7 Eylül 2019 Cumartesi

Liderler Yemeğini En Son Yer (Simon Sinek) Kitabının Özeti, Konusu, Tahlili


Kitabın Adı : Liderler Yemeğini En Son Yer

Kitabın Yazarı : Simon Sinek

Kitabın Özeti :

Liderlik Dersi 1: Kültürü Neyse Organizasyon Odur:

Eğer bir organizasyonda kültürel standartlar karakter ve değerlerden performans, sayılar ve diğer Dopamin odaklı kişisel ölçülere doğru kayarsa, bizlerin davranışlarını belirleyen kimyasallarımızın dengesi bozulur ve güven ve iş birliğine olan inancımız azalır/seyrelir. Bir bardak süte su eklenmesi gibi, tadı halen süte benzese de kurum kültürü sulandırılmış olur ve onu iyi ve sağlıklı yapan özellikleri kaybeder. Zayıf kültürlerde ait olma hissimizi kaybederiz; şirket için doğru olanı yapmaktansa kendimiz için iyi olanı yapmaya doğru evriliriz.

19. yüzyılın büyük düşünürü Goethe’nin söylediği gibi, bir kişinin karakterini, kendisi için yapacak bir şeyi olmayan insanlara nasıl davrandığına bakarak değerlendirebilirsiniz. Karakterin kişileri tanımladığı gibi kültür de kurumları tanımlar. Güçlü kültürü olan şirketler, sadece kendisine o dönemde para kazandıranları değil, karakteri güçlü, insanlara iyi davranan kişileri öne çıkarırlar. Böyle kültürlerde saygı ve empati, yetenek, yetkinlik veya motivasyon gücünden daha fazla değer görür ve buna sahip olan liderler ile birlikte çalışan ekipler kendilerinin korunduğunu bilirler. Güven çemberinin oluştuğu bu tür kültürlerde insanlar başarıyı da başarısızlığı da, bildiklerini de bilmediklerini de diğer ekipler ile paylaşacaklarını bildikleri için inovasyon da arkasından doğal olarak gelir. Tersi durumda, zayıf kültürlerde, politik dengeleri iyi yöneten, kendi başarısının pazarlamasını yapan ve kendisini kollayan kişiler ön plana çıkarlar. Kötü kültür kötü yöneticileri besler. Hangi yolun seçileceğini kurumdaki insanlar değil, kuruma liderlik edenler belirler. Performans dönem dönem iyi ya da kötü olabilir; kültür, uzun vadede güvenebileceğiniz tek şeydir.

Liderlik Dersi 2: Lider Neyse Kültür Odur:

Yakın tarihte, insanlara “kaynak” olarak yaklaşan, kurum içi iş birliği yerine rekabeti tetikleyen pek çok liderin, kısa vadede başarılı olsa da uzun vadede şirketlerini içten çökerttiklerini çok gördük. (Yazar burada Merrill Lynch eski CEO’su Stanley O’Neal örneğini detaylı anlatıyor.) Kendilerini kurumdan izole eden bu liderlerin yarattığı temel problem, organizasyon içindeki ilişkilerin kalitesinin bozulması ve içeride pek çok güven çemberinin oluşmasıdır.

Bu tür bir ortamda birimler birbirleri ile işbirliği yapmak yerine birbiri ile rekabet ederek ilerleyebilirler. Birimlerin karşılıklı başarıları birbirlerini kıskandırır. Eğer lider bu ortamın oluşmasına izin vermenin ötesinde destekliyorsa ekiplerde içten içe bir isyan duygusu oluşur.

Bu kültürü yaygınlaştırmak için liderlerin bir başka görevi ise bilgiye sahip olan ekiplere otoriteyi vermek ve herkesin kendi yaptığı işlerin sonucundan sorumlu olmasını sağlamaktır. Yaptığı işin sorumluluğunu alan kişi sayısının az olduğu bir organizasyon tehlikelere daha fazla açıktır. Ayrıca bu dönüşüm, ekiplerde sağlandığında lider daha üst düzey bir bakış açısına sahip olabilir ve herkesin beyin gücü işin içine katılabilir.

Liderlik Dersi 3: Tutarlılık Önemlidir:

Liderlik, yakanıza taktığınız bir apolet değil; karakteriniz ile tamamen ilişkili bir olma halidir. Liderlik, tutarlılık, dürüstlük ve sorumlu olma ile ilgilidir ki bu üçlü güven olgusunun değişmez bileşenleridir. Liderlik, bize duymak istediğimizin değil ihtiyacımız olan şeyin söylenmesidir. Daha önceki bölümlerde bahsedildiği gibi doğruluk her zaman yasal olan ya da prosedürlerde yazanı yapmak olmayabilir. Tutarlılık da yalnızca taraflar anlaştığında dürüstlük göstermek değil, gerektiğinde anlaşmazlığa düştüğümüzde, daha da önemlisi hata yaptığımızda gösterdiğimiz dürüstlüğü de içerir. Hem çalışanlara, hem müşterilere hem de yasal otoritelere, kısacası tüm paydaşlara her zaman, hoşumuza gitmese de doğruyu söylediğimizde güvenilir olabiliriz.

Liderlik Dersi 4: Arkadaşlık/Yakın İlişki Önemlidir


Tüm gerçek liderlerin gösterdiği bir ortak davranış da ekipleri ve birlikte çalıştıkları insanlar ile birlikte sıkça vakit geçirmeleri; kendilerini onlardan soyutlamamalarıdır. İnsanlar arasındaki mesafe azaldıkça ilişkinin kalitesi düşer; birbirini anlamama ve düşmanlıklar başlar. Düşmanlar birbiri ile savaşır, arkadaşlar anlaşmanın yolunu ararlar.

Liderlik Dersi 5: İnsanları Yönetin, Sayıları Değil

Bir liderin arkasında bıraktığı eser, kendisinden sonra gelenlerin de kolayca ilerletebileceği bir yapı olmalıdır. Eğer eski lider oradayken geçirilen zamanlar özleniyorsa, o gidince başarı yakalanamıyorsa bu miras değil, yalnızca nostaljidir. Yönetici/yönlendirici bir liderin ekipleri, yetkilendirici bir liderin ekiplerini başlangıçta geçecektir; bu, liderin gücü kullanıldığı için başta normaldir. Ancak uzun vadede, ekiplerini geliştiren, yetkilendiren, bir kişiye bel bağlamadan öğrenmenin/gelişmenin ön planda tutulduğu, koordinasyonun mental modellere yerleştirildiği, birbirine güvenen insanlardan oluşan bir ekip her zaman uzun vadede daha başarılı olacaktır ve liderin gidişi ile de minimum düzeyde etkilenecektir.

Dolayısıyla sayıları yönetin, ancak bu konuda obsesif olmayın. Uzun dönemdeki organizasyonel/ilişkisel sağlığa önem vermek kalıcı başarı için tek ihtiyacınız olan şeydir. Sayısal başarı da bununla birlikte gelecektir.

Yazar burada hissedar değerine odaklanmanın yanlışlığını bunu yapan şirketlerin uzun vadede hep kaybettiğini örnekleyerek uzun uzun anlatıyor ve müşteri ve çalışan memnuniyetine odaklanmak gerektiğini söyleyerek konuyu şöyle bağlıyor: Kendi çalışanının sevmediği bir şirketi müşterinin sevmesi mümkün değildir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı

Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...