Doğru Akımın Tanımı
Zamanla yönü ve şiddeti değişmeyen akıma doğru akım (DA) denir. İngilizce “Direct
Current” kelimelerinin kısaltılması olarak “DC” ile de gösterilir.
Doğru Akımın Elde Edilmesi
* Pil; kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştüren üreteçlere pil adı verilir.
* Akümülatör; kimyasal yolla elektrik enerjisi üreten pilden daha büyük üreteçlerdir.
* Dinamo; hareket enerjisini doğru akım elektrik enerjisine çeviren makinalardır.
* Doğrultmaç devresi; Alternatif akım elektrik enerjisini doğru akım elektrik enerjisine
çeviren devrelerdir.
* Güneş pili; Güneş enerjisini doğru akım elektrik enerjisine çeviren elemanlardır.
Doğru Akımın Kullanıldığı Yerler
* HaberleĢme cihazlarında (telekomünikasyonda)
* Radyo, teyp, televizyon, gibi elektronik cihazlarda
* Redresörlü kaynak makinelerinde
* Maden arıtma (elektroliz)
* Maden kaplamacılığında (galvonoteknik )
* Elektrikli taşıtlarda (tren, tramvay, metro)
* Elektromıknatıslarda
* DC Elektrik motorlarında
Elektrik elektronik eğitimi ile ilgili bilgiler, kitap özetleri, kitap sınav soruları ve eğitime dair her şey
6 Aralık 2017 Çarşamba
5 Aralık 2017 Salı
Günümüzde Kuşak (Nesil) Çatışması Nedenleri. Baby Boomer, X, Y, Z Kuşaklarının Özellikleri Nelerdir?
Anne babalar çocuklarını, öğretmenler öğrencilerini, dede nineler torunlarını anlayamıyor. Bu kuşak çatışması eskiye göre çok daha belirgin. Teknolojinin hızla ilerlemesi, iletişim imkanlarının artması, bilgiye kolay ulaşım kuşak çatışmasını daha da körüklüyor. Günümüzde yaşayan insanlar uzmanlar tarafından aşağıda belirtildiği gibi beş nesil olarak sınıflandırılmıştır
Sessiz Kuşak (1920-1945 arası doğumlular):
Temsilcileri azalmış, yaşlanmış bir nesil. Çoğu dede ve nine olan bu nesil çeşitli yokluklar içinde, teknoloji görmeden yetişmiştir. Günümüzü ve kendinden sonraki nesilleri anlamada en çok sıkıntıyı bu nesil yaşamaktadır.
İkinci Dünya Savaşı Sonrası Kuşak (1946-1964 arası doğumlular):
Bugün önemli bir kısmı dede, anneanne, babaanne olmuştur. Bu kuşak ikinci dünya savaşı sonrasında yaşanan doğum patlaması döneminin çocuklarıdır. Savaş sonrasında tüm dünyada genişleyen ekonomi ile birlikte belirli bir gelir standardında yaşamışlardır. Hatta zamanında emekli ikramiyesi ile ev alabilmiş bir kuşaktır. Şu anda emekli maaşlarının yetersizliğinden muzdarip olan bu nesil;
İletişim şekli olarak yüz yüze sohbeti tercih etmekte,
Problem çözümünde geçmişte yaşanan deneyimleri kullanarak (nasıl çözülmüş ve sonuçları ne olmuş) çözüm arayışında olan.
Çalışma hayatı boyunca gelecekle ilgili yaşam beklentileri emeklilikte rahatlık ve düzenli bir hayat olan bir kuşaktır.
Eğitim hayatı boyunca geleneksel sınıf ortamına alışık olan bu nesil soru-cevap tekniği, geri bildirim ve derse katılım ile öğrenmekteydi. Bir öğretmen ya da otorite figürü eğitim hayatlarının olmazsa olmazıydı.
X Kuşağı (1965-1980 arası doğumlular):
Şu an 30-40 yaşlarında olan bu kuşak, merdaneli çamaşır makinesi, bantlı teyp görmüş bir nesildir. Darbeler, Vietnam Savaşı, Berlin Duvarının yıkılması, soğuk savaşın bitmesi ve globalleşme gibi bir tarihi sürece tanık olan kuşak.
İş yaşamında sadık, kanaat duyguları yüksek ve aynı işte uzun yıllar çalışmış olmaları ortak özellikleridir. Daha iyi kariyer imkanları ararlar, teknolojik devrime denk geldiklerinden zorunlu olarak teknoloji kullanmakla başlamışlardır.
