Elektrik elektronik eğitimi ile ilgili bilgiler, kitap özetleri, kitap sınav soruları ve eğitime dair her şey
22 Ocak 2020 Çarşamba
Hep O Şarkı (Yakup Kadri Karaosmanoğlu) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı
1- Pakize'nin bulunduğu taraça ile taflan kümelerinin arasındaki çimenlikten meçhul bir şahsın yavaş yavaş kendisine doğru ilerlediğini hissediyor bu kişi kimdir?
a-) Mehmet Bey
b-) Pertev Bey
c-) Cemil Bey
d-) Naif Molla Bey
2- Başlangıç bölümünde Münire Hanımın aşık olduğu kişi kimdir?
a-) Hakkı Paşa
b-) Rıfat Bey
c-) Cemil Bey
d-) Naif Molla Bey
3- Münire bir gece hayal ile gerçeği karıştırarak Cemil benim bir taneciğim diye haykırdı, gözlerini açtığında hüngür hüngür ağlayarak başucunda ona doğru eğilmiş birini gördüğü kişiden utandı. O kişi kimdir?
a-) Babası
b-) Annesi
c-) Dadısı
d-) Halası
4- Münire, Cemil beyi görmek için Sıdıka ile göndermiş olduğu mektubunda bir işaret tayin etmişti. Bu işaret nedir?
a-) Pencereyi açarak yüzmeye gittiğini söylüyor
b-) Pencerenin kenarına küçük bir mendil koyardı
c-) Sıdıkayı görerek haberdar ederdi
d-) Kayığa binerek işaret ederdi
5- Münire istemediği halde kiminle evlendirilmiştir?
a-) Ruknettin Bey
b-) Molla Bey
c-) Vecihi Bey
d-) Ahmet Mithat Efendi
6- Ruknettin Bey (Küçük Molla Bey) evliliğinin bir süre sonunda ilk evlendiği sıralardaki gibi Münir'e ile ilgilenmiyordu. Bazı geceler odadan çıkıp gidiyordu. Bir gün odadan çıkıp gittiğinde Münire takip eder, Ruknettin Bey nereye gitmiştir?
a-) Başka bir odaya
b-) Yemek yemek için kilere
c-) İkisi Çerkez, biri Habeşli üç genç kızın yattığı odaya
d-) Bahçeye
7- Cemil Beyden Münir'e ile mektup getiren, Münir'e den Cemil Beye mektup götüren ve sonra ikisini buluşturan kadın kimdir?
a-) Cenan Hanım
b-) Zeyrekli Fatma Hanım
c-) Şehnaz Kalfa
d-) Arkadaşı
8- Münire Cemil Beyle buluşabilmek için kimin evine gitti?
a-)Halasının yanına gitti, yalıda buluştu
b-) Cenan Hanımın yanına gitti ve Anadolu yakasında buluştu
c-) Zeyrek Fatma'yla gitti, Sarıyer'de buluştu
d-) Şehnaz kalfa ile gitti, evinde buluştu
9- Cemil Bey, kendisini isteyen bir sultanı kabul etmediği için cemil beyin babasını hünkar bir yere vali olarak gönderilmiştir.Cemil Beyin babası Hakkı Paşa nereye vali olarak gönderilmiştir?
a-) Muş
b-) Malatya
c-) Sivas
d-) Erzurum
10- Hikayenin sonunda cemil beyle Münire’nin durumu ne oldu?
a-) Cemil Bey ile Münire evlendi
b-) Cemil Bey öldü evlenemediler
c-) Münir'e öldü ve evlenemediler
d-) Cemil Bey İstanbul'a dönmeden önce Anadolu'da evlenmişti
Cevap Anahtarı :
1-B 2-C 3-C 4-B 5-A
6-C 7-B 8-A 9-C 10-D
Ölü Ozanlar Derneği (Nancy H. Kleinbaum) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı
1- “Ölü Ozanlar Derneği” adlı kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Walt WHITMAN
B) Nancy H. Kleinbaum
C) Neil PERRY
D) Robin WILLIAMS
2- “Ölü Ozanlar Derneği” adlı kitapta adı geçen Vermont Eyaleti hangi ülke sınırları içindedir?
A) ABD
B) İngiltere
C) Rusya
D) İsveç
3- Welton Akademisi’nin kuruluş yılı aşağıdakilerden hangisidir?
A) 1959
B) 2003
C) 1789
D) 1859
4- Aşağıda adı geçen isimlerden hangisi kitabın kahramanlarından biri değildir?
A) Nolan
B) Keating
C) Zeze
D) Charlie
5- Welton Akademisi’nin dört esası aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Gelenek - Onur - Disiplin - Mükemmellik
B) Gerçekçilik - Onur - Azim - Başarı
C) Gelenek - Azim - Disiplin - Başarı
D) Gerçekçilik - Azim - Başarı - Mükemmellik
6- Kitapta öğrencileri “Ölü Ozanlar Derneği” ile tanıştıran akademinin sıra dışı İngilizce öğretmeni kimdir?
A) Mc. Allister
B) Bay Keating
C) Todd Anderson
D) Dr. Hager
7- Kitapta Todd “Hey Reis! Bizim Reis!” diye kime seslenmiştir?
A) Bay Keating
B) Müdür Nolan
C) Abraham Lincoln
D) Kennedy
8- “Ölü Ozanlar Derneği”nin kuruluş amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gününü gün etmek
B) Ölmüş şairleri anmak
C) Edebiyat sınavlarına hazırlanmak
D) Hayatı iliğine kadar özümsemek
9- Aşağıdakilerden hangisi kitabın intihar eden kahramanıdır?
A) Bay Keating
B) Knox
C) Müdür Nolan
D) Neil Perry
10- Neil Perry adlı öğrenci çok istemesine rağmen babası ne yapmasına izin vermemiştirir?
A) Müzisyenlik
B) Futbol
C) Tiyatro
D) Sinema artistliği
Cevap Anahtarı :
1-B 2-A 3-D 4-C 5-A
6-B 7-A 8-B 9-D 10-C
Ölü Ozanlar Derneği (Nancy H. Kleinbaum) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili için tıklayınız...
Ölü Ozanlar Derneği (Nancy H. Kleinbaum) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Ölü Ozanlar Derneği
Kitabın Yazarı : Nancy H. Kleinbaum
Kitap Hakkında Bilgi :
Geleneklere olan bağlılığı ve katı disiplin kurallarıyla ünlü Welton Akademis'nin öğrencilerinin okul ve yatakhane arasında geçen tekdüze hayatları yeni İngilizce öğretmenleri John Keating'in okullarına gelmesiyle bir anda değişir. İyi birer üniversiteye girmeleri için onları çok yoğun bir tempoda çalışmaya zorlayan öğretmenleri ve ebeveynlerinin aksine,bu ele avuca sığmaz adamın onlardan tek bir isteği vardır: Anı yaşamaları ve hayatlarını olağanüstü kılmaları. Byron, Shelly, Keats ve Shakespeare ile edebiyatın büyülü dünyasına dalan gençler Keating'in öğrencilik yıllarında üye olduğu gizli bir kulüp olan Ölü Ozanlar Derneği'ni de yeniden canlandırırlar. Ne var ki daha yeni kavuştukları özgürlüklerinin trajik sonuçları olabileceğini çok geçmeden farkına varacaklardır. "Acaba Ölü Ozanlar Derneği'nin bu yeni nesil üyeleri hayallerini yıkmaya kararlı otoritelerin baskısından kurtulmayı başarabilecekler midir?"
Kitabın Özeti :
Hikaye 1959 yılında Vermont kasabasının Issız tepelinden birine kurulmuş olan Welton akademisinde geçmektedir.
