgi :
Dört Kardeştiler, ana babalarını art arda yitiren dört kardeşin kendi başlarına ayakta durma çabalarını anlatmaktadır. Renkli bir köy ortamında geçen romanda, sevgi ve özveriye dayalı kardeşlik başları, şaşırtıcı ve zaman zaman da duygu yüklü serüvenlerle kaleme alınmıştır.
Kitabın Özeti :
Dört kardeşin isimleri; Feten, Habibe, Döndü ve Yaşar'dır. Babaları Pek Salih köyün korucusudur. Yılın çoğu gününü korudaki kulübede geçirir, nadiren eve gelir. Yaşadıkları köyün adı Apan köyüdür. Annelerinin adı Hasibe’dir. Hasibe hep kız bebek doğururmuş. Bundan dolayı çok dertlenirmiş. Yedi kız bebek doğurmuş. İlk dördü ölmüş. Sonra Feten doğmuş. Sonra Habibe, sonra da Döndü. Köylüler arasındaki inanca göre son doğan kız çocuğa Döndü adı konursa ondan sonraki bebek erkek olurmuş. Döndü’den sonra bir erkek bebekleri olur. Adını Yaşar koyarlar. Anneleri Hasibe, Yaşar doğduktan bir gün sonra rahatsızlanıp ve ölür. İlk günler çocuklara komşular bakar. Komşuları Nevzer yeni doğan Yaşar’ı emzirir.
Daha sonraları çocuklarla topal olan dedeleri ilgilenir. Evin yükü en büyük kız olan Feten’in omuzlarındadır. Feten en çok babasını ve Yaşar’ı öok severmiş. Çocukların babaları üç gün boyunca korudan gelmeyince çocuklar dedeleriyle beraber koruya babalarının yanına gitmeye karar verirler. Salih, dedeye diğer köylülerin keçilerinin koruya girdiğini bütün gün onları kovaladığını, bu yüzden çok yorulduğunu eve bile gelemediğini anlatır.
Feten, Yaşar küçük olduğu için bir sene önce başlaması gereken okula bir sene gecikmeli olarak başlar. Arif, babasının kestiği söğüt dalından düdük yapar. Yaparken de Feten ve diğer çocuklara da nasıl yapılacağını öğretir. Bazı çocuklar yapamasa da Feten ve birkaç çocuk kendilerine düdük yapmayı başarır. Feten ve kardeşleri yaptıkları bu düdükle uzunca bir süre oynarlar.
Bir akşam üzeri komşu kızı Havva, evin kapısına gelip atlarının doğurmak üzere olduğunu söyler. Bütün çocuklar doğumun nasıl olduğunu izlemeye giderler.
Sonbahar gelince Arif’in sünnet düğünü yapılır. Feten ve kardeşleri Arif’in kına gecesine gidiyorlar. Sünnet çocuklarının ve misafir çocukların ellerine kına yakıldıktan sonra dışarıda erkeklerin yaktığı ateşin başına gidiyorlar. Orada oyun havaları oynanıyor.
Salih koruda nöbet tutarken çok zorlandığından dolayı dedesinin canı çok sıkılıyor.
Feten sık sık komşuları Nevzer yengeden yardım istiyor. Kızların ve kendisinin saçlarını örmesi için, banyo yapmak için ona başvuruyorlar. Bu defa Feten, kulaklarını deldirmek için onu Marzı nineye götürmesini istiyor. Feten annesinden kalan küpeleri takmak için kulaklarını deldirmeyi çok istiyor. Ama kulakları delinirken çok acıyor. Yaşar ablasının ağlamasına dayanamayarak Marzı nineye saldırıp saçını çekmeye başlıyor.
Köyde buğdaylar biçilince bu buğdaylardan bulgur yapılırmış. Buğdaylar kaynatılıp kuruması için yaygılara serilirmiş. Çocuklar da kuşlar yemesin diye bulgurların başında nöbet tutarlarmış. Arif gelen kuşlara tuzak kurup onları yakalamakta ustaymış. Yakaladıkları kuşları sonunda salarlarmış. Bulgurlar kuruyunca tokmakla dibekte dövülürmüş. Zarı ayrılırmış. Sonra rüzgarlı bir günde buğdaylar savrularak kepeklerinden ayrılırmış. En son da iki taş arasında ezilip yemeye hazır hale getirilirmiş.
Çocukların babaları bir gün eve geldiğinde yanında yavru bir köpek de getirdi. Çocuklardan bunu besleyip büyütmelerini istedi. Çocuklar köpeğin adını Korkmaz koydular. Salih, Akdüzü köylülerinin keçilerinden sonra şimdi de avcılarının korudaki kuşları çalmaya başladığını muhtara şikayet eder.
Feten okulların açıldığı gün Yaşar onu bırakmak istemediği için onunla birlikte okula gitmek zorunda kalır. Sınıfta da ablasının sırtından inmez. Feten’in öğretmeninin adı Neşe'dir.
Çocuklar uzun kış gecelerinden birinde Nevzer Kadın ile birlikte Fadime gelin ve kaynanasının evine çekme helva yemeye gidiyorlar. Şubat tatili geldiğinde Feten okumayı sökmüştür. Kardeşlerine her gün öykü ve masal kitapları okuyordu.
Bahar gelince Apan köyünün korusuna yine keçiler dadandı. Muhtar ve köylülerden bazıları Akdüzü köyüne giderek keçilerini koruya salmamalarını istedi. Akdüzü köyü muhtarı bu keçilerin kendilerine ait olmadığını söyleyip inkar etti. Muhtar da Korucu Salih’e keçiler tekrar koruya gelirlerse onları öldürmesini söyledi. Apan köylüleri bu konuyu jandarma komutanına da anlattılar.
Bir gün korucuyla birlikte nöbet tutan gençlerden biri koruya giren üç keçiyi vurdu. Ertesi gün korucu ve gençler yemek yerken Akdüzü köyünden beş kişi koruyu tutuşturdu. Aralarında çatışma çıktı. Korucu bu çatışmada başından vuruldu. Korudaki yangını balta, kazma ve küreklerle söndürmeye gelen Apan köylüleri korucunun vurulduğu haberini alınca yönlerini Akdüzü köyüne doğru çevirdiler. İki köy arasında kavga çıktı. Jandarma kavgayı ayırdı. Çocukların babası Korucu Salih öldü. Vuranlar yakalandı, köyün muhtarı ve çobanı mahkemeye verildi.
Çocukların babası ölünce dedesi de üzüntüden yatalak oldu. Muhtar eve gelip onlara yardım edeceklerini söyledi. Gün aşırı ekmek almak için muhtarın evine gelmelerini istedi. Ama muhtarın karısı ekmek almaya gelen Feten’e öfkeleniyordu. Ona kalan yemeklerden veriyordu. Muhtara ekmek yaparken çok zorlandığından yakındı. Muhtar da ekmek yaptığı günlerde Feten’in ona yardıma gelmesini istedi.
Bir gün kasabadaki komutan Muhtar’ı görünce bir paşanın evlatlık almak için iki kız aradığını söyledi. Muhtar’ın karısı da Habibe’yle Döndü’yü evlatlık verebileceğini söyledi. Çocuklar her ne kadar birbirlerinden ayrılmak istemese de Muhtar bir sabah gelip Habibe’yle Döndü’yü götürdü.
Feten bir gün yolda Arif’in babası Ahmet amca ile karşılaştı. Ondan iş istedi. O da düşünmek için zaman istedi. Akşama Feten’i çağırttı. On koyun aldığını bunları Arif’le beraber gütmeleri karşılığında günaşırı bir ekmek ve her akşam bir kap yemek vermek üzere anlaştılar.
Bir gün koyunlardan biri hastalandı. Bir çoban gelip koyunun kulağını kesti ve anattı. Pis kanın akmasını sağladı koyun iyileşti.
Arif’in babası Ahmet amca, Feten ve Yaşar’ın köpeği Korkmaz’ın da sürüyle beraber gitmesi sebebiyle sonbahar gelince çocuklara birer kat giysi aldı. Ahmet amca, Yaşar’ın da evde boş boş durmaması için onun da bir kaz sürüsü gütmesini teklif etti. Çocuklar bunu hemen kabul ettiler.
Çocukların dedesi bir gün onlara Habibe’yle Döndü’nün fotoğrafını gösterdi. Kızlar bu fotoğrafta çok perişan görünüyorlardı. Dede bu sırada üzüntüden öldü.
Muhtar, Feten’i kasabada gördüğü Mal Müdürü’nün yanındaki adama evlatlık olarak vermeye karar verdi. Yaşar’ı da yanına alarak çalıştırmayı düşündü. Bu fikrini çocuklara söyleyince çocuklar karşı çıkıp istemediklerini haykırdılar. Feten köyün diğer kızlarıyla konuşup evlatlık gitmemek için cumartesi gününe kadar gizli bir yerde saklanmaya karar verdi. Eski dere yatağındaki bir söğüdün kovuğuna saklandı. Köyden Pembe isminde kekeme bir kız Feten’in nerede saklandığını jandarmalara söyledi. Jandarmalar da Feten’i buldu.
Feten İstanbul’a Azmi Bey’in evine evlatlık olarak gidecekti. Azmi Bey hayvan ticareti yapıyordu. Karısı huysuz olduğundan hizmetçilerle geçinemezdi. Bu yüzden kendi yetiştireceği bir kızı evlatlık olarak almak istiyordu. Muhtar ve Feten cuma günü kasabaya gelmeyince Azmi Bey ve Mal Müdürü köye gitti. Feten saklandığı yerden henüz bulunmuştu. Azmi Bey, Feten’i alıp köyden ayrıldı.
Azmi Bey’in karısı Güler Hanım sinirli biriydi. Feten eve gelir gelmez onu azarlamaya ve dövmeye başladı. Feten’in uzun saçlarını kesti. Bir taraftan dövüp bir taraftan küpelerini çıkarmaya çalışırken Feten’in kulak memesini yırttı. Azmi Bey ve Güler Hanım’ın Sibel adında bir kızları da vardı. Sibel, Feten’in adını Güllü diye değiştirdi. Canları isterse de Feten’in yüzü çilli olduğu için Çilli Güllü diyorlardı. Bir gün Sibel vazoyu kendisi kırdığı halde Feten kırdı diyerek Feten’e iftira attı. Güler Hanım ceza olarak Feten’in ağzına bir avuç dolusu karabiber tıktı.
Yaşar da bir gün okula başlayabilmek için eski evine girip nüfus kağıtlarını aldı. Duvardan atlarken düşüp bacağını kırdı. Üç hafta yattı. Kimliğini Öğretmen Neşe Hanım’a verdi. O da iyileşince okula gelmesini söyledi.