Toplumsal sorunlara karşı duyarlı, iş motivasyonları yüksek, otoriteye saygılıdırlar. Kadınların iş gücüne başlaması ve az çocuk sahibi olunması bu kuşak içinde sıralanabilir.
X kuşağı sorunlarını kendi başlarına karşılamaya alışmış olduklarından iyi işlev gösterebilmek için grup desteğine ihtiyaç duyan Baby Boomers’lardan daha çok kendilerine güvenirler.
Globalleşmenin, aşırı bireyciliğin, sürekli imge bombardımanı yapan medyanın etkisi altında büyüyen bu kuşağın eğitim ve iş hayatında talepkar ve gerçekçi olmayan hedefleri olabiliyor. Bu kuşağa sosyal medya kuşağı da diyebiliriz. İnternet bağımlısı ve yalnız bir nesil olarak da nitelenebilmektedir. Ya da bugün onları anlamakta zorlanan anne-babaları ve eğtimciler böyle düşünmekte. Bir önceki nesillerle iletişim kurmakta zorlanan ama onlardan daha esnek olan bu kuşak için söyleyebileceklerimiz;
Kendini sosyal medya aracılığıyla ifade etmek isterler.
Problem çözümünde interneti ve çeşitli blogları kullandığı gibi, iş ve eğitim ortamında beyin fırtınası ile çözüme ulaşmayı tercih ederler.
Grup çalışmasına yatkın olan bu nesil, ekip içinde etkili bir şekilde çalışabilmektedir.
Gelecekle ilgili en büyük endişeleri ise tatminsizlik ve neyin mutlu edeceğini tam olarak bilememektir.
Kendilerine kurallar koyulmasından hoşlanmazlar.
İş yaşamlarında kurallara ve mesai saatlerine göre çalışmayı sevmiyorlar. Buna rahatlıkla karşı çıkabiliyor, çok fazla iş değiştirebiliyorlar.
Otorite sevmediklerinden bir an önce müdür olmak ya da kendi işlerinin patronu olmak istiyorlar.
Farklı görüşlerin kendilerine dayatılmasına karşı çıkarlar.
Farklı görüştekileri acımasızca eleştirebilirler.
Kendi görüşlerine karşı olan eylemler gündeme geldiğinde hiç düşünmeden direnişe geçerler.
Direnişleri uğruna ölümü dahi göze alırlar ve istedikleri olana kadar direnmekten vazgeçmezler.
Onlar için gruplaşma ve akranlarına kendini kabul ettirme önemli olduğundan, sosyal gruplara katılma ve birlikte hareket etme önemlidir.
Sosyal medyayı etkin kullanırlar ve görüşlerini rahatlıkla dile getirmekten çekinmezler.
Bir olay karşısında eylemde bulunacakları zaman birliktelik kurmak için sosyal ağları ciddi bir araç olarak kullanırlar ve oradan yapılan çağrıları sorgusuzca kabul ederler.
Z Kuşağı (2001-2014 arası doğumlular):
Tüketim toplumu içinde büyüyen “Z Kuşağı” temsilcileri, kendinden önce gelen tüm kuşaklardan çok farklı düşünmekteler.
Bu çocuklar zihinsel ve psikolojik açıdan çok hızlı gelişim göstermekteler, dolayısı ile öz güvenleri inanılmaz derecede gelişmiş durumda.
Ailelerinin korumacı davranışlarına karşın, bağımsız olmayı tercih ediyorlar. Buna rağmen içe dönük bir dünyaları var ve kolaylıkla arkadaşlıklar kuramıyorlar ve ekip çalışmasına da pek yatkın değiller. Örneğin, arkadaşları ile birlikte ödev yapmak, onlar için resmen eziyet. Ama eğitime önem veriyorlar ve sosyal statü onlar için değerli.
Büyük bir kesimi analitik düşünüyor ve teknolojinin yardımı ile her türlü bilgiye kolaylıkla ulaşıyorlar.
İletişimi genellikle sosyal medya veya benzer iletişim kanalları ile sağlıyorlar.
Tüketim çağında dünyaya geldikleri için, teknoloji ve lüks onlar için vazgeçilmez ihtiyaçların başında gelmektedir.
Bugün önemli bir kısmı dede, anneanne, babaanne olmuştur. Bu kuşak ikinci dünya savaşı sonrasında yaşanan doğum patlaması döneminin çocuklarıdır. Savaş sonrasında tüm dünyada genişleyen ekonomi ile birlikte belirli bir gelir standardında yaşamışlardır. Hatta zamanında emekli ikramiyesi ile ev alabilmiş bir kuşaktır. Şu anda emekli maaşlarının yetersizliğinden muzdarip olan bu nesil;
İletişim şekli olarak yüz yüze sohbeti tercih etmekte,
Problem çözümünde geçmişte yaşanan deneyimleri kullanarak (nasıl çözülmüş ve sonuçları ne olmuş) çözüm arayışında olan.