Welton Akademisi bulunduğu bölgenin en disiplinli ve en iyi eğitim veren okullarından biridir. En ufak disiplinsizlikte bile çok büyük cezalar verilmektedir. Okul tarafından benimsenmiş olan bazı ilkeler vardır. Gelenek, Onur, Disiplin ve Mükemmellik adlı dört esas ilke ile yönetilen sıkı bir okuldur. 1859 yılından beri eğitim vermektedir. Okul bu ilkelerden asla vazgeçmez, bu ilkelere uymayanlar ise en ağır şekilde cezalandırılır. Her sene açılış törenlerinde bu ilkeler öğrenciler tarafından açıklanır.
Welton Akademisi yatılı bir okul olmasından dolayı öğrenciler aralarında çok sıkı arkadaşlıklar kurarlar. Kötü zamanlarında birbirine destek olurlar. Çünkü öğrenciler daha küçük yaşta anne ve babalarından ayrılmış olmanın ve böylesine disiplinli bir okula gelmiş olmanın sıkıntılarını yaşamaktadırlar. Bu sıkıntıların üstesinden birbirlerine destek olarak gelmektedirler. Anne ve babaları için, çocuklarının bu okulda okuması büyük bir gururdur.
1959 da Welton Akademisi yine görkemli bir açılış yapmıştır. Okula yeni alınan öğrencilerle birlikte eğitim yılına başlanmıştır. Welton Akademisine başka bir okuldan transfer olan Todd Anderson çekingen bir çocuk olduğundan dolayı henüz yeni arkadaşları ile tanışmamıştır. Onun kendisine hiç güveni yoktur. Her zaman çok alçak bir sesle konuşuyor ve insanlardan utanıyordu. Oda arkadaşı Neil onunla tanışmış ve onu bu özelliğinden dolayı azarlamıştır. Yatılı bir okulda eğer içine kapanık olarak davranırsa çok şeyler kaybedeceğini ve bu özelliğinden hemen kurtulmasını gerektiğini söyler.
Neil, Todd'u diğer arkadaşları ile tanıştırır. Knox, Charlie, Cameron, Pitts ve Meeks de onu çok sevmişlerdir. İşte Todd'un arkadaşlıkları böyle başlar. Hem okulun eski mezunu hem de yeni İngilizce öğretmeni olan Keating’in okula gelmesi ile bu arkadaş grubunu yaşamı değişmeye başlar. Bay Keating normalden farklı olan ders işleyiş biçimi ve düşünceleri ile öğrencilerin gözünde iyi bir yer kazanır. Bir şiiri ölçütlerle değerlendirmenin saçma olduğunu iddia eder ve o konu hakkındaki sayfaları öğrencilere yırttırır. Öğrencilerin dünyaya ve şiirlere farklı bir açıyla yaklaşmasını ve daha farklı şekillerde düşünmelerini sağlar. Aynı zamanda bu ilgi çekici öğretmen öğrenci olduğu yıllarda bir derneğe üyedir: Ölü Ozanlar Derneği. İçinde Neil, Todd, Knox ve Charlie'nin de olduğu öğrencilerden oluşan küçük bir grup Ölü Ozanlar Derneği'ni tekrar başlatırlar. Elbette düzenli aralıklarla bu derneği gerçekleştiren öğrencilerin de bir hikayesi vardır. Neil, diğerleri gibi baskıcı bir babaya sahiptir. Babası herkes gibi aile mesleğini sürdürmesini istiyordur ve onun olmak ve yapmak istediklerine önem vermiyordur. Bay Keating’ten etkilenen yedi arkadaş Ölü Ozanlar Derneğini kurarlar. Derneğin yeri okulun yakınlarındaki bir mağaradır. Çocuklar bu mağarada toplanıp burada ölü ozanların şiirlerini okuyup adeta bu şiirleri yaşamaktadırlar. Burada toplanıp bu şiirleri okumanın asıl amacı ailelerinin baskı ve beklentilerinden bir an için uzaklaşmak ve yaşamın her anının ne kadar önemli olduğunu anımsamaktır.
Dernekte toplanıldığında herkes sıra ile şiirler okumaktadır. Ancak Todd Anderson utangaçlığından dolayı şiir okuyamaz. Kısa bir süre sonra o da bu dernek sayesinde utangaçlığını üzerinden atar. Neil’in en büyük isteği bir tiyatro oyununda rol almaktır. Bay Keating’in de yardımıyla bölgede sergilenecek bir tiyatro oyununda baş rolü alır. Ancak babası kesinlikle bunu istemez. Buna rağmen Neil babasından habersiz olarak Ölü Ozanlar Derneğinde edindiği bir takım düşüncelere dayanarak bu oyunda oynar. Babası da bu oyuna gitmiş ve Neil’i bu oyunda görünce deli olmuş, çok sinirlenmiştir. Neil’in babası tüm olanların suçlusu Bay Keating’i görür. Bu yüzden Neil’i bu okuldan alıp bir askeri okula yazdırmaya karar verir.
Neil ailesinin kendi yolunu kendisinin çizmesine izin vermediği için çok büyük bir sıkıntı ve stres altına girmiştir. Bu sıkıntıya fazla dayanamayan Neil bir kurşunla hayatına son verir. Bunu duyan tüm yakınları yıkılmıştır. Onun arkadaşaları hariç herkes onun ölümü ile ilgili olarak Bay Keating’i suçlamaktadır. Neil’in arkadaşları ise suçlunun kesinlikle onun babası olduğunu düşünüyorlardı.
Bir süre sonra Okul müdürü Nolan’ın Ölü Ozanlar Derneğinden de haberi olur. Ayrıca bu derneğin kurucusunun Bay Keatin olduğunu da öğrenir. Tüm bunları müdür Nolan’a Cameron ispiyonlamıştır. Yani arkadaşlarını ve Bay Keating’i ele vermiştir. Buna sebep olarak da okulun sahip olduğu bazı ilkelerin olduğunu ve bu ilkelere ihanet edemeyeceğini söylemiştir. Tüm olanlardan sonra Bay Keating’in öğretmenliğine son verilmesi için çalışmalara başlanır. Derneği ilk kuran öğrenci olan Charlie okuldan atılmıştır. Derneğin diğer üyeleri ise Bay Keating’in öğretmenliğine son verilmesi için imza atmaya zorlanmıştır. Todd Anderson buna karşı gelmiş ve kağıdı imzalamamıştır. Bu yüzden Todd, okul müdürü tarafından tehdit edilmeye başlar.
Todd’un çabaları sonuç vermez ve Keating’in öğretmenliğine son verilir. O okuldan ayrılırken bütün öğrenciler Müdür Nolan’nın gözü önünde alkışları ile Bay Keating’e duydukları büyük sevgi ve saygıyı gösterirler. Bay Keating okuldan ayrılmadan önce Ölü Ozanlar Derneği ve öğrencilerin bir kısmı onu sıraların üzerine çıkarak selamlar. Bu saygıyı katı ve sıkı Müdür Nolan bile şaşkınlıkla izler.
21 Ocak 2020 Salı
Eşref Saat (Şevket Rado) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları 1-32 ve Cevap Anahtarı
1. Eşref Saat adlı yapıtın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cemal Süreya
B) Şefik Can
C) Nazım Hikmet
D) Şevket Rado
2. Eşref Saat adlı yapıtın türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Deneme
B) Söyleşi
C) Öykü
D) Roman
3. Eşref Saat adlı yapıtın “Eşref Saat” başlıklı yazısında belirtildiğine göre, yaşlılar günün hangi vaktini severlermiş?