Bir gün sabah erkenden Feten evden kaçtı. Karakola gitti. Polise her şeyi anlattı. Ama polis tekrar onu Güler Hanım’ın evine gönderdi. Feten üç yılda evden dışarı üç kez çıkabilmişti. Birinde dişi ağrıdığından dişçiye gitmişti. Birinde yağlı yemeklerden dolayı vücudunda çıban çıktığı için doktora gitmişti. Birinde de Güler Hanım’ın annesinin evi badana yapıldığı için oraya temizliğe gitmişti.
Güler hanım, kocasıyla şehir dışına gezmeye gittiğinde de Feten’in başına annesini bırakıyordu. Feten bir gün evde yalnızken alt katlarda bir patlama sesi oldu. Kapıcı dairesinde tüp patlamıştı. Binada yangın çıktı. İtfaiyeciler Feten’i son anda kurtardılar. Feten vücudundaki yaralardan dolayı üç ay hastanede kaldı. Bundan sonra Güler Hanım onu geri çağırmadı. Başhekim evlatlık olduğunu öğrenince köyünün muhtarını aradı. Arif’in babası Ahmet amca muhtar olmuştu. Yazdığı mektupta köye gelmesini istemişti. Başhekim de onu köye göndermeye karar verdi. Feten köyüne döndü.
Dört Kardeştiler (Gülten Dayıoğlu) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Sadako ve Kağıttan Bin Turna Kuşu (Eleanor Coerr) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Sadako ve Kağıttan Bin Turna Kuşu
Kitabın Yazarı : Eleanor Coerr
Kitap Hakkında Bilgi :
Sadako Sasaki... Hiroşimalı binlerce küçük kızdan biri. 1945'te iki yaşındaymış. Yaralanmamış, hastalanmamış. Okuluna gidiyormuş güzel güzel. Yıllar geçmiş. Sadako, kentinin her gün biraz daha düzeldiğini, yeni yapılar yapıldığını görmüş. On iki yaşındayken birden hastalanmış. Radyasyonun vücutta yarattığı onulmaz bir hastalıkmış bu. Doktorlar, uzmanlar incelemişler, kurtuluş olmadığını anlamışlar. On ikisindeki Sadako ölecek!..
Sadako Hiroşimaya Atılan bomba sonucunda hastalanan bir kız çocuğudur. Henüz bebekken yaşadığı bombanın radyasyon etkisi ileriki yaşlarda belirli belirsiz etkilemeye başlar.
Kendi de biliyor bunu! Ama japon geleneğine göre kağıttan bir turna kuşu yapan bir kişinin dileği muhakkak gerçekleşir. Sadako'ya oyalanması için bu inancı veriyor çevresi. Mektuplar alıyor bu konuda. Sadako, hasta yatağında başlıyor kağıttan turnalar yapmaya. Çok uğraştım ben, yapamadım o kuşları. Bir, iki, üç kez katlıyorsun, kıvırıyorsun, derken bir turna çıkıyor ortaya.
Kitabın Özeti :
Sadako 12 yaşında bir çocuktur ve kardeşleriyle birlikte mutlu bir yaşantısı vardır. Ülke 2. Dünya savaşının yıkıcı etkisini sarmaya çalışmaktadır. Radyasyondan yanmış ve yara izi olan insanlardan hep kaçan sadako bu etkinin kendisine de bulaşmış olacağını hiç düşünmez.
1954 yılının bir ağustos sabahı Sadako giyinir giyinmez dışarı koştu. Japonya'nın sabah güneşi koyu renk saçında ışıltılar saçıyordu. Gökyüzü masmaviydi, buluttan eser yoktu. Bu aslında iyi işaretti.
Sadako her zaman bir şansın doğacağını umut ederdi. Evine döndüğünde kız kardeşiyle iki erkek kardeşini hala mışıl mışıl uyurken buldu. Sadako birçok iyi şans işaretleri daha bulmuştu ancak bu iyi şans işaretleri kötüye gitmişti.
Sadako okulun atletizim takımındaydı yarışa çıkmıştı. Yarış sonunda bambu sınıfından öğrenciler Sadako'nun atletizm takımlarına girmelerini istemişlerdi. Sadako'da kabul etmişti. İkinci yarışta Sadoko yedekteydi. Yedekler en son yarışırlardı. Sıra Sadoko'ya gelmişti. Sadako yarışı bitirdikten sonra başı dönmeye başladı ve bayıldı. Hemen onu doktora götürdüler. Sadoka atom bombası yüzünden lösemiye yakalanmıştı. Bu acı haberi öğrenen Sodako, çok üzülmüştü. Sadako için artık hastane günleri başlamıştır. Sadako zaman zaman evini ve ailesini özlemektedir. Doktorlar onu sürekli kontrol etmeye başlamıştır.
Bir gün arkadaşı ona kağıttan turna kuşu yapmasını öğretir. Bin tane turna kuşu yaparsan tanrılar seni görür der. 'Kâğıttan Bin Turna Kuşu' efsanesi der ki: Bir insan kağıttan 1000 turna kuşu yaparsa dileği kabul olurmuş. Bunun üzerine Sadako ümidini kaybetmeyip kağıttan 1000 turna kuşu yapmaya başladı.
Sadako tanrıya iyileşmesi için dua eder ve turna kuşu yapmaya başlar. Hatta bir gün kendisine gelen hediye paketlerinden birinde altından yapılmışı bile çıkmıştır. Yaptığı yüzlerce turna kuşunu hemşirenin yardımı ile tavana asar. Ancak yüzlerce daha yapması gerekmektedir.
Günler geçtikçe sadako iyice zayıflar artık güçten düşmüştür. Dayanamayacak hale gelir. Ne yazık ki, bu küçük Japon kızının yaşamı 1000 turnayı katlamaya yetmeyecek ve 25 Ekim 1955 günü 644 turnayı katlarken hayata gözlerini yumacaktır. Yine de arkadaşları, eksik kalan 356 turnayı katlamışlar ve onun için kağıttan turna kuşu klubü düzenlemişlerdir. Ailesi ve arkadaşları çok üzülmüşlerdir. Sınıf arkadaşları Sadako’nun tamamlayamadığı yüzlerce turna kuşunu yaparak mezarına koyarlar. Artık sadakonun mezarında 1000 adet turna kuşu olmuştur.
Cenazeden sonra Sadako'nun okul arkadaşları mektuplarını ve günlüğünü derleyip "Kokeşi" adını verdikleri bir kitap olarak yayımlarlar. Kokeşi aslında okul arkadaşlarının Sadako hastanede yatarken ona hediye olarak getirdikleri bebeğin adıdır. Sadako'nun arkadaşları bir de atom bombası yüzünden hayatını kaybedenler için bir anır dikilmesini sağlarlar. Heykel 1958 yılında Hiroşima Barış Parkı'nda açılır. Bu heykelde Sadako bir dağın tepesinde durmaktadır ve ileri doğru uzattığı avucunda altın bir turna kuşu vardır.
Turna kuşu, o zamandan beri barışın simgesidir.
Sadako ve Kağıttan Bin Turna Kuşu (Eleanor Coerr) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Eyvah Kitap (Mine Soysal) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Eyvah Kitap
Kitabın Yazarı : Mine Soysal
Kitap Hakkında Bilgi :
Cesaretle işlediği konularıyla çocuk ve gençlik edebiyatında önemli bir yer edinen yazar Mine Soysal bu kitabını, okuma eğilimleri üzerine sohbet ettiği 40 binden fazla öğrenciden esinlenerek kaleme aldı. Çocukların, gençlerin gözünden “kitap” ve “okuma” kavramlarına alışılmışın dışındaki açılardan yaklaşan deneme, aynı zamanda ülkemizde son yıllarda bu alanda yaşananları da tartışmaya açıyor. Kitapta yer alan ve gençlerin “kitap okuma” deneyimlerini içeren şaşırtıcı, düşündürücü, hatta komik öyküler eğitimcilere, ebeveynlere, çocuklara ve gençlere birlikte tartışma olanağı sunarken, çarenin bireysel haklara saygı göstermek, nitelikli seçenekler sunmak ve sınırsızca iletişim kurmak olduğuna işaret ediyor. Gençler kadar yetişkinlerin de okumaktan zevk aldığı kitap, Arnavutça’ya çevrildi.
Bu kitaptaki öyküleri anlatanlar: Klasikler’den nefret ettiğini sananlar. Sürekli, “Odana git, kitabını oku!” denenler. Bilgisayarla kitaplar arasında seçime zorlananlar. Kitap okuduğu duyulursa “karizmasının çizileceğinden” korkanlar. Yalnızca kitap okurken kendini iyi hissedenler. Ailesi hiç kitap okumazken, tatilde bile kitap okuması beklenenler. Sadece “Harry Potter” kitapları okumak isteyenler. Öğretmenin ödev verdiği kitabı “iğrenç” bulanlar ve diğerleri...
Kitabın Özeti :
Aptal mıyım Ben?
Annesi 8. sınıf öğrencisi Okan’ın hiperaktif olduğunu düşünürmüş. Ailesi Okan’a istemediği şeyleri yaptırmak istermiş. Bu da onu çok sıkarmış. 3. ve 4. sınıftayken kitap okumayı çok severmiş ama 5. sınıfta soğumuş. Çünkü okuduğu kitapları sevmemiş. Kitaplar sürekli çocuklara mesaj veriyorlarmış. Okan böyle kitaplardan hoşlanmıyormuş. Bu sene de sınava gireceği için hiç kitap okumuyormuş.
Kitaptan Kaç Alınır?
7. sınıf öğrencisi Elif’in Türkçe Öğretmeni Ayla Hanım, 2. dönemde yapacağı ilk sınavda yarıyıl tatilinde okumalarını istediği iki kitaptan soru soracakmış. Kerem öğretmene bu kitaplardan hiçbir şey anlamadığını söylemiş. Öğretmen anlamadığını daha önce kendisine söylemesi gerektiğini belirtince Kerem bu kitaplardan sınavda sorulacağını bilmediğini söylemiş. Yoksa özet sitelerinden bakabileceğini ifade etmiş. Öğretmen buna çok kızmış. Kerem kitabın konusunu sevmediği için okuyamadığını söylemiş. Öğretmen sınıftan çıkınca Tufan, Kerem’e neden internete girip kitabın özetini bulmadığını sormuş. Aslında Elif de Kerem gibi öğretmenin verdiği kitapları okumakta zorlanmış. Öğretmene söyleyince okuması gerektiği cevabını almış. Yapılan sınavdan da zayıf not almış.
Odana Git, Kitabını Oku
4. sınıf öğrencisi Cem’e ailesi sürekli odasına gitmesi ve kitap okuması yönünde uyarılarda bulunuyormuş. Anneannesi dedesinin ölümünden dolayı üzülüp ağlarken Cem’i odasına gönderiyorlarmış. Orhan amcası komik fıkralar anlatırken odasına gönderiyorlarmış. Bir gün ailesi sebepsiz yere odasına kitap okumaya gitmesini söylemiş. Cem sebebini çok merak etmiş. Bunun için odasına gider gibi yapıp mutfağa saklanmış.Anne ve babasının kendisi için tartıştıklarına şahit olmuş. Annesi, babasının da Cem’in okul işleriyle meşgul olmasını istiyormuş.