Çalışma hayatı boyunca gelecekle ilgili yaşam beklentileri emeklilikte rahatlık ve düzenli bir hayat olan bir kuşaktır.
Eğitim hayatı boyunca geleneksel sınıf ortamına alışık olan bu nesil soru-cevap tekniği, geri bildirim ve derse katılım ile öğrenmekteydi. Bir öğretmen ya da otorite figürü eğitim hayatlarının olmazsa olmazıydı.
X Kuşağı (1965-1980 arası doğumlular):
Şu an 30-40 yaşlarında olan bu kuşak, merdaneli çamaşır makinesi, bantlı teyp görmüş bir nesildir. Darbeler, Vietnam Savaşı, Berlin Duvarının yıkılması, soğuk savaşın bitmesi ve globalleşme gibi bir tarihi sürece tanık olan kuşak.
İş yaşamında sadık, kanaat duyguları yüksek ve aynı işte uzun yıllar çalışmış olmaları ortak özellikleridir. Daha iyi kariyer imkanları ararlar, teknolojik devrime denk geldiklerinden zorunlu olarak teknoloji kullanmakla başlamışlardır.
Toplumsal sorunlara karşı duyarlı, iş motivasyonları yüksek, otoriteye saygılıdırlar. Kadınların iş gücüne başlaması ve az çocuk sahibi olunması bu kuşak içinde sıralanabilir.
X kuşağı sorunlarını kendi başlarına karşılamaya alışmış olduklarından iyi işlev gösterebilmek için grup desteğine ihtiyaç duyan Baby Boomers’lardan daha çok kendilerine güvenirler.
Y (Milenyum) Kuşağı (1981-2000 arası doğumlular):
Globalleşmenin, aşırı bireyciliğin, sürekli imge bombardımanı yapan medyanın etkisi altında büyüyen bu kuşağın eğitim ve iş hayatında talepkar ve gerçekçi olmayan hedefleri olabiliyor. Bu kuşağa sosyal medya kuşağı da diyebiliriz. İnternet bağımlısı ve yalnız bir nesil olarak da nitelenebilmektedir. Ya da bugün onları anlamakta zorlanan anne-babaları ve eğtimciler böyle düşünmekte. Bir önceki nesillerle iletişim kurmakta zorlanan ama onlardan daha esnek olan bu kuşak için söyleyebileceklerimiz;
Kendini sosyal medya aracılığıyla ifade etmek isterler.
Problem çözümünde interneti ve çeşitli blogları kullandığı gibi, iş ve eğitim ortamında beyin fırtınası ile çözüme ulaşmayı tercih ederler.
Grup çalışmasına yatkın olan bu nesil, ekip içinde etkili bir şekilde çalışabilmektedir.
Gelecekle ilgili en büyük endişeleri ise tatminsizlik ve neyin mutlu edeceğini tam olarak bilememektir.
Bağımsız olmayı seviyorlar, özgürlüklerine düşkünler.
Otoriteyi sevmiyorlar.
Kendilerine kurallar koyulmasından hoşlanmazlar.
İş yaşamlarında kurallara ve mesai saatlerine göre çalışmayı sevmiyorlar. Buna rahatlıkla karşı çıkabiliyor, çok fazla iş değiştirebiliyorlar.
Otorite sevmediklerinden bir an önce müdür olmak ya da kendi işlerinin patronu olmak istiyorlar.
Farklı görüşlerin kendilerine dayatılmasına karşı çıkarlar.
Farklı görüştekileri acımasızca eleştirebilirler.
Kendi görüşlerine karşı olan eylemler gündeme geldiğinde hiç düşünmeden direnişe geçerler.
Direnişleri uğruna ölümü dahi göze alırlar ve istedikleri olana kadar direnmekten vazgeçmezler.
Onlar için gruplaşma ve akranlarına kendini kabul ettirme önemli olduğundan, sosyal gruplara katılma ve birlikte hareket etme önemlidir.
Sosyal medyayı etkin kullanırlar ve görüşlerini rahatlıkla dile getirmekten çekinmezler.
Bir olay karşısında eylemde bulunacakları zaman birliktelik kurmak için sosyal ağları ciddi bir araç olarak kullanırlar ve oradan yapılan çağrıları sorgusuzca kabul ederler.