A) Sabah
B) Öğle
C) İkindi
D) Akşam
4. Yazara göre “eşref saat” ne demektir?
A) Uyandıktan sonraki zihnimizin dupduru olduğu vakitler.
B) Kimseyle kavga etmediğimiz, çekişmediğimiz saatler.
C) İşlerimizin iyi gittiği, kararlarımızda yanılgıya düşmediğimiz saatler.
D) Neşeli olduğumuz vakitler.
5. Eşref Saat adlı yapıtın “İki Sır” başlıklı yazısında aşağıdakilerden hangisinin sırları bize öğretiliyor?
A) Sevgi
B) Dostluk
C) Başarı
D) Mutluluk
6. Eşref Saat adlı yapıtta “en sıkıcı öğüt” olarak aşağıdakilerden hangisi gösteriliyor?
A) İnsanın başkalarının tecrübelerinden çıkardığı öğütler.
B) İnsanın kendi tecrübelerinden çıkardığı öğütler.
C) Tüm öğütler sıkıcıdır.
D) Öğütlerin her biri çok değerli olduğu için sıkıcı olanı yoktur.
7. Eşref Saat adlı yapıtta “Çocukların Ana ve Babalarından Bekledikleri” başlıklı yazıda, yazar, ana babalara çocuklarına aşağıdakilerden hangisini öğretmeyi öğütlemiyor?
A) Âdil olmayı öğretmeyi.
B) Sözünde durmayı öğretmeyi.
C) İyilik etmeyi öğretmeyi.
D) Zengin olmanın yollarını öğretmeyi.
8. Eşref Saat’in yazarına göre aşağıdakilerden hangisi “normal insanın” özelliklerinden değildir?
A) Normal insan, işler istediği gitmese bile neşesini kaybetmeyen insandır.
B) Normal insan, her şeyi iyi bilir.
C) Normal insan, kendisinden çok etrafındakilerle ilgilidir.
D) Normal insan, başkalarının işlediği kusurları hoş görmesini bilir.
9. Eşref Saat adlı yapıtın “Daha İyi Olabilir” başlıklı yazısında yazar okuyucuya hangi öğütte bulunuyor?
A) Hayatta daha iyi diye bir şey yoktur.
B) İnsan çabalayarak ancak elinden geleni yapabilir.
C) Ne kadar iyi olursanız olun daha iyi olmanız mümkündür.
D) Daha iyiye ulaşmak boşuna bir çabadır.
10. Eşref Saat adlı yapıtın “Dünyadan ve İnsanlardan Şikâyet” başlıklı yazısında hangi düşünce savunulmuştur?
A) Başımıza gelen kötü olayları unutmamalıyız.
B) Dünya çok kötü ve çirkinliklerle doludur ve yaşamaya değmez.
C) Yaşam o kadar güzeldir ki dünyadan ve insanlardan şikâyet etmenin bir anlamı yoktur.
D) İnsanlar başkalarına yardım etmeyi ancak çıkarları söz konusu olursa düşünürler.
11. Müzik eleştirmeni Oursler’e ünlü keman ustasıyla yaşadığı olay ne öğretmiş?
A) Koşullar ne kadar güç olursa olsun insanlar içtenlikle yapılan bir yardım çağrısını geri çevirmez.
B) Koşullar ne kadar güç olursa olsun bir yardım çağrısı içtenlikle yapılsa bile karşılık bulamayabilir.
C) Hiçbir koşulda tanımadığımız insanlara güvenip yardım istenmemelidir.
D) Yabancıların bizi güler yüzle karşılıyor oluşu bize her zaman yardım edecekleri anlamına gelmez.
12. Eşref Saat adlı yapıtın “Yaşama Zevki” başlıklı yazısında anlatıldığına göre “hepimizin tek arzusu” nedir?
A) Zengin olmak.
B) Evlenmek.
C) Mutlu olmak.
D) Başarılı bir olmak.
13. “Yaşama Zevki” başlıklı yazıda insanların yemeğe karşı takındıkları tutumlar ile kişilik yapıları hakkında yapılan eşleşmelerden hangisi yanlıştır?
A) Yemek yemeyi angarya sayanlar: Kötümser, yaşamak isteği az.
B) Bir vazife yapar gibi yemek yiyenler: Sorumluluk bilinci yüksek, duyarlı.
C) Oburlar: Yaşamda her şeyin aşırısına gitmeye eğilimli kişiler.
D) Zevk düşkünleri, yemeğe iştahla başlayıp beğenmeden sofradan kalkanlar: Güç beğenen, hayatın keyfini kaçıran.
14. Yazara göre yaşamdan zevk almak için aşağıdakilerden hangisini yapmamalıyız?
A) Ölçülü olmalıyız.
B) İlgilendiğimiz konuları çeşitlendirmeliyiz.
C) Güç beğenir biri olmalıyız.
D) Rastladığımız her şeyle meşgul olmasını bilmeliyiz.
15. Eşref Saat adlı yapıtın “Güler Yüz” başlıklı yazısına göre aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Güler yüzlü insanlar her kusuru hoş gören, affeden insanlardır.
B) Gülümsemek, insanın ciddi olmasını engelleyen kusurlu bir davranıştır.
C) Hayatı iyi karşılamanın sırrını ancak gülümseyerek bulabiliriz.
D) Hayatın zorluklarına dayanmanın en güvenilir çaresi onu sevmektir.
16. Eşref Saat adlı yapıtın “Artık Çocuk Değilsiniz” başlıklı yazısında eskilerin çocukluktan çıkmaya kanıt saydıkları dönemi yazar hangi deyimle anlatıyor?
A) bıyıkları terlemek
B) bıyık burmak
C) bıyık altından gülmek
D) bıyık bırakmak
17. Yazara göre insan ne zaman çocukluktan çıkmış sayılır?
A) Ekmek elden su gölden yaşamaya başladığında.
B) Ekmeğini taştan çıkardığında.
C) “Ekmek aslanın ağzında” gerçeğinin bilincine vardığında.
D) Eli ekmek tuttuğu zaman.
18. Yazar “Artık Çocuk Değilsiniz” başlıklı yazısında insanların hangi yaşta hayatın birçok gerçeğinin farkına vardıklarını anlatıyor?
A) 27
B) 28
C) 30
D) 35
19. Şevket Rado, “Misafirliklerimiz” başlıklı yazısında aşağıdakilerin hangisinden söz etmemiştir?
A) Misafirlik gündelik yaşamımıza renk katar.
B) Misafirlik samimi olmalıdır.
C) Her misafir biraz itibar görmek ister.
D) Misafir olarak evimize her gelen kişiye kapımızı açmak doğru değildir.
20. Yazar “Gençliğin Kıymeti” başlıklı yazısında aşağıdakilerden hangisini öğütlemiştir?
A) Gençliğimizde çok okumalı, bilgi dağarcığımızı doldurmaya bakmalıyız.
B) Hayata atılmak için lazım gelen becerileri bir an önce kazanmaya bakmalıyız.
C) Geçici olan bu hayatta ömrümüzün bu dönemini de eğlenceyle doldurmalıyız.
D) Yaşlılarla daha çok vakit geçirip onların sevgilerini kazanmalıyız.
21. Yazar “Çocukların Ana ve Babalarından Bekledikleri” başlıklı yazısında ana babaların hangi durumda çocuklarına karşı görevlerini tamamlamış olabileceğini söylüyor?
A) Onları okumuş, bilmiş bir insan olarak yetiştirdiğinde.
B) Çocukları her şeyden önce iyi birer insan olarak yetiştirdiğinde.
C) Çocukları zengin yapmanın yollarını gösterdiğinde.
D) Çocukları iyi bir sporcu olarak yetiştirdiğinde.