Okuma Saati Çilesi
8. sınıf öğrencisi Seda’nın okulunda yeni bir uygulama başlamış. Öğleden sonraki ilk dersten önce zil çalacak ve herkes sınıfına gidip kitap okuyacakmış. Seda bu durumdan çok sıkılıyor. Küçük sınıflar için eğlenceli olduğunu ama büyüdükçe ilginin başka konulara dağıldığını söylüyor.
Bilgisayar mı, Kitap mı?
5. sınıf öğrencisi Barışcan’ın ailesi ona sık sık bilgisayarın başında vakit geçirmemesini, eline bir kitap alıp okuması istiyormuş. Barışcan da bilgisayarla ya ödev yaptığını ya arkadaşlarıyla konuştuğunu söylüyor. Barışcan bunların bir zararı olmadığı kanısındadır. Ama bilgisayarda oyun da oynadığını itiraf ediyor. Eskiden şiddet içerikli oyunlar oynarmış ama annesi onunla bu konu hakkında konuştuktan sonra artık bu tür oyunlar oynamıyormuş. Barışcan’ın babası Almanca çeviri yapıyormuş. Babasıyla odaları karşılıklı olduğundan dolayı sürekli ders çalışmasını ve kitap okumasını istiyormuş. Barışcan daha çok bilim kurgu kitapları ve fantastik kitaplar okumayı tercih edermiş. Ayrıca yapılan işlerin yararlı ve yararsız diye ayrılmasına karşıdır.
Çok Para Gerekliymiş
4. sınıf öğrencisi Zehra’nın köyündeki öğretmende on iki, Fikret emminin oğlunun da Ankara’dan getirdiği üç kitapla birlikte toplam on beş kitap varmış. Ama öğretmen bunları az buluyormuş. Yetmiş haneli köyde beş yüz kitap olmalı diyormuş. Gazetelere, zenginlere, devlet büyüklerine mektup yazıp kitap istiyormuş. Zehra okula babasını ikna edemedikleri için geç yazılmak zorunda kalmış. Babası kızların okumasına karşıymış. Ablasının hiç okumadığını, 15 yaşında evlendiğini, üç çocuğu olduğunu söylüyor. Zehra’nın okulunda kütüphane kurulacak uygun bir yer yokmuş. Bunun için öğretmen köylülerden 50 lira toplayıp yeni bir oda yaparak orayı kütüphane olarak kullanabileceklerini söylüyor.
Bizimkiler Hep Kitap Okur
Annesi ve babası çok kitap okumasına rağmen 7. Sınıf öğrencisi Sinan, okumayı pek sevmeyen bir çocukmuş. Ailesi, özellikle annesi onun fikirlerini hiç önemsemez, Sinan’ın yerine kendisi karar verirmiş. Sinan da bundan çok rahatsız olurmuş. Abisi de çok okuyan, okumayı seven bir çocukmuş. Tıp okuyormuş. Cerrah olmak istiyormuş. Sinan ise çizgi roman sever, gezi ve bilgisayar dergilerinden hoşlanırmış.
Şimdi Keyfim Tıkırında
7. sınıf öğrencisi Özge, 4. sınıftayken çok kitap okuyormuş. Kitap okumayı öğrenmeden önce bazı akşamlar babası ona kitap okurmuş. Bazen de annesi masal anlatırmış. Özge okumayı öğrenince kitap okumayı ve masal anlatmayı bırakmışlar. Daha sonraları annesi ve babası ayrılmış. Bir süre sonra tekrar barışmışlar. Babası büyük bir trafik kazası geçirmiş. Annesi peşinden koştuğu yöneticiliği elde etmiş. Gelirleri artmış. Artık ödevlerden, arkadaşlardan, alışverişten, gezmekten tenis oynamaktan kitap okumaya vakit ayıramıyormuş. Annesi ve babası da artık ona pek karışmıyormuş. İstediği yere gidip istediği şeyi alabiliyormuş.
Duyulursa Karizmam Çizilir
6. sınıf öğrencisi Ahmet’e göre bazı erkek çocuklar kitap okumanın kız işi olduğunu düşünüp kitap okuduklarını karizmaları çizilmesin diye söylemiyorlarmış. Kendisi de öğretmeninin tavsiye ettiği bir kitabı tatilde okudu diye arkadaşları onunla dalga geçmişler.
Karar Babam Verir
7. sınıf öğrencisi Zeynep, bir Pazar günü iki kardeşi ve babasıyla kitap fuarına gitmiş. Akşama halaları misafirliğe geleceği için annesi gelememiş. Bir stanttan kendileri ne annelerine birer tane olmak üzere toplam dört kitap almışlar. Kasaya gitmeden önce babası yanına gelip aşk konulu bir kitap seçtiği için onu değiştirmesini, başka bir kitap almasını istemiş.
Aile Klasiklerimiz
6. sınıf öğrencisi Selim’in annesi Selim’e klasik kitapları okutması yönünde sürekli baskı yapıyormuş. Okuldaki öğretmenleri de bu kitapları okutuyorlarmış. Selim de bu durumdan çok rahatsız oluyormuş.
Ödev Verdiler, İğrençti!
8. sınıf öğrencisi Aslı’nın okuluna söyleşi yapmak üzere bir yazar geliyor. Yazarla diyaloğa girdiği sırada “Çalıkuşu” romanını hiç sevmediğini söylüyor. Konuk yazar da bunun normal olduğunu ilgi ve isteklerin farklı olabileceğini söylemiş. Aslı da “Çalıkuşu” yerine başka iki kitap okuduğunu söyleyince yazar, bunu öğretmenleriyle paylaşması gerektiğini anlatmış.
Konsantre Olamıyormuşum
Annesi 6. Sınıf öğrencisi Berke’nin konsantre olamadığı için kitap okuyamadığını düşünüyormuş. Çünkü Berke sevmediği kitapları yarım bırakıyormuş. Yeni öğretmeni Arzu, bunun normal olduğunu, büyüyünce bu kitapları okumayı tekrar deneyebileceğini söylemiş.
Öğrenmekle Ne İlgisi Var?
6. sınıf öğrencisi Senem’in okulunda Dünya Çocuk Kitapları Haftası için etkinlikler düzenlenmiş. Senem de bu etkinliklerde görev almış. Okulun bazı yerlerinde sergilemek için panolar hazırlamış. Arkadaşları onun çok bilgili olduğunu ima edip onunla dalga geçmişler. Özcan isimli bir arkadaşı kitaplarla çok fazla ilgilendiğini söyleyip onu arkadaşlarının arasında rezil etmiş. Senem’in annesi ve babası ayrılmış. Senem babasıyla yaşıyormuş. Annesi Turgut diye biriyle evlenmiş. Bir de kızları olmuş. Akşamları babası Senem’le pek ilgilenmezmiş. İkisi de ayrı ayrı takılırlarmış. Senem çoğunlukla odasında vakit geçirirmiş. Okuduğu kitaplar da ona bir şey öğretmeyen macera kitaplarıymış.
Kitap Okumak Zorunda Değilim!
5. sınıf öğrencisi Burak, sıkıcı bulduğu için kitap okumak zorunda olmadığını her ortamda söylüyormuş. Dersleriyle fazlasıyla ilgilendiğinden kitap okumaya vakti kalmadığını düşünüyor. Burak pinpon oynamayı, teyzesinin hediyesiyle böcek avlamayı, internette sohbet etmeyi ve teknoloji dergisi okumayı seviyor.
Zorla Şiir Okunur mu?
7. sınıf öğrencisi Damla, kendisinden üç yaş küçük kardeşiyle aynı okula gidiyormuş. Kardeşinin bütün ihtiyaçlarıyla o ilgileniyormuş. Çünkü annesi ve babası çok çalıştıklarından eve geç saatlerde geliyorlarmış. Bir öğretmeni kardeşine iki tane şiir kitabı tavsiye edip birini mutlaka alıp okumasını ödev vermiş. Bu şiir kitaplarından birini almışlar ama kardeşi bu kitabı hiç sevmemiş.sonra bir gün babalarıyla beraber okumuşlar. Şiirleri çok sevmişler.
Kitap Başına Yirmi Lira
6. sınıf öğrencisi Teoman, eniştesi Adnan’la okuduğu kitap başına 20 lira alması şeklinde bir anlaşma yapıyorlar. Kitap bittiğinde eniştesinin kitapla ilgili sorduğu sorulara doğru cevap verirse parayı hak edecekmiş. Bir ayda otuz beş lira kazanmış. İkinci kitapta eniştesi hile yaptığını düşündüğü için yani kitabın tamamını okumadığı için beş lirasını kesmiş. Eniştesinin “Paşa” adında bir Sibirya kurdu da varmış.
Böyle Armağan mı Olur?
5. sınıf öğrencisi Yağmur’un Burak diye bir arkadaşı varmış. Yağmur ve Yeliz’i doğum günü partisine davet etmiş. Yağmur Burak’a hediye olarak bir kitap almış ama Burak bu hediyeyi hiç beğenmemiş.
Ortadan Toz Olmak
6. sınıf öğrencisi Ömer, yapmaması gereken bir şey yaptığında ortadan kayboluyor, odasına gidip kitap okuyarak ailesinin sinirinin geçmesini bekliyormuş. Bunu yapması ailesinin sinirlerini daha hızlı yatıştırıyormuş.
Okurken İyiyim
7. sınıf öğrencisi Selin, zamanının çoğunu kitap okuyarak geçiriyormuş. Cumartesi günleri ailesi onu babaannesine bırakırmış. Babaannesinin Minder isminde bir kedisi varmış.
Annesi 8. sınıf öğrencisi Okan’ın hiperaktif olduğunu düşünürmüş. Ailesi Okan’a istemediği şeyleri yaptırmak istermiş. Bu da onu çok sıkarmış. 3. ve 4. sınıftayken kitap okumayı çok severmiş ama 5. sınıfta soğumuş. Çünkü okuduğu kitapları sevmemiş. Kitaplar sürekli çocuklara mesaj veriyorlarmış. Okan böyle kitaplardan hoşlanmıyormuş. Bu sene de sınava gireceği için hiç kitap okumuyormuş.
Kitaptan Kaç Alınır?