SBS’lerden, TOEFL’lara bir önceki kuşaktan çok daha fazla sınava maruz kalan bu kuşak, bu aşırı maruz kalma durumu nedeniyle kurumsal eğitim kurumlarına yabancılaşmıştır.
Kendilerinden önceki nesilleri göre daha kısa dikkat süreleri ile dikkat çekerler. Ancak örgün ya da yaygın öğretim sistemi dışında da her alanda öğrenmenin keyifli olduğunu düşünen bir nesildir.
Sosyal medya araçları, gruplar gibi araçlar üzerinden kendi öğrenim süreçlerini düzenleyebilirler.
Kendilerinden önceki nesilleri göre daha kısa dikkat süreleri ile dikkat çekerler. Ancak örgün ya da yaygın öğretim sistemi dışında da her alanda öğrenmenin keyifli olduğunu düşünen bir nesildir.
Sosyal medya araçları, gruplar gibi araçlar üzerinden kendi öğrenim süreçlerini düzenleyebilirler.
Z Kuşağı (2001-2014 arası doğumlular):
Tüketim toplumu içinde büyüyen “Z Kuşağı” temsilcileri, kendinden önce gelen tüm kuşaklardan çok farklı düşünmekteler.
Bu çocuklar zihinsel ve psikolojik açıdan çok hızlı gelişim göstermekteler, dolayısı ile öz güvenleri inanılmaz derecede gelişmiş durumda.
Ailelerinin korumacı davranışlarına karşın, bağımsız olmayı tercih ediyorlar. Buna rağmen içe dönük bir dünyaları var ve kolaylıkla arkadaşlıklar kuramıyorlar ve ekip çalışmasına da pek yatkın değiller. Örneğin, arkadaşları ile birlikte ödev yapmak, onlar için resmen eziyet. Ama eğitime önem veriyorlar ve sosyal statü onlar için değerli.
Büyük bir kesimi analitik düşünüyor ve teknolojinin yardımı ile her türlü bilgiye kolaylıkla ulaşıyorlar.
İletişimi genellikle sosyal medya veya benzer iletişim kanalları ile sağlıyorlar.
Tüketim çağında dünyaya geldikleri için, teknoloji ve lüks onlar için vazgeçilmez ihtiyaçların başında gelmektedir.
Topluluktan çok, bireyselliği savunmaktadırlar.
Karşılıklı konuşmaktan fazla, sanal ortamda iletişime geçerler, bu nedenden dolayı ikili ilişkilerde çok başarılı oldukları ve takım çalışmalarında söylenemez.
Toplum kurallarını kabul etmedikleri için de aileleri ile sıklıkla çatışmaya girmektedirler.
Cep telefonu ve internete sürekli ihtiyaç duydukları için, ailelelerinin engellemeleri ile karşılamakta, çok kırılgan oldukları için de, küsüp, kendi kabuklarına çekilmektedirler.
4 Aralık 2017 Pazartesi
Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Nasıl Değiştirilir? Klemens Bağlantısı
Üç fazlı asenkron motorlarda devir yönünü değiştirmek için fazlardan biri sabit tutulup diğer ikisi yer değiştirilir.
Fazlardan üçü de yer değiştirirse devir yönü değişmez.
Fazların bu yer değiştirme işlemi el ile değil, kontaktör veya paket şalter
yardımı ile yapılır.
Motorların dönüş yönünün kontaktör yardımı ile değişmesinde motor bir yönde dönerken diğer yönde
çalışma ile ilgili kumanda devresinin çalışmaması istenir. Çalışması durumunda fazlar arası
kısa devre olacağından tesisat ve şebeke zarar görür. Bunu önlemek için kilitleme devreleri
uygulanır. Bunlar; butonsal kilitleme ve elektriksel kilitlemedir.
Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Üçgen Bağlantı Nasıl Yapılır? Klemens Bağlantısı ve Bobin Bağlantısı
Asenkron motorun stator sargı uçları ;
U ile Z,
V ile X,
W ile Y kısa devre edilip
U-V-W
uçlarından da R-S-T fazları uygulanarak üçgen bağlantı gerçekleştirilir.
∆ ile sembolize
edilir.
Bu bağlantı şeklinde hat gerilimi, faz gerilimine eşittir.
Yani asenkron motora 380volt uygulandığında bobinlerine de 380volt uygulanmış olur.
Ancak hat akımı, faz akımının
1,73 katına eşittir veya faz akımı, hat akımının % 58‟i kadardır.
√3=1,73
Üçgen bağlantıda gerilim Uhat=Ufaz, akım ise Ihat =√3×Ifaz yani Ihat =1.73×Ifaz‟dır.