22. Yazar “Çocukların Ana ve Babalarından Bekledikleri” başlıklı yazısında çocuklara “bilhassa” neyi öğretilmesini öğütlüyor?
A) Hayvanları sevmeyi
B) Ana – babaya saygıyı
C) Başkalarının hakkına saygı göstermeyi
D) İnsanları sevmeyi
23. Yazar “Çocukların Ana ve Babalarından Bekledikleri” başlıklı yazısında analık – babalık görevinin tam olarak yerine getirilmesini hangi şarta bağlıyor?
A) Kendisine faydalı bir insan olmasına
B) Ana – babayı büyük bir sevgi ve saygıyla kucaklamasına
C) Hayvanları ve doğayı sevmesine
D) Yalnız kendine değil, topluma da faydalı olmasına
24. Yazar gönül zenginliğini aşağıdaki hangi sözcükler anlatmıştır?
A) İmrenmek
B) Heves etmek
C) Kıskanmamak
D) Sevmek
25. Yazar “Gönül Zenginliği” başlıklı yazısında gerçekten zengin olmak için ne yapmamız gerektiğini aşağıdaki şıklarda yer alan yargıların hangisiyle anlatmıştır?
A) Çok çalışarak, didinerek zengin olabiliriz.
B) Zengin olmanın yollarını öğreten kitaplar okuyarak zengin olabiliriz.
C) Başkalarının zenginliğini kıskanmadan, onlara imrenerek, onlar gibi olmanın yollarını arayarak zengin olabiliriz.
D) Başkalarının zenginliğe nasıl ulaştığını öğrenip gerekirse açıklarını yakalayıp onların servetlerine konup zengin olabiliriz.
26. Yazar “İstemek” başlıklı yazısında okuyucuya aşağıdakilerden hangisini öğütlüyor?
A) Yaşamda mutlu olmak için sınırlarımız olmalı ve gücümüzü aşan isteklerde bulunmamalıyız.
B) Yaşamda mutlu olmak için daha çok istemeli ve bu yönde çalışmalıyız.
C) Yaşamda mutlu olmak için hiçbir şey istememeli ve beklentilerimizi düşük tutmalıyız.
D) Yaşamda mutlu olmanın yolu isteklerimizin gerçekleşmesi için şansa ihtiyacınız olduğunu unutmamalısınız.
27. “İki Sır” başlıklı yazıda aşağıdakilerin hangisinden bahsedilmemiştir?
A) Şu fani dünyada başımıza gelen felaketleri bir sıkıntı olarak kabul etmek.
B) Şu fani dünyada düştüğümüz sıkıntıların hepsini felaket saymamak.
C) Dünyanın en dayanıklı varlığı fildir.
D) Hayatta sıkıntılara, üzüntülere dayanamayanlar perişan olurlar.
28. “Takdir Duygusu” başlıklı yazıda yazara mektup yazarak soru soran okurlar hangi ilçede yaşıyorlarmış?
A) Gemlik
B) Mustafa Kemal Paşa
C) Mudanya
D) Nilüfer
29. “Takdir Duygusu” başlıklı yazıda yazara mektup yazıp aşağıdaki hangi soruyu sormuşlar?
A) Mutlu olmak neye ihtiyacımız vardı?
B) Çocukların ana ve babalarından bekledikleri nelerdir?
C) İnsanı gerçekten başarıya ulaştıracak iki sır nedir?
D) İnsanların büyüklerinden veya karşısındakilerden takdir görmeye ihtiyacı var mıdır?
30. “Takdir Duygusu” başlıklı yazıda yazar, aşağıdaki düşüncelerden hangisini savunuyor?
A) İnsanları iyi hareketler yapmaya teşvik etmekte takdirin etkisi cezanın etkisinden daha büyüktür.
B) İnsanları iyi hareketler yapmaya teşvik etmekte cezanın etkisi takdirin etkisinden daha büyüktür.
C) İnsanları iyi hareketler yapmaya teşvik etmekte takdirin de cezanın da yeri vardır.
D) İnsanları iyi hareketler yapmaya teşvik etmekte yalnız cezanın yeri vardır.
31. “Takdir Duygusu” başlıklı yazıdan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) İnsanları bir işi yapmaya iten asıl güç para kazanmak hırsıdır.
B) İnsanları bir işi yapmaya iten asıl güç başkaları tarafından sevilmek isteğidir.
C) İnsanları bir işi yapmaya iten asıl güç ölümsüz olmak düşüncesidir.
D) İnsanları bir işi yapmaya iten asıl güç takdir edilmek, beğenilmek arzusudur.
32. Yazara göre aşağıdakilerden hangisi “normal insan”ın özelliklerinden değildir?
A) Normal insan genellikle memnun olan, her şey istediği gibi gitmese bile neşesini kaybetmeyen insandır.
B) Normal insan, hayatta karşılaştığı bütün durumlara fazla zahmet çekmeden kendini uydurmasını bilir.
C) Normal insan, akıllık edip kazandığı bütün parayı harcamadan bir kısmını tasarruf için kenara koymasını bilir.
D) Normal insan, kafasının içinde kurduğu dünyada değil, etiyle kemiğiyle içinde yaşadığı dünyada dolaşmasını bilir.
Eşref Saat (Şevket Rado) KitapSınavı Yazılı Test Soruları 33-64 ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Eşref Saat (Şevket Rado) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları 33-64 ve Cevap Anahtarı
33. Yazar, aşağıdakilerden hangisini “normal insan”ın özelliklerinden biri olarak söylememiştir?
A) Başkalarının işlediği kusurları hoş görmesini bilen insan normaldir.
B) Kendisini daha yüksek görmeyen insan normaldir.
C) Kendisinden çok başkalarıyla meşgul olan insan normaldir.
D) Başkalarından çok kendisiyle ilgilenen insan normaldir.
34. “Faydalı Bir İş Görmek Zevki” başlıklı yazıda aşağıdaki hangi düşünce savunulmuştur?
A) Bir iş görme, bir yapıt yaratma zevki yalnız aydınlara, sanatçılara has bir zevktir.
B) Faydalı bir iş görmek insanı kendine değerli hissettirecek ve görev duygusunu tamamlamış tesellisi verecektir.
C) Faydasız da olsa bir iş görmek boş oturmaktan üstündür.
D) İnsanlar için en temel ihtiyaç para olduğundan yaptıkları işin faydalı mı, faydasız mı oldukları onları pek de ilgilendirmez.
35. Yazarın “İhtiyarlık Üzerine” başlıklı yazısında insanın yaşına göre aldığı durumlardan hangisi doğrudur?
A) Çocuklukta: Taşkınlık
B) Delikanlılıkta: Ağır başlılık
C) Orta yaşlılarda: Çelimsizlik
D) Yaşlılarda: Olgunluk
36. Yazarın “İhtiyarlık Üzerine” başlıklı yazısından aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) İhtiyarlık çağının güzel olduğunu iddia etmek solmuş bir gülün güzel olduğunu iddia etmek kadar gülünçtür.
B) Ömrün her çağı güzeldir.
C) İhtiyarlıktaki dermansızlık, ihtiyarlıktan çok gençlikteki kabahatlerin bir sonucudur.
D) Bütün hayatları boyunca düşünmüş, ruhunu zenginleştirmiş olanların ihtiyarlıklarından bunadıkları görülmemiştir.
37. Şevket Rado, “İhtiyarlık Üzerine” başlıklı yazısını hangi yazarın kitabını okuduktan sonra yazmıştır?
A) Rodoslu Andronikos
B) Seneca
C) Çiçero
D) Strabon
38. Yazar, “Gençliğe Dair” başlıklı yazısında aşağıdaki düşüncelerden hangisini savunmamıştır?
A) Eski Romalılar ihtiyarlığın genellikle 46 yaşında başladığını kabul ederler.