7. sınıf öğrencisi Elif’in Türkçe Öğretmeni Ayla Hanım, 2. dönemde yapacağı ilk sınavda yarıyıl tatilinde okumalarını istediği iki kitaptan soru soracakmış. Kerem öğretmene bu kitaplardan hiçbir şey anlamadığını söylemiş. Öğretmen anlamadığını daha önce kendisine söylemesi gerektiğini belirtince Kerem bu kitaplardan sınavda sorulacağını bilmediğini söylemiş. Yoksa özet sitelerinden bakabileceğini ifade etmiş. Öğretmen buna çok kızmış. Kerem kitabın konusunu sevmediği için okuyamadığını söylemiş. Öğretmen sınıftan çıkınca Tufan, Kerem’e neden internete girip kitabın özetini bulmadığını sormuş. Aslında Elif de Kerem gibi öğretmenin verdiği kitapları okumakta zorlanmış. Öğretmene söyleyince okuması gerektiği cevabını almış. Yapılan sınavdan da zayıf not almış.
Odana Git, Kitabını Oku
4. sınıf öğrencisi Cem’e ailesi sürekli odasına gitmesi ve kitap okuması yönünde uyarılarda bulunuyormuş. Anneannesi dedesinin ölümünden dolayı üzülüp ağlarken Cem’i odasına gönderiyorlarmış. Orhan amcası komik fıkralar anlatırken odasına gönderiyorlarmış. Bir gün ailesi sebepsiz yere odasına kitap okumaya gitmesini söylemiş. Cem sebebini çok merak etmiş. Bunun için odasına gider gibi yapıp mutfağa saklanmış.Anne ve babasının kendisi için tartıştıklarına şahit olmuş. Annesi, babasının da Cem’in okul işleriyle meşgul olmasını istiyormuş.
Okuma Saati Çilesi
8. sınıf öğrencisi Seda’nın okulunda yeni bir uygulama başlamış. Öğleden sonraki ilk dersten önce zil çalacak ve herkes sınıfına gidip kitap okuyacakmış. Seda bu durumdan çok sıkılıyor. Küçük sınıflar için eğlenceli olduğunu ama büyüdükçe ilginin başka konulara dağıldığını söylüyor.
Bilgisayar mı, Kitap mı?
5. sınıf öğrencisi Barışcan’ın ailesi ona sık sık bilgisayarın başında vakit geçirmemesini, eline bir kitap alıp okuması istiyormuş. Barışcan da bilgisayarla ya ödev yaptığını ya arkadaşlarıyla konuştuğunu söylüyor. Barışcan bunların bir zararı olmadığı kanısındadır. Ama bilgisayarda oyun da oynadığını itiraf ediyor. Eskiden şiddet içerikli oyunlar oynarmış ama annesi onunla bu konu hakkında konuştuktan sonra artık bu tür oyunlar oynamıyormuş. Barışcan’ın babası Almanca çeviri yapıyormuş. Babasıyla odaları karşılıklı olduğundan dolayı sürekli ders çalışmasını ve kitap okumasını istiyormuş. Barışcan daha çok bilim kurgu kitapları ve fantastik kitaplar okumayı tercih edermiş. Ayrıca yapılan işlerin yararlı ve yararsız diye ayrılmasına karşıdır.
Çok Para Gerekliymiş
4. sınıf öğrencisi Zehra’nın köyündeki öğretmende on iki, Fikret emminin oğlunun da Ankara’dan getirdiği üç kitapla birlikte toplam on beş kitap varmış. Ama öğretmen bunları az buluyormuş. Yetmiş haneli köyde beş yüz kitap olmalı diyormuş. Gazetelere, zenginlere, devlet büyüklerine mektup yazıp kitap istiyormuş. Zehra okula babasını ikna edemedikleri için geç yazılmak zorunda kalmış. Babası kızların okumasına karşıymış. Ablasının hiç okumadığını, 15 yaşında evlendiğini, üç çocuğu olduğunu söylüyor. Zehra’nın okulunda kütüphane kurulacak uygun bir yer yokmuş. Bunun için öğretmen köylülerden 50 lira toplayıp yeni bir oda yaparak orayı kütüphane olarak kullanabileceklerini söylüyor.
Bizimkiler Hep Kitap Okur
Annesi ve babası çok kitap okumasına rağmen 7. Sınıf öğrencisi Sinan, okumayı pek sevmeyen bir çocukmuş. Ailesi, özellikle annesi onun fikirlerini hiç önemsemez, Sinan’ın yerine kendisi karar verirmiş. Sinan da bundan çok rahatsız olurmuş. Abisi de çok okuyan, okumayı seven bir çocukmuş. Tıp okuyormuş. Cerrah olmak istiyormuş. Sinan ise çizgi roman sever, gezi ve bilgisayar dergilerinden hoşlanırmış.
Şimdi Keyfim Tıkırında
7. sınıf öğrencisi Özge, 4. sınıftayken çok kitap okuyormuş. Kitap okumayı öğrenmeden önce bazı akşamlar babası ona kitap okurmuş. Bazen de annesi masal anlatırmış. Özge okumayı öğrenince kitap okumayı ve masal anlatmayı bırakmışlar. Daha sonraları annesi ve babası ayrılmış. Bir süre sonra tekrar barışmışlar. Babası büyük bir trafik kazası geçirmiş. Annesi peşinden koştuğu yöneticiliği elde etmiş. Gelirleri artmış. Artık ödevlerden, arkadaşlardan, alışverişten, gezmekten tenis oynamaktan kitap okumaya vakit ayıramıyormuş. Annesi ve babası da artık ona pek karışmıyormuş. İstediği yere gidip istediği şeyi alabiliyormuş.
Duyulursa Karizmam Çizilir
6. sınıf öğrencisi Ahmet’e göre bazı erkek çocuklar kitap okumanın kız işi olduğunu düşünüp kitap okuduklarını karizmaları çizilmesin diye söylemiyorlarmış. Kendisi de öğretmeninin tavsiye ettiği bir kitabı tatilde okudu diye arkadaşları onunla dalga geçmişler.
Karar Babam Verir
7. sınıf öğrencisi Zeynep, bir Pazar günü iki kardeşi ve babasıyla kitap fuarına gitmiş. Akşama halaları misafirliğe geleceği için annesi gelememiş. Bir stanttan kendileri ne annelerine birer tane olmak üzere toplam dört kitap almışlar. Kasaya gitmeden önce babası yanına gelip aşk konulu bir kitap seçtiği için onu değiştirmesini, başka bir kitap almasını istemiş.
Aile Klasiklerimiz
6. sınıf öğrencisi Selim’in annesi Selim’e klasik kitapları okutması yönünde sürekli baskı yapıyormuş. Okuldaki öğretmenleri de bu kitapları okutuyorlarmış. Selim de bu durumdan çok rahatsız oluyormuş.
Ödev Verdiler, İğrençti!
8. sınıf öğrencisi Aslı’nın okuluna söyleşi yapmak üzere bir yazar geliyor. Yazarla diyaloğa girdiği sırada “Çalıkuşu” romanını hiç sevmediğini söylüyor. Konuk yazar da bunun normal olduğunu ilgi ve isteklerin farklı olabileceğini söylemiş. Aslı da “Çalıkuşu” yerine başka iki kitap okuduğunu söyleyince yazar, bunu öğretmenleriyle paylaşması gerektiğini anlatmış.
Konsantre Olamıyormuşum
Annesi 6. Sınıf öğrencisi Berke’nin konsantre olamadığı için kitap okuyamadığını düşünüyormuş. Çünkü Berke sevmediği kitapları yarım bırakıyormuş. Yeni öğretmeni Arzu, bunun normal olduğunu, büyüyünce bu kitapları okumayı tekrar deneyebileceğini söylemiş.
Öğrenmekle Ne İlgisi Var?
6. sınıf öğrencisi Senem’in okulunda Dünya Çocuk Kitapları Haftası için etkinlikler düzenlenmiş. Senem de bu etkinliklerde görev almış. Okulun bazı yerlerinde sergilemek için panolar hazırlamış. Arkadaşları onun çok bilgili olduğunu ima edip onunla dalga geçmişler. Özcan isimli bir arkadaşı kitaplarla çok fazla ilgilendiğini söyleyip onu arkadaşlarının arasında rezil etmiş. Senem’in annesi ve babası ayrılmış. Senem babasıyla yaşıyormuş. Annesi Turgut diye biriyle evlenmiş. Bir de kızları olmuş. Akşamları babası Senem’le pek ilgilenmezmiş. İkisi de ayrı ayrı takılırlarmış. Senem çoğunlukla odasında vakit geçirirmiş. Okuduğu kitaplar da ona bir şey öğretmeyen macera kitaplarıymış.
Kitap Okumak Zorunda Değilim!
5. sınıf öğrencisi Burak, sıkıcı bulduğu için kitap okumak zorunda olmadığını her ortamda söylüyormuş. Dersleriyle fazlasıyla ilgilendiğinden kitap okumaya vakti kalmadığını düşünüyor. Burak pinpon oynamayı, teyzesinin hediyesiyle böcek avlamayı, internette sohbet etmeyi ve teknoloji dergisi okumayı seviyor.
Zorla Şiir Okunur mu?
7. sınıf öğrencisi Damla, kendisinden üç yaş küçük kardeşiyle aynı okula gidiyormuş. Kardeşinin bütün ihtiyaçlarıyla o ilgileniyormuş. Çünkü annesi ve babası çok çalıştıklarından eve geç saatlerde geliyorlarmış. Bir öğretmeni kardeşine iki tane şiir kitabı tavsiye edip birini mutlaka alıp okumasını ödev vermiş. Bu şiir kitaplarından birini almışlar ama kardeşi bu kitabı hiç sevmemiş.sonra bir gün babalarıyla beraber okumuşlar. Şiirleri çok sevmişler.
Kitap Başına Yirmi Lira
6. sınıf öğrencisi Teoman, eniştesi Adnan’la okuduğu kitap başına 20 lira alması şeklinde bir anlaşma yapıyorlar. Kitap bittiğinde eniştesinin kitapla ilgili sorduğu sorulara doğru cevap verirse parayı hak edecekmiş. Bir ayda otuz beş lira kazanmış. İkinci kitapta eniştesi hile yaptığını düşündüğü için yani kitabın tamamını okumadığı için beş lirasını kesmiş. Eniştesinin “Paşa” adında bir Sibirya kurdu da varmış.
Böyle Armağan mı Olur?
5. sınıf öğrencisi Yağmur’un Burak diye bir arkadaşı varmış. Yağmur ve Yeliz’i doğum günü partisine davet etmiş. Yağmur Burak’a hediye olarak bir kitap almış ama Burak bu hediyeyi hiç beğenmemiş.
Ortadan Toz Olmak
6. sınıf öğrencisi Ömer, yapmaması gereken bir şey yaptığında ortadan kayboluyor, odasına gidip kitap okuyarak ailesinin sinirinin geçmesini bekliyormuş. Bunu yapması ailesinin sinirlerini daha hızlı yatıştırıyormuş.
Okurken İyiyim
7. sınıf öğrencisi Selin, zamanının çoğunu kitap okuyarak geçiriyormuş. Cumartesi günleri ailesi onu babaannesine bırakırmış. Babaannesinin Minder isminde bir kedisi varmış.