Üçgen çalıştırılacak motor, yıldız çalıştırılacak olursa üçgen bağlantıda çektiği akımın 1/3‟ü kadar akım çeker.
NOT: Motor etiketinde bulunan güç ve gerilim değerlerine bakılarak sargıların yıldız mı
yoksa üçgen mi bağlanacağı şöyle anlaşılır:
* Motor gücü 4 kW‟tan (5 HP) küçükse motor, yıldız bağlanarak çalıştırılır.
* Etiketinde Δ/ λ 220/380 volt değeri bulunan motor üçgen bağlı olarak
çalıştırılmak istenirse fazlar arası 220 volt gerilim bulmak gerekir. Türkiye'de
fazlar arası gerilim 380 V olduğundan motor, yıldız bağlanarak çalıştırılır.
* Etiketinde Δ/ λ 380/380 volt değeri bulunan motor hem üçgen bağlı olarak hem de yıldız bağlı olarak çalıştırılabilir.
Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Yıldız Bağlantı Nasıl Yapılır? Klemens Bağlantısı ve Bobin Bağlantısı
Asenkron motorun stator sargı uçlarından U-V-W uçlarından R-S-T fazları verilerek ve X-Y-Z uçları birleştirilip kısa devre edilerek yıldız bağlantı gerçekleştirilir.
Bu şekilde bağlanmış motora fazlar arası 380 volt olan gerilim uygulandığında her faz sargısına şebeke geriliminin 1/√3 veya % 58‟i uygulanmış olur.
Yani motora 380volt gerilim uygulandığında motor bobinlerine 220volt uygulanmış olur.
380 × 0.58 = 220 volt, ayrıca
yıldız bağlantıda faz akımı hat akımına eşittir.
√3=1,73
Yıldız bağlantıda gerilim Uhat=√3×Ufaz yani Uhat=1,73×Ufaz olur.
Yıldız bağlantıda akım ise Ihat = Ifaz‟dır.
NOT: Motor etiketinde bulunan güç ve gerilim değerlerine bakılarak sargıların yıldız mı yoksa üçgen mi bağlanacağı şöyle anlaşılır:
* Motor gücü 4 kW‟tan (5 HP) küçükse motor, yıldız bağlanarak çalıştırılır.
* Etiketinde Δ/ λ 220/380 volt değeri bulunan motor üçgen bağlı olarak çalıştırılmak istenirse fazlar arası 220 volt gerilim bulmak gerekir. Türkiye'de fazlar arası gerilim 380 Volt olduğundan motor, yıldız bağlanarak çalıştırılır.
* Etiketinde Δ/ λ 380/380 volt değeri bulunan motor hem üçgen bağlı olarak hem de yıldız bağlı olarak çalıştırılabilir.
Lojik Özel Veya Değil Kapısı (EXNOR Gate) Sembolü, Elektriksel Karşılığı, Entegre Yapısı ve Doğruluk Tablosu
Özel Veya Değil kapısında girişler aynı ise ;
A=0 , B=0 veya
A=1 , B=1 olduğunda
çıkış C=1 değerini alır.
Eğer girişler farklı ise ;
A=0 , B=1 veya
A=1 , B=0 çıkış
C=0 değerini alır.
Lojik Özel Veya Kapısı (XOR Gate) Sembolü, Elektriksel Karşılığı, Entegre Yapısı ve Doğruluk Tablosu
Özel Veya kapısı iki girişi bir çıkışı olan bir kapıdır.
Kısaca XOR diye de
gösterilir.
Girişlerin ikisi de aynı ise yani ;
A=0, B= 0 veya
A=1, B =
1 olduğunda
çıkış C=0 olmaktadır.
Eğer girişlerin ikisi de farklı ise yani ;
A= 1, B= 0 veya
A= 0, B = 1 olduğunda
çıkış C=1 olmaktadır.
Çıkış ifadesinde görüldüğü gibi Özel Veya kapısı iki Değil kapısı , iki Ve
kapısı ve bir Veya kapısı ile de elde edilebilir.
7486 entegresinin içinde dört adet Özel Veya kapısı bulunur. Entegre
kullanılırken herhangi biri veya birden fazlası kullanılabilir.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı
Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...
-
Cep telefonu ve tablet şarj cihazlarında USB kablolarla sık sık karşılaşıyoruz ve kullanıyoruz. Aynı zamanda bu cihazlara ve bilgisayarl...
-
Kitabın Adı : Kiraz Ağacı ile Aramızdaki Mesafe Kitabın Yazarı : Paola Peretti Kitap Hakkında Bilgi : Yazarın kendi yaşam hikâyesinden esinl...