B) Günümüz gençlerinde gördüğüm en yaygın eğilim, kolay yoldan para kazanıp mutlu olmaktır. Bu, tembelliği besleyen zararlı bir fikirdir.
C) Günümüzde modern yaşamın hızı ve öğrenim hayatı gibi faktörler gençliği kısaltmıştır.
D) Siz takvim yaşınıza bakmayın; önemli olan gönlün yaşlanmamasıdır ve yaşamdan zevk almaktır.
39. Yazara göre hayatta kendi yerini beğenmeyip başkasının yerinde olmak hevesi peşinde koşan bir insan hakkında hangi hükme varabiliriz?
A) Geveze
B) Kıskanç
C) Haset
D) Bencil
40. Yazar, “Herkes Kendi Yerinde” başlıklı yazısında aşağıdaki öğütlerden hangisini vermemiştir?
A) İnsan kendi yerinin hakkını vermeli.
B) Üzerine aldığı vazifeyi başarmalı.
C) Başarılı kimselerin nasıl çalıştıklarına bakarak ilham almalı.
D) İnsan yalnız bir alanda uzmanlaşmalı.
41. Yazar, “Tesadüfler” başlıklı yazısında maymunların gençliğini insanlara aşılamak için uğraş veren hangi doktordan bahsetmiştir?
A) Dr. Pepper
B) Dr. Watson
C) Dr. Octopus
D) Dr. Voronof
42. Yazar, “Tesadüfler” başlıklı yazısında insan topluluklarının yaşamını derinden etkileyen tesadüfleri sıralarken aşağıdaki bilim adamlarının hangisinden bahsetmemiştir?
A) Newton
B) Einstein
C) Pasteur
D) Edison
43. Yazar, “Tesadüfler” başlıklı yazısında insan topluluklarının yaşamını derinden etkileyen tesadüfleri sıralarken aşağıdaki hangi iki bilim adamından bahsetmiştir?
A) Arşimed – Doktor Fleming
B) Einstein – Graham Bell
C) Wright Kardeşler - James Watt
D) Alfred Bernhard Nobel – Ali Kuşçu
44. Eşref Saat’te yer alan “Herkes Kendi Hayatını Yapar” başlıklı yazıda başarı öykülerine konu olan kişiler arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Besteci Hacı Arif Bey
B) Sadrazam Damat İbrahim Paşa
C) Barbaros Hayrettin Paşa
D) Sadrazam Âli Paşa
45. Eşref Saat’te yer alan “Herkes Kendi Hayatını Yapar” başlıklı yazıda aşağıdaki düşüncelerden hangisi işlenmiştir?
A) Hayatta başarılı olmak için şansa ihtiyacımız vardır.
B) Hayatta başarılı olmak için yükselme azmimizin olması gerekir.
C) Hayatta başarılı olmak için yüksek mevkideki yakınlarımıza da ihtiyaç duyarız.
D) Hayatta başarılı olmak demek işini en iyi şekilde yapmak demektir.
46. Yazar iyimseler ile kötümserleri karşılaştırdığı yazısında nasıl bir sonuca ulaşmıştır?
A) Kötümser insanlar, İyimser insanlar gibi hayatın gerçeklerinden uzak yaşamazlar.
B) Kötümser insanlar, iyimser insanlar gibi kendilerini bir mutluluk oyunuyla aldatmazlar.
C) Kötümser insanlarda iyimser insanların kararlılığı ve yaratıcı gücü yoktur.
D) Kötümser insanlar, hayatın gerçeklerinin farkında oldukları için iyimser insanlardan daha az zarar görürler.
47. Yazar, “Talih” başlıklı yazısında talihi aşağıdaki hangi iki şarta bağlıyor?
A) Gayret – bilgi
B) Eğitim – para
C) Bilgi – köklü bir aile
D) Para – Avrupa’da doğmuş olmak
48. Yazar, “Talih” başlıklı yazısında talihli olmanın şartları arasında aşağıdakilerden hangilerini göstermiştir?
A) Parayı kısa yoldan kazanmayı bilmek ve yetenekli olmak
B) Zengin bir ailenin bireyi olmak ve iyi bir eğitim almak
C) Avrupa’da doğmuş olmak ve gelişmiş bir ülkenin vatandaşı olmak
D) Kabiliyetli olmak ve insanın kendine inanması
49. Yazar, “Kendi Kendimizi Aldatmak” başlıklı yazıda aşağıdaki düşüncelerden hangisini savunmuştur?
A) Başkalarını aldatmak, kendimizi aldatmaktan daha zordur.
B) Kendimizi aldatmak, başkalarını aldatmaktan daha kolaydır.
C) Başkalarını aldatabilirsiniz ama kendinizi aldatamazsınız.
D) Kendisini aldatan insan eninde sonunda gerçeği anlayacaktır.
50. Yazar, “Öğüt Vermek” başlıklı yazısında en can sıkıcı öğüdü aşağıdaki hangi sözleriyle belirtmiştir?
A) İnsanın anne – babasından dinlediği öğütlerdir.
B) İnsanın tanımadığı kimselerden dinlemek zorunda kaldığı öğütlerdir.
C) İnsanın kendi tecrübelerinden çıkardığı öğütlerdir.
D) Öğütler, hiçbir zaman sıkıcı değildir, bize yol gösterirler.
51. Ernest Renan’ın öğütlerinin sıralandığı “Öğüt Vermek” başlıklı yazıda aşağıdakilerden hangisi Şevket Rado’nun kendi öğüdüdür?
A) İyi bir adam olun.
B) Sonra çalışınız, durmadan çalışınız.
C) Asla aşka ihanet etmeyin.
D) Hayatta başkalarının değil, kendinizin istediğini olmaya çalışın.
52. Yazar, “Çocuklar Babaları Hakkında Ne Düşünürler?” başlıklı yazısında bir levhada gördüğü yazıyı gittiği hangi kentin pansiyonunda görmüş?
A) Paris
B) New York
C) Brüksel
D) Londra
53. “Çocuklar Babaları Hakkında Ne Düşünürler?” başlıklı levhada yazanlara göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) 6 yaşında: Babam her şeyi biliyor.
B) 10 yaşında Babam çok şey biliyor.
C) 15 yaşında: Şu gerçek ki babamın pek fazla bilgisi yok.
D) 20 yaşında: Şu gerçek ki babamın pek fazla bilgisi yok.
54. “Çocuklar Babaları Hakkında Ne Düşünürler?” başlıklı levhada yazanlara göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) 30 yaşında: Ne de olsa babam bazı şeyleri biliyor.
B) 40 yaşında: Ne de olsa babam bazı şeyleri biliyor.
C) 50 yaşında: Babam her şeyi biliyor.
D) 60 yaşında: Ah, babam hayatta olsaydı da kendisine danışabilsem!
55. Yazar, “Şükürler Olsun” başlıklı yazıda aşağıdaki hangi şairin şiirine yer vermiştir?
A) Orhan Veli
B) Oktay Rifat
C) Melih Cevdet
D) Cahit Sıtkı
56. Yazar, “Şükürler Olsun” başlıklı yazısında hayatta neyi şükretmeye değer buluyor?
A) Zengin olmayı
B) Başarılı olmayı
C) Takdir edilen, sevilen birisi olmayı
D) En basit hareketlerimizi yapmak için yeterli güce sahip olmayı
57. Yazar, “Şükürler Olsun” başlıklı yazısında aşağıdakilerden hangisinin kıymetini bilmemizi istiyor?
A) Neşenin
B) Paranın
C) Sağlığın
D) Ailemizin
58. Eşref Saat adlı yapıtta –ön söz hariç- kaç tane yazı vardır?
A) 24
B) 27
C) 26
D) 28
59. Yaşamdan zevk almak ne demektir?
A) Etrafındaki konularla ilgilenmesini bilmek
B) Her gün gezip eğlenmek
C) Hayatı vazife yapar gibi düşünmek
D) Kendisini her şeyden üstün görmek
60. Talih nedir?
A) Piyangodan büyük ikramiye kazanmak.