Ayın Okuyan Öğrencisi
5. sınıf öğrencisi Ozan’ın okulunda her ay en çok kitap okuyan öğrencinin adını ve fotoğrafını kütüphanenin kapısına asıyorlarmış. Ozan asla o kapıda yer alamayacağını düşünüyormuş. Ozan’ın ağabeyi çok başarılı bir öğrenciymiş. Ozan onun kadar başarılı bir öğrenci olamadığı için ağabeyine özeniyormuş.
Biz Kitapla mı Büyüdük?
4. sınıf öğrencisi Gülsüm’ün annesi öğretmeniyle görüştükten sonra Gülsüm’ün kitap okuması gerektiğini öğrenmiş. Okuldan dönerken de Gülsüm’ün hafta sonunda okuması için ona iki tane kitap vermiş. Gülsüm zamanının çok az olmasını bahane ederek kitapları okumayacağını söyleyince annesi ona terliğini fırlatmış. Sehpanın üzerindeki anneannesinden yadigâr vazoyu kırmış. Gülsüm’ü azarlayıp dövmüş. Zaten annesi sık sık dövermiş. Gülsüm babasını daha çok seviyormuş. Çünkü babası ona daha iyi davranıyormuş. Babasıyla annesi bu kitap meselesi yüzünden kavga etmişler. Babası kendilerinin kitapla mı büyüdüğünü sorarak annesine kızmış. Annesi sofrada ağlamış. Gülsüm de bu duruma çok üzülmüş. Dediklerine pişman olmuş.
Harry Potter Okumak
5. sınıf öğrencisi Can, Harry Potter serisinin birinci kitabını okuyunca fantastik kitapları okumaktan hoşlandığının farkına varmış. Fakat Can’ın babası Harry Potter kitaplarından pek hoşlanmıyormuş. Can bu kitapları okuduğu için annesine de kızıyormuş. Can’ın ablası ise bu tür kitapları okumayı hem seviyor hem de babasına da okutmak için uğraşıyormuş.
Gazetece Ailenin Gazeteci Kızı
8. sınıf öğrencisi Deniz, 6. Sınıftan beri okul dergisine yazılar hazırlıyormuş. Ailesi de gazeteci olduğu için ona fikrini sormadan yazı ekibine ekliyorlarmış. Deniz de büyüyünce gazeteci olmak istiyormuş. Deniz’in babası çok hoşgörülüymüş. Onu hiç rahatsız etmez, fikirlerini dayatmazmış.
Bari Tatilde Rahat Bırakın
5. sınıf öğrencisi Kerem’in öğretmeni yaz tatilinde okumaları için bir kitap listesi vermiş. Kerem’in annesi 14 kitaptan oluşan bu listeden her hafta bir tane olmak üzere 12 tanesini okumasını istiyor. Sonra ayda iki kitap okumak üzere anlaşıyorlar. Kerem’in annesi be babası hiç kitap okumazlarmış. Ama tatile giderken Kerem’in yanına okuması için üç kitap koymuşlar.
Büyüyünce Okursun
5. sınıf öğrencisi Buse, büyüklerin okudukları kitapları merak ediyormuş. Buse de okuduğu kitaplar hakkında büyükler gibi konuşmak istiyormuş. Ama konuşacak birini bulamıyormuş. Feyza adlı bir arkadaşıyla okudukları kitaplar hakkında tartışmak isteyince arkadaşı onunla dalga geçmiş. Buse, öğretmeninin yarıyıl tatilinde okuması için verdiği kitabı çocuksu bulup kendi kitaplığından bir kitap okumak istiyor. Ama okuyunca anlamıyor. Ailesine de kitabı ona anlata anlata okumakdıkları için kızıyor.
Televizyonla Olur mu?
8. sınıf öğrencisi Buğra’nın öğretmenlerinden Esra, apartmanlarında kapı komşularıymış. Buğra’nın 7. Sınıf karnesi iyi olduğu için ailesi ona bilgisayar almış. Ama gece dışarı çıkmasını da yasaklamışlar. Esra Öğretmen bir gece Buğralara oturmaya gelmiş. Sohbet esnasında gazete bile okumadığını söylemiş. Buğra’nın babası da onun bu davranışını ertesi sabah kahvaltıda eleştirmiş. Okuyarak öğrencilerine örnek olması gerektiğini söylemiş.
Büyükleri Anlamak
5. sınıf öğrencisi Defne, büyüklerini anlayamıyormuş. Çocuklara yasakladıkları şeyleri kendileri yapıyorlarmış. Bülent Öğretmen bir gün Defne’nin okuduğu kitabı görünce o kitapta sokak ağzıyla konuşulduğunu söyleyip okumamasını istemiş. Oysa ki Defne kitabın çok güzel olduğunu düşünüyormuş.
Önyargı da Ne Demek?
5. sınıf öğrencisi Recep’in öğretmeni tatilde okumaları için üç kitap vermiş. Recep babasını bunlardan sadece birini okumaya ikna etmeye çalışmış ama başaramamış. Sonra kitaplardan birinin sevdiği bir yazara ait olduğunu öğrenip sevinmiş ve okumaya karar vermiş.
“Oku” Demekle Olur mu?
8. sınıf öğrencisi Nihan’ın annesi kendisi kitap okumadığı hâlde ona sürekli kitap okumasını söylermiş. Babası ise ek iş olarak serbest muhasebecilik yaptığı için bütün gece çalışır çok geç yatarmış.
Okulda Yazar Var
4. sınıf öğrencisi Tunç’un okulunda kitap fuarı düzenleniyormuş. 4. Sınıflarla söyleşi yapmak için bir yazar gelmiş. Çocuklara neden kitap okuduklarını sormuş. Öğrenciler çeşitli cevaplar vermişler. En sonunda değişmek için okudukları noktasına gelmişler. Söyleşi bitince yazara kitap imzalatmak istemişler ancak zil çaldığı için öğretmenleri izin vermemiş.
Öyle Yalnızım ki
7. sınıf öğrencisi Yasemin daha önceleri kitap okumayı severmiş amabu kış çok zor okur olmuş. Okurken sıkılmaya başlamış. Yasemin genellikle evde yalnız vakit geçirmek zorundaymış. Çünkü annesi gece geç saatlere kadar çalışıyormuş. Babası ise sürekli maç seyrediyormuş. Maçları seyretmek için de kendine dev ekranlı bir televizyon almış. Televizyon izlerken kızıyla hiç konuşmazmış. Yazsemin yaz mevsimini çok severmiş. Çünkü yazın Ayvalık’a anneannesinin ve dedesinin yanına gidermiş. Dedesi tansiyon hastası olduğu için buraya taşınmışlar. Dedesi yüzücüymüş. Sabah saat yedide kalkar, yüzmeye giderlermiş. Yasemin hep anneannesi ve dedesiyle yaşamak istermiş.
Okulla Aram Yoktur
8. sınıf öğrencisi Rıza’nın sınıfında 67 öğrenci varmış. Rızalar 6 kardeşmiş. Babası halden sebze ve meyve nakliyesi yaptığı için onu okula bir sene geç göndermiş. Sefer isimli kardeşi büyüyünce Rıza’nın görevini o devralmış. Rıza okumak için çok para gerektiğini düşünüyormuş. Mahallelerindeki Zeki isimli öksüz bir çocuk dersaneye gitmeden iki sene boyunca üniversite sınavına çalışmış ama barajı bile geçememiş. Bir gün kardeşinin sorun yaşadığı çocuklarla kavga etmiş. Kaşı açılmış. Beş dikiş atılmış. İki gün rapor almış. Müdür Yardımcısı Mümtaz Hoca, onu yönlendirmeye çalışmış ama Rıza’nın pek beklentisi yokmuş. Rıza okul biter bitmez babasının arkadaşı İsmail Bey’in lokantasında işe başlayacakmış. Rıza’nın babası kaza geçirmiş ve ayağını kaybetmiş. Direksiyonda uyuduğu için bir arabayı altına almış. Arabanın içindeki üç kişi ölmüş. Rıza o yazı hastanede yatan babasına refakat ederek geçirmiş. Mümtaz Hoca’nın gönderdiği kitapları okumuş. Mümtaz Hoca Rıza’ya şimdi de derslerinde başarılı olamasa da en azından kitap okumasını tavsiye ediyormuş. Rıza kendini Mümtaz Hoca’ya borçlu hissediyormuş.
Bu da Benim Öyküm
Kitabın yazarı Mine Soysal, on yıl boyunca ilkokul üçüncü sınıftan lise son sınıfa kadar 40 bini aşan öğrenciyle okuma eylemi ve kitaplar üzerine sohbetler etmiş. Küçük bir çocukken kendisinin kitap okumayı sevmediğini düşünürmüş. Bir gün iki balasından biri ona okuması için kalın bir kitap vermiş. Yazar önce bu kitaptan korkmuş ama başlayınca birkaç günde bitirmiş. Kitabı çok sevmiş. Yazarı etkileyen ve değiştiren iki büyük güç varmış: Biri yolculuk etmek, ikincisi okumakmış. Yazar yaptığı söyleşilerde görmüş ki kendi isteğiyle kitap okuyanların sayısı çok azmış.
5. sınıf öğrencisi Can, Harry Potter serisinin birinci kitabını okuyunca fantastik kitapları okumaktan hoşlandığının farkına varmış. Fakat Can’ın babası Harry Potter kitaplarından pek hoşlanmıyormuş. Can bu kitapları okuduğu için annesine de kızıyormuş. Can’ın ablası ise bu tür kitapları okumayı hem seviyor hem de babasına da okutmak için uğraşıyormuş.
Gazetece Ailenin Gazeteci Kızı
8. sınıf öğrencisi Deniz, 6. Sınıftan beri okul dergisine yazılar hazırlıyormuş. Ailesi de gazeteci olduğu için ona fikrini sormadan yazı ekibine ekliyorlarmış. Deniz de büyüyünce gazeteci olmak istiyormuş. Deniz’in babası çok hoşgörülüymüş. Onu hiç rahatsız etmez, fikirlerini dayatmazmış.
Bari Tatilde Rahat Bırakın
5. sınıf öğrencisi Kerem’in öğretmeni yaz tatilinde okumaları için bir kitap listesi vermiş. Kerem’in annesi 14 kitaptan oluşan bu listeden her hafta bir tane olmak üzere 12 tanesini okumasını istiyor. Sonra ayda iki kitap okumak üzere anlaşıyorlar. Kerem’in annesi be babası hiç kitap okumazlarmış. Ama tatile giderken Kerem’in yanına okuması için üç kitap koymuşlar.
Büyüyünce Okursun
5. sınıf öğrencisi Buse, büyüklerin okudukları kitapları merak ediyormuş. Buse de okuduğu kitaplar hakkında büyükler gibi konuşmak istiyormuş. Ama konuşacak birini bulamıyormuş. Feyza adlı bir arkadaşıyla okudukları kitaplar hakkında tartışmak isteyince arkadaşı onunla dalga geçmiş. Buse, öğretmeninin yarıyıl tatilinde okuması için verdiği kitabı çocuksu bulup kendi kitaplığından bir kitap okumak istiyor. Ama okuyunca anlamıyor. Ailesine de kitabı ona anlata anlata okumakdıkları için kızıyor.
Televizyonla Olur mu?
8. sınıf öğrencisi Buğra’nın öğretmenlerinden Esra, apartmanlarında kapı komşularıymış. Buğra’nın 7. Sınıf karnesi iyi olduğu için ailesi ona bilgisayar almış. Ama gece dışarı çıkmasını da yasaklamışlar. Esra Öğretmen bir gece Buğralara oturmaya gelmiş. Sohbet esnasında gazete bile okumadığını söylemiş. Buğra’nın babası da onun bu davranışını ertesi sabah kahvaltıda eleştirmiş. Okuyarak öğrencilerine örnek olması gerektiğini söylemiş.
Büyükleri Anlamak
5. sınıf öğrencisi Defne, büyüklerini anlayamıyormuş. Çocuklara yasakladıkları şeyleri kendileri yapıyorlarmış. Bülent Öğretmen bir gün Defne’nin okuduğu kitabı görünce o kitapta sokak ağzıyla konuşulduğunu söyleyip okumamasını istemiş. Oysa ki Defne kitabın çok güzel olduğunu düşünüyormuş.
Önyargı da Ne Demek?
5. sınıf öğrencisi Recep’in öğretmeni tatilde okumaları için üç kitap vermiş. Recep babasını bunlardan sadece birini okumaya ikna etmeye çalışmış ama başaramamış. Sonra kitaplardan birinin sevdiği bir yazara ait olduğunu öğrenip sevinmiş ve okumaya karar vermiş.
“Oku” Demekle Olur mu?
8. sınıf öğrencisi Nihan’ın annesi kendisi kitap okumadığı hâlde ona sürekli kitap okumasını söylermiş. Babası ise ek iş olarak serbest muhasebecilik yaptığı için bütün gece çalışır çok geç yatarmış.
Okulda Yazar Var
4. sınıf öğrencisi Tunç’un okulunda kitap fuarı düzenleniyormuş. 4. Sınıflarla söyleşi yapmak için bir yazar gelmiş. Çocuklara neden kitap okuduklarını sormuş. Öğrenciler çeşitli cevaplar vermişler. En sonunda değişmek için okudukları noktasına gelmişler. Söyleşi bitince yazara kitap imzalatmak istemişler ancak zil çaldığı için öğretmenleri izin vermemiş.
Öyle Yalnızım ki
7. sınıf öğrencisi Yasemin daha önceleri kitap okumayı severmiş amabu kış çok zor okur olmuş. Okurken sıkılmaya başlamış. Yasemin genellikle evde yalnız vakit geçirmek zorundaymış. Çünkü annesi gece geç saatlere kadar çalışıyormuş. Babası ise sürekli maç seyrediyormuş. Maçları seyretmek için de kendine dev ekranlı bir televizyon almış. Televizyon izlerken kızıyla hiç konuşmazmış. Yazsemin yaz mevsimini çok severmiş. Çünkü yazın Ayvalık’a anneannesinin ve dedesinin yanına gidermiş. Dedesi tansiyon hastası olduğu için buraya taşınmışlar. Dedesi yüzücüymüş. Sabah saat yedide kalkar, yüzmeye giderlermiş. Yasemin hep anneannesi ve dedesiyle yaşamak istermiş.
Okulla Aram Yoktur
8. sınıf öğrencisi Rıza’nın sınıfında 67 öğrenci varmış. Rızalar 6 kardeşmiş. Babası halden sebze ve meyve nakliyesi yaptığı için onu okula bir sene geç göndermiş. Sefer isimli kardeşi büyüyünce Rıza’nın görevini o devralmış. Rıza okumak için çok para gerektiğini düşünüyormuş. Mahallelerindeki Zeki isimli öksüz bir çocuk dersaneye gitmeden iki sene boyunca üniversite sınavına çalışmış ama barajı bile geçememiş. Bir gün kardeşinin sorun yaşadığı çocuklarla kavga etmiş. Kaşı açılmış. Beş dikiş atılmış. İki gün rapor almış. Müdür Yardımcısı Mümtaz Hoca, onu yönlendirmeye çalışmış ama Rıza’nın pek beklentisi yokmuş. Rıza okul biter bitmez babasının arkadaşı İsmail Bey’in lokantasında işe başlayacakmış. Rıza’nın babası kaza geçirmiş ve ayağını kaybetmiş. Direksiyonda uyuduğu için bir arabayı altına almış. Arabanın içindeki üç kişi ölmüş. Rıza o yazı hastanede yatan babasına refakat ederek geçirmiş. Mümtaz Hoca’nın gönderdiği kitapları okumuş. Mümtaz Hoca Rıza’ya şimdi de derslerinde başarılı olamasa da en azından kitap okumasını tavsiye ediyormuş. Rıza kendini Mümtaz Hoca’ya borçlu hissediyormuş.
Bu da Benim Öyküm
Kitabın yazarı Mine Soysal, on yıl boyunca ilkokul üçüncü sınıftan lise son sınıfa kadar 40 bini aşan öğrenciyle okuma eylemi ve kitaplar üzerine sohbetler etmiş. Küçük bir çocukken kendisinin kitap okumayı sevmediğini düşünürmüş. Bir gün iki balasından biri ona okuması için kalın bir kitap vermiş. Yazar önce bu kitaptan korkmuş ama başlayınca birkaç günde bitirmiş. Kitabı çok sevmiş. Yazarı etkileyen ve değiştiren iki büyük güç varmış: Biri yolculuk etmek, ikincisi okumakmış. Yazar yaptığı söyleşilerde görmüş ki kendi isteğiyle kitap okuyanların sayısı çok azmış.
Eyvah Kitap (Mine Soysal) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı
1- “Eyvah Kitap” adlı kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gülten DAYIOĞLU
B) Mine SOYSAL
C) Mina URGAN
D) Cemil SÖNMEZ
2- Okuduğunuz bu kitabın türü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Roman
B) Deneme
C) Efsane
D) Masal
3- Aşağıdakilerden hangisi kitaptaki öğrencilerin sorunlarından biri değildir?
A) Kitap okuduğunu arkadaşlarının öğrenip karizmasının çizileceğini sanmak
B) Ailesi hiç kitap okumazken kendisinden kitap okumasını beklemek
C) Bilgisayar ve kitap arasında seçime zorlanmak
D) Kitap seçimi konusunda serbest ve özgür kalmak
4- Aşağıdakilerden hangisi bu kitaptan çıkarılabilecek bir sonuç değildir?
A) İnsanlara, özellikle de çocuklara zorla kitap okutmak yanlıştır.
B) Aile bireyleri çocuklarına kitap okutmak istiyorsa, öncelikle kendileri okumalıdır.
C) Her çocuk kendi ilgi ve zevkine göre kitap seçme özgürlüğüne sahip olmalıdır.
D) Çocuklar kitap okumak yerine TV izlemelidir.
5- Aşağıdakilerden hangisi bu kitapta başından geçenleri anlatanlardan biri değildir?
A) Klasiklerden nefret ettiğini sananlar
B) Bilgisayar ve kitap arasında seçime zorlananlar
C) Okuldaki kitap okuma saatlerini sevenler
D) Kitap okursa karizmasının çizileceğinden korkanlar
6- Kitabın yazarının on yıldır sürdürdüğü öğrencilerin kitaplar hakkındaki düşüncelerini, onları neden sevip, onlardan neden hoşlanmadıklarını, öğrencileri kitapları sevmediklerine inandıran durumlar,…vs. tartıştığı programının adı nedir?
A) Okuma Sohbetleri
B) Okuma Günlüğü
C) Okuma Saati
D) Kitabım
7- Yazara kitapları sevdiren , kendi tabiriyle o “büyülü kitabı” eline tutuşturan kimdir?
A) Annesi
B) Ablası
C) Babası
D) Öğretmeni
8- Kitabın kahramanlarından biri olan 8. Sınıf öğrencisi Rıza, hallerde kamyonla sebze meyve çeken babası bir kaza sonucu bacağını yitirdiğinde, Rıza hastanedeki o zor günleri nasıl atlatmıştır?
A) Psikoloğa giderek
B) Öğretmeni Mümtaz Hoca’nın gönderdiği kitaplar sayesinde
C) Ailesinin desteğiyle
D) Okul Rehberlik Servisine giderek
9- Kitabın kahramanlarından biri olan 11 yaşındaki 5. Sınıf öğrencisi Can’ın keyifle okuduğu, sinemaya da uyarlanan fantastik roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yüzüklerin Efendisi
B) Harry Potter
C) Fantastik Dörtlü
D) E.T.
10- Kitabın kahramanlarından biri olan Recep, annesi tarafından ön yargılı olmakla suçlanmaktadır. Peki, ön yargının tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bir şey ya da kişi hakkında önceden hüküm verme
B) Bir işin ilerisini önceden kestirme
C) Bireyin kendi çıkarları doğrultusunda hareket etmesi
D) Kendini mükemmel görmek, başkalarını düşünmemek, yargılanmaktan korkmak
Cevap Anahtarı :
1-B 2-B 3-D 4-D 5-C
6-A 7-B 8-B 9-B 10-A
Eyvah Kitap (Mine Soysal) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili için tıklayınız...
35 Kilo Tembel Teneke (Anna Gavalda) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı
1- “35 Kilo Tembel Teneke” adlı kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mine SOYSAL
B) N.H. Kleinbaum
C) Cemil SÖNMEZ
D) Anna GAVALDA
2- Kitabın baş kahramanının adı nedir?
A) Geothe
B) Gregoire
C) Guinnes
D) Gestalt
3- Kitabın baş kahramanın unutamadığı ana sınıfı öğretmeninin adı nedir?
A) Marie
B) Mina
C) Mathilda
D) Miyase
4- Kahramanımızın okul yaşamına da etki eden, mutsuz karakterinin temelinde yatan aşağıdakilerden hangisidir?
A) Anne babası arasındaki şiddetli geçimsizlik
B) Arkadaş çevresi
C) Zayıflığı
D) Öğretmeni
5- Kahramanımıza en çok destek olan, onu teknik liseye yönlendiren ve manen her zaman onun yanında olan Koca Leon kimdir?
A) Babası
B) Öğretmeni
C) Dedesi
D) Küçük kardeşi
6- Kahramanımızın yeteneklerini keşfeden ve ona okulu sevdiren ana sınıfı öğretmeni, mezun olurken kahramanımıza ne hediye etmişitir?