B) Gömülü bir hazine bulmak.
C) İnsanların kendine güvenmesi ve çalışmasıdır.
D) Bir nimettir.
61. “Gönül zenginliği” nedir?
A) Başkasının servetini kıskanmaktır
B) Ruhça zengin olmak
C) Paramızın çok olması
D) Az para kazanan
62. “Zafer, zafer benimdir diyebilenlerindir.” sözü neyi anlatmaz?
A) Azmin elinden hiçbir şey kurtulmaz
B) Olmaz olmaz deme olmaz olmaz
C) Muvaffak olacağım demektir
D) Her zaman kanaatkâr olmalıyız
63. İyimser insanların özelliği nasıldır?
A) Her şeyi noksan görürler
B) Ümitsizliğe kapılmazlar
C) Hayatı zehir haline getirirler
D) Hiç bir şeyden memnun olmazlar
64. Eşref Saati ne anlama geliyor?
A) Akşam saati
B) Öğlen saati
C) Saatlerin en iyisi
D) İşlerimizin en iyi gittiği saattir
Cevap Anahtarı :
1–D 2–B 3–A 4–C 5–D
6–B 7–D 8–B 9–C 10–C
11–A 12–C 13–B 14–C 15–B
16–A 17–D 18–C 19–D 20–A
21–B 22–D 23–D 24–C 25–C
26–A 27–C 28–B 29–D 30–A
31–D 32–C 33–D 34–B 35–D
36–A 37–C 38–B 39–A 40–C
41–D 42–B 43–A 44–C 45–B
46–C 47–A 48–D 49–B 50–C
51–D 52–C 53–C 54–A 55–B
56–D 57–C 58–B 59–A 60–C
61–B 62–D 63–B 64–D
Eşref Saat (Şevket Rado) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları 1-32 için tıklayınız...
20 Ocak 2020 Pazartesi
Eşref Saat (Şevket Rado) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Eşref Saat
Kitabın Yazarı : Şevket Rado
Kitap Hakkında Bilgi :
Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan biri olan Şevket Rado sohbetlerinde akıcı ve kolay anlaşılır bir üsluba sahip. Eşref Saat çocuklara hatta her seviyedeki insana vazife duygusunu, etrafına faydalı olmayı, güçlüklerden yılmamayı, aileye bağlı olmayı telkin etmek amacıyla İstanbul Radyosu'ndaki konuşmalarından oluşuyor.
Eşref Saat'i okuyarak hayatı sevecek, sağlığınızın değerini bilecek, zengin olmak için doğru davranışın ne olduğunu öğreneceksiniz. İlköğretim öğrencileri için belirlenen 100 Temel Eser'den biri olan Eşref Saat pek çok insanın keşke öğrencilik yıllarında, çok daha önce okusaydım diyeceği türden bilgiler içeren bir kitap. Eser, yazarın radyo konuşmalarını dinleyenlerin o günlere dönmelerini sağlayacak türden bir anlatıma sahip. Yazarın ifadesiyle "hayatı sevmeyi, çalışmayı, iyiliğe, doğruluğa, güzelliğe değer vermeyi üstün tutan" bir insan olmanın kapısını aralıyor Eşref Saat.
Kitabın Özeti :
Kitabın içeriğine bakıldığı zaman başlıklara ayrılmış kısa metinlerden, konuşmaların düzenlenmiş halinden oluştuğu gözükmektedir. Konu başlıklarının altında işlediği konularla beraber, çeşitli yazarlardan ve filozoflardan alıntılar yapılarak, küçük hikayeler eklenerek eser oluşturulmuştur.
Kitap, yirmi yedi bölümden oluşmaktadır.
EŞREF SAATİ:
Sizin için günün en iyi saati hangi saattir hiç düşündünüz mü? Şair tabiatlı olanlar akşam saatlerini severler. Güneşin batışı insana tuhaf bir hüzün verir. ..Yemek düşkünleri de öğle saatlerini… Yaş ilerledikçe insanlar sabah saatlerini sever olurlar…Sizin için en iyi saat hangisidir? Buradan bir şey söyleyemem ama bana sorarsanız, saatlerin en iyisi…..şu ne zaman geldiği pek de bilinmeyen, adına “Eşref Saat” dediğimiz saattir. Eşref saat gündelik hayatımızda işlerimizin en iyi gittiği, kararlarımızın en isabetli olduğu, hükümlerimizde asla yanılmadığımız saattir…..
Yalnız sizin, teker teker insanlann hayatında değil, milletlerin hayatında da eşref saatler vardır. O saatler gelmeye görsün, milletler esaretten kurtulurlar; o saatler gelip çatınca ordular harikalar yaratırlar…
Milletlerin eşref saatlerini büyük dâhiler keşfeder…
Her iyi şey eşref saatte olur. Biraz sabır göstermek, biraz dikkatli davranmak, insanların bam teline dokunmamaya çalışmak, evinizde (işinizde) eşref saati sık sık çaldırmak için yeterlidir.
DAHA IYI OLABİLİR:
Hangi hâl ve şartlar içinde olursa olsun daima daha iyiyi istemek! Fertleri de, milletleri de günbegün yükseltip refahın en yüksek katlarına çıkarmak için herkesin yüreğinde, sahibini daha iyiye itmekten bıkmayan bir motor saklı bulunmalıdır… Atatürk’ün çok güzel bîr sözü vardır: “Zafer, zafer benimdir diyebilenlerindir.”
Kanaatkârlık elbette kaybedilmemesi gereken iyi özelliklerden biridir. Ama icap ettiği zaman kullanılmalıdır. Toprak bomboş dururken bir avuç tarlayı ekerek, “benim ihtiyacımı bu kadarı karşılar” deyip oturan, daha fazlasını istemeyen fakirlikten kurtulamaz.
YAŞAMA ZEVKİ:
Şu birkaç günlük ömrümüzü saadet içinde geçirmek hepimizin tek arzusudur. Yaşamdan zevk almayı bilmek, mesut olmanın olmazsa olmaz koşuludur. Bu dünya, gelinebilecek dünyaların elbette kî en iyİsidir. Etrafındaki konularla ilgilenmesini bilenler, asla sıkılmazlar.
GÜLER YÜZ:
Asık suratlı insanlardan hoşlanır mısınız desem bana gülersiniz. O zaman, sizde her zaman güler yüzlü olmaya gayret ediniz. Güler yüzlü insanlar arasında yaşayanların hayatı daha tatlı geçer.
TATLI DİL:
Yılanı deliğinden çıkarır derler. Yılan pek insan dilinden anlamaz ama tatlı dilin neler yapmaya yettiğini anlatmak için böyle demişlerdir. Tatlı dilli insanlar vardır, onları dinlemek insana büyük bir zevk verir. Ayrıca tatlı dilin açamayacağı kapı yoktur.
GENÇLİĞİN KIYMETİ:
Nasıl mevsimlerden bahar varsa, insanların baharları da gençlik dönemleridir. Baharda, her taraf yemyeşil olur, çiçekler açar, dallar meyvelerle bezenmeye hazırlanır. İnsanların gençlikleri de aynen böyle olur. Ancak, insanların meyve toplamaları, ağaçlar kadar erken olmayabilir. Bu yüzden sabır etmesini de bilmelidirler. Ayrıca, insanlar hayatlarının her döneminde genç kalmayı başarabilirler. Bu da, her yaşa uygun iş ve zevk becerilerini geliştirmekle mümkün olur.