A) Yap boz
B) “Küçük Eller İçin 1000 Beceri” adlı kitap
C) Marangozluk için alet çantası
D) Kendi fotoğrafı
7- Kahramanımızın teknik okula başvuru yolu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dilekçe
B) Mektup
C) E-okul
D) Otobiyografi
8- Kahramanımız yazılı sınavı nasıl başarmıştır?
A) Şansı sayesinde
B) Arkadaşlarının onu çalıştırması sayesinde
C) Annesi ve babası ile geçirdiği etüt saatleri sayesinde
D) Dedesinin manevi desteği ve onu yanında hissetmesi sayesinde
9- Kahramanımızın okul döneminde bir türlü başarılı olamadığı ancak “sınıfın soytarısı” olmaya karar verdiği ders aşağıdakilerden hangisidir?
A) Beden Eğitimi
B) Resim
C) İngilizce
D) Matematik
10- Tembel Teneke, neden değişip çalışmaya ve başarmaya karar vermiştir?
A) Anne ve babasından ödül alabilmek için
B) Koca Leon’un komadan çıkması ve ona yaşam enerjisi vermek için
C) Okul değiştirmekten bıktığı için
D) Arkadaşlarına kendini kabul ettirmek için
Cevap Anahtarı :
1-D 2-B 3-A 4-A 5-C
6-B 7-B 8-D 9-A 10-B
35 Kilo Tembel Teneke (Anna Gavalda) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili için tıklayınız...
Acımak (Stefan Zweig) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Acımak
Kitabın Yazarı : Stefan Zweig
Kitap Hakkında Bilgi :
Birdenbire kapı açıldı ve içeriye serin bir hava cereyanı ile birlikte, çok güzel bir genç kız girdi. Badem biçimi koyu ela gözleri,mat bir teni vardı. Taşrada görülmeyen şık bir biçimde giyinmişti. Ve asıl önemlisi de, bu korkunç monotonluk içinde onun, yepyeni bir çehre olmasıydı. Fakat ne yazık ki güzel kız bize hiç bakmadı…
Bir tanrıydım o akşam. Fakat yükseklere kurulu tahtımdan, yaptığım işlere kayıtsız kayıtsız bakmıyordum. Kullarımın arasında tatlı, iyicil tavırlarla duruyor ve muhayyilemin gümüşi bulutları arkasından onların yüzlerini görüyordum. Solumda bir ihtiyar oturmaktaydı. Benden fışkırmakta olan o parlak iyilik ışığı buruşuk alnındaki kırışıklıkları giderip cilalamış, gözlerinin altındaki çukurlukları yok etmişti. Ölümü ondan uzaklaştırmıştım. Yarattığım mucizeden dolayı minnet içindeydi, dirilen bir kimsenin sesiyle konuşuyordu. Yanımda bir genç kız oturmaktaydı. Hastalık çekmiş, acılarına köle gibi zincirle bağlanmış, ruhunun girinti çıkıntıları içinde bocalayıp durmuştu. Fakat şimdi o da sağlık ışığının parıltıları içine gömülmüştü. Dudaklarımın soluğuyla onu kaygısız cehenneminden çekip çıkarmış, sevginin göklerine yükseltmiştim. Yüzüğü de parmağımda seher yıldızı gibi parıldıyordu. Onun karşısında başka bir genç kız görmekteydim. O da minnetle gülümsüyordu. Çünkü yüzüne ve bir ormanı andıran koyu renk, kokulu saçlarına güzellik bahşetmiştim. O saçların altında da pürüzsüz alnı görülmekteydi. Sırf orada olmamın yarattığı mucizeyle onları nimetlere, heyecanlara gark etmiştim.
Hepsinin gözlerinde benim ışığım vardı. Birbirlerine baktıkları zaman bakışlarında ışıldayan meşale bendim. Birbirleriyle konuştukları zaman sözlerinin manası bendim ve sustuğumuz zaman zihinlerini dolduran yine bendim. Saadetlerinin başlangıcı, merkezi ve sebebi de yine bendim çünkü. Birbirlerini tebrik ettikleri zaman beni tebrik ediyor, birbirlerini sevdikleri zaman sevgilerinin yaratıcısı olan beni seviyorlardı.
(…) Bir tanrıydım o akşam. Kaygının, tasanın coşkun sularını yatıştırmış, bu yüreklerden karanlıkları kovmuştum.
Kitap, Teğmen Holfmiller adlı bir askerin Kekesfelva Villa’sında tesadüfen tanıştığı Edith ile yaşadıklarını konu alır. Bu tesadüfü buluşmadan sonra Edith, Teğmen Holfmiller’in merhamet olarak adlandırdığı duyguya sımsıkı sarılır. Teğmen bu sevgi karşısında kapana yakalanmış bir fare gibi nefes almakta zorlanırken savaşa kaçmayı bir çözüm olarak gördüğü bir yola çıkar. Unuttuğu tek şey, vicdan kanarken hiçbir yere kaçamayacağı gerçeğini eski bir dostla karşılaştığında tekrar anlar.
Odak noktasına hep insanı ve insancıllığı koyan Zweig’ın psikolojik ögeleri bolca kullandığı bu eserinde, Teğmen Hofmiller’nın saygın bir ailenin felçli kızını tanıması ve onunla yakınlık kurması ile başlayan merhametle ilgili tahlillerle acıma duygusunun neleri tetikleyebileceği, ruhta nasıl izler bırakabileceği, insanı ne gibi çatışmalara sürükleyebileceği gözler önüne seriliyor. Sevgi ile acıma arasındaki ince, puslu çizginin yorumlanması esnasında yapılan olağanüstü psikolojik tahliller, okuyucuya etkileyici bir roman okumanın zevkini yaşatıyor.
Kitabın Özeti :
Teğmen Holfmiller ortanın altı bir sınıftan askerliği seçmek zorunda bırakılmıştır. Askerliğin gri yüzü ve duyguların insan yaşamı arasında ki gelgitliği onu insanlarla ilişkilerinin zayıf olmasına sebeb vermiştir. Bir gün Kekesfelva Villa’sında bir eğlenceye davet edilir. Bu karanlık villada pek çok şeyin rengi geçmişini gizlemektedir.
Teğmen burada herkesle dans eder. Yalnız evin sahibinin zayıf bacaklı kızıyla dans etmeyi unutur. Odanın içinde gözleri onu aramaktadır. Bir köşede otururken karşılaşır. Onu dansa davet eder. Birden kaçarak uzaklaşan Edith ile Teğmen böyle tanışırlar. Edith bir engellidir. Sürekli tedavi görmektedir. Doktorları cellât olarak görebilecek kadar tedavi ve doktorlardan nefret etmektedir. Babası burada dolandıracağı kadına aşık olmuştur. Ve babası hakkında tefeci vb. dedikodular halk arasında yaygındır. Bütün yaşamını, biriktirmek için harcadığı parayı ev sahibesi için harcamıştır. Bütün serveti kanserin gücü karşısında bir hiçtir. Ölüm eşini alır. O günden sonra yaşamını değiştirmiştir. Çocuğunun iyileşmesi için her yolu denemekte bir umut için her şeyini feda edebilecek güçtedir.
Teğmen bu hatasından duyduğu vicdan azabı nedeniyle Edith’i ziyaret eder. Edith bu merhametli duygularla adeta kendisini kaptırır. Teğmenle gün geçtikçe yakınlaşırlar. Teğmen’in bu zaafı vicdan azabını gün geçtikçe büyütecektir. Umutsuz vaka olan Edith, Teğmen’in bir hatasıyla durumun iyiye gittiğini söyleyiverir. Bu dönülmez hatadan geri adım atamaz.
Teğmen bu duyguların merhametten başka bir şey olmadığını söylese de Edith bu yasak aşkın farkına varır. Edith’e göre sevmek ona göre değildir. Yaşam annesinin de karşılaştığı bir şekilde, onu da süründürüp canını almaktan başka bir şey değildir. En çok sevdiği dans etmek ve ata binmek onda sadece bir silüetten ibarettir. Edith, bütün güzel şeylerin gölgesinin düşerek çürüttüğü bir insan artığı benliğe sahiptir.
Babasıysa karısını kaybettikten sonra kızının bu eriyip bitişine daha fazla dayanamayacaktır. Tedavileri bırakan ölümü ağır ağır kabul edilen Edith onun her şeyidir. Onun için her şeyi feda edebilir. Ömrünü kazanmak için adadığı servetini dahi! Teğmen Holfmiller’e kızıyla nişanlanması için para teklif eder. Holfmiller bunu kabul eder. Holfmiller sevmediği, buğday çuvalı olarak gördüğü Edith’le nişanlanır. Bu olayın tefecinin çocuğuyla evlendiğinin duyulmasıyla daha da vicdan azabını artırır. Tek düşündüğü şey intihar etmektir. Eski bildiği bir şekilde gece yarısı yastık ve yorganı yüzüne bastırarak silahla intihar edecektir. Bu şekilde hiç kimse onun öldüğünü duymayacaktır.
Teğmen Holfmiller yaşamı boyunca sevilmekten kaçan, ardında Edith’in manen bir güçle iyileşme aşamasında bırakarak intiharı seçecektir. Lakin intihar edemeyecektir. Akıl aldığı bir meslektaşı onu harbe gönderecektir. Savaşın o kirli yüzü onun için bir çözüm gibi görünmektedir. Peki ya Edith yaşamak ve sevmek onun hakkı değil midir? Tam da iyileşme aşamasında… Edith’in ayakları iyileşirken ruhunun kanaması onu nerelere sürükleyecektir?
Stefan Zweig Acımak başyapıtında son noktayı şöyle koyar:
"…insanın vicdanı hatırladığı müddetçe, hiçbir hata unutulmuş değildir."
Kitabın Yazarı : Stefan Zweig
Kitap Hakkında Bilgi :
Birdenbire kapı açıldı ve içeriye serin bir hava cereyanı ile birlikte, çok güzel bir genç kız girdi. Badem biçimi koyu ela gözleri,mat bir teni vardı. Taşrada görülmeyen şık bir biçimde giyinmişti. Ve asıl önemlisi de, bu korkunç monotonluk içinde onun, yepyeni bir çehre olmasıydı. Fakat ne yazık ki güzel kız bize hiç bakmadı…
Bir tanrıydım o akşam. Fakat yükseklere kurulu tahtımdan, yaptığım işlere kayıtsız kayıtsız bakmıyordum. Kullarımın arasında tatlı, iyicil tavırlarla duruyor ve muhayyilemin gümüşi bulutları arkasından onların yüzlerini görüyordum. Solumda bir ihtiyar oturmaktaydı. Benden fışkırmakta olan o parlak iyilik ışığı buruşuk alnındaki kırışıklıkları giderip cilalamış, gözlerinin altındaki çukurlukları yok etmişti. Ölümü ondan uzaklaştırmıştım. Yarattığım mucizeden dolayı minnet içindeydi, dirilen bir kimsenin sesiyle konuşuyordu. Yanımda bir genç kız oturmaktaydı. Hastalık çekmiş, acılarına köle gibi zincirle bağlanmış, ruhunun girinti çıkıntıları içinde bocalayıp durmuştu. Fakat şimdi o da sağlık ışığının parıltıları içine gömülmüştü. Dudaklarımın soluğuyla onu kaygısız cehenneminden çekip çıkarmış, sevginin göklerine yükseltmiştim. Yüzüğü de parmağımda seher yıldızı gibi parıldıyordu. Onun karşısında başka bir genç kız görmekteydim. O da minnetle gülümsüyordu. Çünkü yüzüne ve bir ormanı andıran koyu renk, kokulu saçlarına güzellik bahşetmiştim. O saçların altında da pürüzsüz alnı görülmekteydi. Sırf orada olmamın yarattığı mucizeyle onları nimetlere, heyecanlara gark etmiştim.
Hepsinin gözlerinde benim ışığım vardı. Birbirlerine baktıkları zaman bakışlarında ışıldayan meşale bendim. Birbirleriyle konuştukları zaman sözlerinin manası bendim ve sustuğumuz zaman zihinlerini dolduran yine bendim. Saadetlerinin başlangıcı, merkezi ve sebebi de yine bendim çünkü. Birbirlerini tebrik ettikleri zaman beni tebrik ediyor, birbirlerini sevdikleri zaman sevgilerinin yaratıcısı olan beni seviyorlardı.
(…) Bir tanrıydım o akşam. Kaygının, tasanın coşkun sularını yatıştırmış, bu yüreklerden karanlıkları kovmuştum.
Kitap, Teğmen Holfmiller adlı bir askerin Kekesfelva Villa’sında tesadüfen tanıştığı Edith ile yaşadıklarını konu alır. Bu tesadüfü buluşmadan sonra Edith, Teğmen Holfmiller’in merhamet olarak adlandırdığı duyguya sımsıkı sarılır. Teğmen bu sevgi karşısında kapana yakalanmış bir fare gibi nefes almakta zorlanırken savaşa kaçmayı bir çözüm olarak gördüğü bir yola çıkar. Unuttuğu tek şey, vicdan kanarken hiçbir yere kaçamayacağı gerçeğini eski bir dostla karşılaştığında tekrar anlar.
Odak noktasına hep insanı ve insancıllığı koyan Zweig’ın psikolojik ögeleri bolca kullandığı bu eserinde, Teğmen Hofmiller’nın saygın bir ailenin felçli kızını tanıması ve onunla yakınlık kurması ile başlayan merhametle ilgili tahlillerle acıma duygusunun neleri tetikleyebileceği, ruhta nasıl izler bırakabileceği, insanı ne gibi çatışmalara sürükleyebileceği gözler önüne seriliyor. Sevgi ile acıma arasındaki ince, puslu çizginin yorumlanması esnasında yapılan olağanüstü psikolojik tahliller, okuyucuya etkileyici bir roman okumanın zevkini yaşatıyor.
Kitabın Özeti :
Teğmen Holfmiller ortanın altı bir sınıftan askerliği seçmek zorunda bırakılmıştır. Askerliğin gri yüzü ve duyguların insan yaşamı arasında ki gelgitliği onu insanlarla ilişkilerinin zayıf olmasına sebeb vermiştir. Bir gün Kekesfelva Villa’sında bir eğlenceye davet edilir. Bu karanlık villada pek çok şeyin rengi geçmişini gizlemektedir.
Teğmen burada herkesle dans eder. Yalnız evin sahibinin zayıf bacaklı kızıyla dans etmeyi unutur. Odanın içinde gözleri onu aramaktadır. Bir köşede otururken karşılaşır. Onu dansa davet eder. Birden kaçarak uzaklaşan Edith ile Teğmen böyle tanışırlar. Edith bir engellidir. Sürekli tedavi görmektedir. Doktorları cellât olarak görebilecek kadar tedavi ve doktorlardan nefret etmektedir. Babası burada dolandıracağı kadına aşık olmuştur. Ve babası hakkında tefeci vb. dedikodular halk arasında yaygındır. Bütün yaşamını, biriktirmek için harcadığı parayı ev sahibesi için harcamıştır. Bütün serveti kanserin gücü karşısında bir hiçtir. Ölüm eşini alır. O günden sonra yaşamını değiştirmiştir. Çocuğunun iyileşmesi için her yolu denemekte bir umut için her şeyini feda edebilecek güçtedir.
Teğmen bu hatasından duyduğu vicdan azabı nedeniyle Edith’i ziyaret eder. Edith bu merhametli duygularla adeta kendisini kaptırır. Teğmenle gün geçtikçe yakınlaşırlar. Teğmen’in bu zaafı vicdan azabını gün geçtikçe büyütecektir. Umutsuz vaka olan Edith, Teğmen’in bir hatasıyla durumun iyiye gittiğini söyleyiverir. Bu dönülmez hatadan geri adım atamaz.
Teğmen bu duyguların merhametten başka bir şey olmadığını söylese de Edith bu yasak aşkın farkına varır. Edith’e göre sevmek ona göre değildir. Yaşam annesinin de karşılaştığı bir şekilde, onu da süründürüp canını almaktan başka bir şey değildir. En çok sevdiği dans etmek ve ata binmek onda sadece bir silüetten ibarettir. Edith, bütün güzel şeylerin gölgesinin düşerek çürüttüğü bir insan artığı benliğe sahiptir.
Babasıysa karısını kaybettikten sonra kızının bu eriyip bitişine daha fazla dayanamayacaktır. Tedavileri bırakan ölümü ağır ağır kabul edilen Edith onun her şeyidir. Onun için her şeyi feda edebilir. Ömrünü kazanmak için adadığı servetini dahi! Teğmen Holfmiller’e kızıyla nişanlanması için para teklif eder. Holfmiller bunu kabul eder. Holfmiller sevmediği, buğday çuvalı olarak gördüğü Edith’le nişanlanır. Bu olayın tefecinin çocuğuyla evlendiğinin duyulmasıyla daha da vicdan azabını artırır. Tek düşündüğü şey intihar etmektir. Eski bildiği bir şekilde gece yarısı yastık ve yorganı yüzüne bastırarak silahla intihar edecektir. Bu şekilde hiç kimse onun öldüğünü duymayacaktır.
Teğmen Holfmiller yaşamı boyunca sevilmekten kaçan, ardında Edith’in manen bir güçle iyileşme aşamasında bırakarak intiharı seçecektir. Lakin intihar edemeyecektir. Akıl aldığı bir meslektaşı onu harbe gönderecektir. Savaşın o kirli yüzü onun için bir çözüm gibi görünmektedir. Peki ya Edith yaşamak ve sevmek onun hakkı değil midir? Tam da iyileşme aşamasında… Edith’in ayakları iyileşirken ruhunun kanaması onu nerelere sürükleyecektir?
Stefan Zweig Acımak başyapıtında son noktayı şöyle koyar:
"…insanın vicdanı hatırladığı müddetçe, hiçbir hata unutulmuş değildir."
Acımak (Reşat Nuri Güntekin) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevapları
1) Reşat Nuri GÜNTEKİN ‘in “Acımak” adlı romanının ana fikri nedir?
Hiç kimseyi araştırıp soruşturmadan, önyargılarımızla hüküm verip mahkum etmemeliyiz.
Hayat ve iş arkadaşları başarı ve başarısızlıkta çok önemli bir faktördür.
2) Romanın ana fikri size bir yol gösterdi mi, açıklayınız?
Ön yargımız son yargımız olmayabilir; bu da bizi pişmanlığa ve mutsuzluğa götürür. Bir konu hakkında tam bilgi sahibi olmadan o konu hakkında fikir beyan etmemeliyiz.
Başarı ve başarısızlıkta çok önemli bir faktör olan hayat ve iş arkadaşlarımızı çok iyi seçmeliyiz.
3) Romanın kahramanı Zehra hangi duygudan yoksundur? Bu duygusu ne zaman değişmiştir?
Acıma ( merhamet ) duygusundan yoksundur.
Bu duygusu babasının günlüğünü okuyuncaya kadar devam etmiştir.
4) Romanın kahramanı Zehra boş vakitlerini nerede ve nasıl geçirirdi?
Kasabanın yanından geçen derenin kenarındaki söğüt ağaçlarının altında kitap okuyarak geçirirdi.
5) Romanın kahramanı Zehra hangi projeyle ilgilenirdi?
“Türbe projesi” yle ilgilenirdi.
6) Romanın kahramanı Zehra’ya babasıyla ilgili bilgi ne şekilde ulaştı?
Telgraf’la ulaştı.
7) Romanın kahramanı Zehra, arkadaşlarına kendisini nasıl tanıtmıştır?
Babasız bir çocuk olarak tanıtmıştır.
8) Romanın kahramanı Mürşit Efendi’yi neyin üzerine yatırmışlardı ve üstü neyle örtülüydü?
İnce bir şiltenin üzerine yatırmışlar ve üzerini eski bir asker battaniyesiyle örtmüşlerdi.
9) Romanın kahramanı Zehra’nın kız kardeşi kaç yaşında neden ölmüştür?
15 yaşında veremden ölmüştür.
10) Romanın kahramanı Mürşit Efendi, vefat edince geriye neler bıraktı?
Eski püskü çamaşırlar, yamalı çoraplar, yırtık bir seccade, küflü bir makas, birkaç kitap ve cevizden yapılmış bir kutu.
11) Romanın kahramanı Zehra’nın babasından bu kadar nefret etmesinin sebebi nedir?
Babasının annesini ve kız kardeşini öldürdüğünü sanması.
12) Romanın kahramanı Mürşit Efendi’nin ailesiyle İstanbul’a gitmesinin sebebi nedir?
Meveddet Hanım’ın hasta olması.
13) Romanın kahramanı Mürşit Efendi, Cevdet’ten ne istedi?
Kızı Zehra’yı mektebe vermesini istedi.
14) Romanın kahramanı Mürşit Efendi, Meveddet Hanım’ı nerede gördü?
Fadıl Efendi fenalaştığında onu götürdükleri yerde gördü.
Acımak (Reşat Nuri Güntekin) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili için tıklayınız...
Acımak (Reşat Nuri Güntekin) Kitap Sınavı Test Soruları ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı
Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...
-
Cep telefonu ve tablet şarj cihazlarında USB kablolarla sık sık karşılaşıyoruz ve kullanıyoruz. Aynı zamanda bu cihazlara ve bilgisayarl...
-
Kitabın Adı : Kiraz Ağacı ile Aramızdaki Mesafe Kitabın Yazarı : Paola Peretti Kitap Hakkında Bilgi : Yazarın kendi yaşam hikâyesinden esinl...