ÇOCUKLARIN ANA VE BABALARINDAN BEKLEDİKLERİ:
Çocuklarımızın yetişmesi, anne ve babaları en fazla meşgul eden meselelerden biridir. Eğer yorgunluklara katlanıyorsanız, üzüntülere göğüs geriyorsanız, bin bir sıkıntıyı yenmeye gayret ediyorsanız yalnız onlar için, onların iyi yetişmeleri, ileride sizin kadar yorulmamaları, üzülmemeleri için katlanıyorsunuz. Bir de işin çocuklar tarafından bakılan cephesi vardır. Çocuğun yeryüzünde en çok sevdiği iki varlık anası ile babasıdır. O her hareketiyle sizi taklit etmeye, size benzemeye çalışır. Onun iyi bir İnsan olarak yetişmesini istiyorsak, ilk önce iyi bir insanda bulunması gereken meziyetleri, kendimize mal etmemiz gerektiğini unutmamalıyız.
GÖNÜL ZENGİNLİĞİ:
Zengin olmak, bir gönül meselesidir. Gönül zenginliği, başkasının servetini kıskanmamaktır. Bir kere ruhça zengin olalım, gönüllerimiz zengin olsun, Öteki zenginlik kendiliğinden gelir.
İSTEMEK:
Dünyada insanların mesut olabilmesi için topu topu iki yol varmış. Bunlardan biri bütün istediklerini elde etmek; ikincisi ise elde edebileceklerini istemesini bilmektir. Hangi isi daha gerçekçi ve hakkımızda hayırlı olandır? Tabii ki ikincisi. Bütün istediklerini (maddi ve manevi) elde etmek, gerçekleşmesi çok zor olan bir olaydır. Elde edebileceklerini istemek ise gayet mantıklı, insanı güçlü kılan, her attığı adımın sağlam olmasını sağlayan yoldur. Buyurun tercihinizi yapın.
NORMAL İNSAN:
Normal insan, genellikle memnun olan, her şey istediği gibi gitmese bile neşesini kaybetmeyen insandır. O kafasının içinde kurduğu dünyada değil, etiyle kemiğiyle içinde yaşadığı dünyada dolaşmasını bilir. Hoşgörülüdür. Kendisini olduğundan yüksek görmez. Kendisinden çok, çevresindekilerle meşgul olur. Olayları ve kişileri anlamaya çalışır. Dış görünüşüne bakarak insanlar hakkında karar vermez. Normal olmak için ne kadar çaba sarf edersek edelim. Yine de hepimizde bir parça anormallik vardır.
FAYDALI BİR İŞ GÖRMEK ZEVKİ:
Bir iş görme, bir eser meydana getirme zevki, sadece aydınlara, sanatkârlara ait değildir. Bu zevk herkeste vardır. Bütün güzel eserlerde, sadece yapanların değil, hemen herkesin payı vardır. Toplum bir bütündür. Bir Türk Genci, uluslar arası alanda, başarı kazandığında, hepimiz bundan bir pay çıkarmıyor muyuz? Yine, milli bir güreşçimiz dünya şampiyonu olduğunda, hep birlikte sevinmiyor muyuz? O zaman başarısızlıklardan da kendimize pay çıkarmalıyız. Ancak, o zaman daha faydalı İşler görme yolunda ilerleyebiliriz.
İHTİYARLIK ÜZERİNE:
Ömrün her çağı güzeldir. İhtiyarlığın da. Yeter ki, ömür iyi yaşanmış olsun. Yeter ki, ihtiyarlayıncaya kadar geçen dönem, iyi geçirilmiş olsun. İnsan ihtiyarlayınca, belki gençlerin yapabileceği bazı şeyleri yapamaz hale gelebilirler. Ama, unutulmasın ki, büyük işler kuvvetle veya çeviklikle değil, düşünce ile sözünü geçirme ile, ortaya doğru fikirler atmakla başarılır.
HERKES KENDİ YERİNDE:
Bugün, ne olursa olsun başkasının yerinde olmak İsteyen biri ile karşılaştım. Ne kadar yanlış bir yol. Oysa ki herkes kendi yerinde olmalıdır. Tamam, insan kendi yerini yeterli görmeyip, ileriyi hedef almalıdır. Ancak, bulunduğun yeri hak edip sağlamlaştırmadan, başka bir yere atlamaya kalkmak bazen İnsanı boşluğa da düşürebilir.
HERKES KENDİ HAYATINI YAPAR:
Hayatta bir işi yapmak için, hiçbir yaş geç değildir. Hayatı uzatan böyle bir yaşama ve hayattan zevk alma isteğinin canlı almasıdır. 83 yaşındaki bir heykeltıraşa: “En beğendiğiniz eseriniz hangisidir?” diye sormuşlar. “Şimdi yapmakla meşgul olduğum eser” diye cevaplamış. Herkes kendi hayatını yapacak, fethedecektir. Bu da yükselmeye çalışmakla, daha üstün bir hayat seviyesine ulaşmakla olur.
İYİMSERLİK, KÖTÜMSERLİK:
Bir yazar, “İnsanları, beraber yaşadıkları kimselere hayatı hoş bir hâle getirenler, bir de beraber yaşadıkları insanlara hayatı zehir edenler diye ikiye ayırmak kabildir” diyor.
İyimser insanlar yalnız kendi hayatlarını tatlılaştırmakla kalmazlar, beraber yaşadıkları insanlara da hayatı pembe bir gözlük arkasından seyrettirirler. Kolay kolay ümitsizliğe kapılmazlar.
Kötümserler ise, her şeyi kara, her şeyi korkunç, her şeyi noksan görür.
Siz hangisi olmayız tercih edersiniz?
TALİH:
İnsanlardan bazılarının talihli, bazılarının da talihsiz olduğuna inanmayan pek az insan vardır. Nedir bu talih?
Talihli olmanın ilk şartı, insanın bir yeteneğinin olmasıdır. Her insanın da mutlaka bir şeye yeteneği vardır. Talihli olmak için işe, o yeteneği geliştirmeye çalışmakla başlamalıdır.
Talihli olmanın ikinci şartı, İnsanın kendisine inanması, gü-venmesidir. Ama bu hiçbir zaman kibir derecesine vardırmamalıdır.
KENDİ KENDİMİZİ ALDATMAK:
Bir işi yapamadığımız, beceremediğimiz vakit hatayı kendimizde arar ve çözümlerini bulmaya çalışırsak, doğru olanı yapmış oluruz. Yok, tersini yapar, her beceriksizliğimizi ve yanlışımızı kendimizde değil de, başkalarında aramaya kalkar, başkasına yüklemeye çalışırsak ne olur? Ne olacak, tabii ki kendi kendimizi kandırmış oluruz.
ÖĞÜT VERMEK:
Öğüt vermenin tatlı bir zevki vardır. O zaman verelim: Mutlu bir hayat için bir tek temel vardı, o da her zaman iyiyi ve doğruyu araştırmaktır. Hayattan memnun olmanız onu iyi kullanmanızla ve kendi kendinizden memnun olmanızla mümkündür.
Sonra çalışınız, durmadan çalışınız. Fakat aynı zamanda eğleniniz de. Mesele yorulmadan çalışmanın sırrını bulmaktır. Her şeyi bilmek, her şeyi öğrenmek isteyiniz. Dürüst olun. Aşka asla ihanet etmeyin.
Eşref Saat (Şevket Rado) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları 1-32 ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Heidi (Johanna Spyri) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili
Kitabın Adı : Heidi
Kitabın Yazarı : Johanna Spyri
Kitap Hakkında Bilgi :
Heidi, çocuklara tabiat sevgisini, dostluğun, arkadaşlığın önemini anlatan dünyaca ünlü bir eserdir. Eser doğayla iç içe bir köyde yaşayan çocuğun şehre götürülmesiyle karşılaştığı uyum sorunlarını, köyüne, dedesine olan sevgisi nedeniyle yaşadığı özlemi anlatmıştır.
Küçük yaşta anne ve babasını kaybettikten sonra teyzesi tarafından bakılan ve çevresinde aksiliğiyle ün salmış Alp Dede'nin İsviçre Alplerindeki dağ kulübesine götürülen Heidi, artık dedesiyle yaşamak zorundadır. Heidi'nin sevgisi öylesine temiz ve duygu yüklüdür ki Alp Dede'nin aksiliği bile bu sevgi karşısında yumuşar. Heidi, çoban arkadaşı Peter ile dağda keçilerin peşinde koşmakta, neşeli günler geçirmektedir. Heidi'nin okula gitme zamanı geldiğinde işler bir parça karışsa da bu küçük kızın yüreğini dolduran o muazzam sevgi her şeyin yoluna girmesini sağlayacaktır.
İsviçreli yazar Johanna Spyri'yi (1827-1901) dünyaca ünlü bir yazar yapan Heidi'nin ilk yayımlanmasının üzerinden uzun yıllar geçmiş olsa da Heidi her yaştan insanın sevgiyle andığı bir karakter olmaya devam ediyor.
Kitabın Özeti :
Heidi, annesi ve babası olmayan küçük bir kızdır. Bir yaşında annesini ve babasını kaybetmesi üzerine teyzesinin yanında kalmıştır. Teyzesi Dete, Almanya'da bir iş bulduğu için Heidi'yi Alp Dağlarında yaşayan ve Heidi'nin tek yakını olan dedesine bırakmaya karar verir.
Heidi'yi çevrede huysuz bir ihtiyar olarak bilinen dedesine götürür ve onu orada bırakıp döner. Dedesi insanlardan ayrı köyden uzakta bir kulübede yaşamaktadır. İhtiyar dede bu durumdan hiç hoşnut olmaz. Dedenin kalbi bir süre sonra torunu Heidi'ye ısınır. Birlikte yaşamaya başlarlar.
Heidi, dedesini ve evi çok sevmiştir. Ev, dağda ormanın içinde, yemyeşil bir yerdedir. İstediği gibi koşmakta, oynamakta ve çiçek toplamaktadır. Ayrıca Peter isimli bir arkadaş da edinmiştir. Dedesi, Peter'le gündüzleri keçileri otlatmaya gitmesine izin vermektedir. Dede de hâlinden çok memnundur. Gittikçe değişmektedir. Bir gün Peter'in yaşlı ninesi ve annesinin yaşadığı evin eskimiş panjurlarını dahi tamir eder. Bu olay, dedenin ne kadar değiştiğinin bir göstergesi olur. Herkes çok sevinir bu değişime.
Aradan iki kış geçer. Bir gün Heidi'nin teyzesi gelir. Heidi'yi Frankfurt'ta zengin bir ailenin yanına götürmekten bahseder. Dede asla buna izin vermez. Fakat teyze ısrar eder. Bu zengin ailenin sakat olan kızı ile ilgilenecek, ona arkadaşlık edecek ve okula da gidecektir. Dede müsaade etmediği hâlde teyzesi Heidi'yi yine de götürür. Heidi çok üzülür. Dedesini ve bu dağları çok sevmektedir.
Teyzesi Heidi'yi Sesemanların konağına götürür. Heidi burayı hiç sevmez. Çok lükstür ama her yeri kapalıdır ve hiç ağaç yoktur. Evin Rottenmayer isimli dadısı da ona çok kötü davranmaktadır. Fakat Heidi, yürüyemeyen Clara ile dost olur. Adeta Clara, Heidi ile birlikte hayata döner. Daha neşeli olur.
Zaman geçtikçe Heidi, dedesini daha çok özlemektedir. Geceleri artık uyurgezer olmuştur ve dedesinin yanına gittiğini zannetmektedir. Okumayı da öğrenen, iyi bir eğitim almaya başlayan Heidi'nin bu uyurgezerliğinin ona zarar verebileceğini düşünürler. Doktor çağrılır. Doktor, problemin Heidi'nin dedesine duyduğu aşırı özlemden ileri geldiğini söyler. Clara çok üzülse de Heidi dedesinin yanına gönderilir. Clara’dan köyüne geleceğinin sözünü alan Heidi büyük bir sevinçle dedesinin yanına döner. Gün geçdikçe sağlığına kavuşur.
Heidi, dedesine kavuşunca çok sevinir. Dedesi de onun için kışları kasabaya taşınır. Böylelikle Heidi okuluna devam edebilecektir.
Bir süre sonra Clara ve babaannesi Heidi'yi ziyarete gelirler. Clara burada âdeta yeniden hayata döner. Yemyeşil çayırlarda, ormanlarda iştahı yerine gelir. Heidi’nin Clara’ya fazla vakit ayırması Peter’i kıskandırır. Peter evine gitmek zorunda kalacağı düşüncesiyle Clara’nın tekerlekli sandalyesini tepeden aşağıya yuvarlar. Fakat Clara sandalyesiz geçirdiği sürede yürümeyi başarır. Heidi'nin dedesinin sayesinde yavaş yavaş ayakta durmaya başlar.
Bir süre sonra yürümeye başlar. Herkes çok mutludur. Kızına sürpriz yapmak için aniden gelen Bay Seseman kızının ayakta olduğunu görünce gözlerine inanamaz. Herkese çok teşekkür eder ve Heidi ile dedesini ödüllendirir. Artık her yaz Clara tatilde Heidi'nin yanına gelecektir.
Kitabın Kahramanları, Kişileri :
Heidi : Anne ve babasını kaybetmiş, sevecen, sıcakkanlı, tabiatı çok seven, sekiz yaşında küçük bir kız.
Clara : Oldukça zengin bir ailenin kötürüm kızı. Annesini küçük yaşta kaybetmiş, Frankfurt’taki evde yalnız bir kız.
Peter : Heidi'nin çoban arkadaşı. Oldukça haşarı, kıskanç, tembel bir çocuk.
Dete : Heidi’nin teyzesi.
Bay Seseman : Frankfurt’taki evin beyi
Rotenmaier : Evin yardımcı hanımı
Sebastian : Evin uşağı
Diğer kişiler: Büyükanne, büyük hanım, dedesi ve doktordur.
Kitabın Yazarı Hakkında Bilgi :
Johanna Spyri, 1827 yılında Zürih yakınlarında bir köy doktorunun kızı olarak dünyaya geldi. Tüm çocukluğu doğa ile iç içe geçti. Zürih'te yabancı diller ve piyano eğitimi aldı. Kitaplarının gelirini savaş yaralılarına bağışladı. Yaşamı boyunca 50 öykü ve pek çok roman yazdı. 1901 yılında öldü.
Heidi (Johanna Spyri) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı için tıklayınız...
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı
Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...
-
Cep telefonu ve tablet şarj cihazlarında USB kablolarla sık sık karşılaşıyoruz ve kullanıyoruz. Aynı zamanda bu cihazlara ve bilgisayarl...
-
Kitabın Adı : Kiraz Ağacı ile Aramızdaki Mesafe Kitabın Yazarı : Paola Peretti Kitap Hakkında Bilgi : Yazarın kendi yaşam hikâyesinden esinl...