29 Eylül 2019 Pazar

Eğitim mi Önemli Cibilliyet mi?


Padişah vezire sormuş:

Vezir! demiş. Cibilliyet mi önemli eğitim mi?

- Eğitim mi önemli cibilliyet (huy, yaratılış, soy-sop, nesep) mi?

Vezir düşünmeden cevap vermiş:

- Cibilliyet padişahım.

Padişah memleketin her yerine tellallar çağırtmış.

- Duyduk duymadık demeyin en iyi hayvan eğiticisine yüz kese altın...

En iyi hayvan eğiticisi padişahın huzuruna çıkarılmış. Padişah hayvan eğiticisine sormuş:

- Bir kediye tepsiyle servis yapmayı ne kadar zamanda öğretebilirsin?

- Altı ayda öğretirim padişahım.

Altı ay dolmuş, hayvan eğiticisi huzura alınmış. Padişah:

- Öğrettin mi?

- Öğrettim padişahım.

Saray erkanı toplanmış, kedi elinde tepsi servis yapmaya başlamış, tam vezirin önüne gelmiş; padişah yine vezire sormuş:

Vezir! demiş; Eğitim mi önemlidir Cibilliyet mi?

Vezir padişahın sorusuna cevap vermeden önce cebinde hazır tuttuğu fareyi yere bırakmış. Kedi tepsiyi attığı gibi farenin peşinde koşmaya başlamış. Tabi altı aylık eğitimde boşa gitmiş.

Vezir cevap vermiş.

- Cibilliyet padişahım. Önüne bir fare düştüğünde, eline bir fırsat geçtiğinde, çıkarı için vatanını satmaktan, halkını harcamaktan tereddüt etmeyecek yüksek eğitimli kedilerden, Rabbimiz bu memleketi, bu milleti muhafaza kılsın.

27 Eylül 2019 Cuma

Doğumdan Sonra Hayat Var mı? Hikaye


Doğumdan sonra hayat var mı?

Anne rahmine düşen ikiz kardeşler önceleri herşeyden habersizdir. Haftalar birbirini izledikçe onlar da büyüyüp geliştiler. Elleri, ayakları, iç organları oluşmaya başladı. Bu arada, etraflarında olup biteni fark etmeye başladılar.

Bulundukları rahat, güvenli yeri tanıdıkça mutlulukları arttı. Birbirlerine hep aynı şeyi söylüyorlardı:

“Anne rahmine düşmemiz, burada yaşamamız ne harika değil mi? Hayat ne güzel şey be kardeşim!”

Büyüdükçe, içinde yaşadıkları anne karnından oluşan dünyayı keşfe koyuldular. Öyle ya, hayatın kaynağı neydi? İşte bunu araştırırken, karşılarına anneleriyle onları birbirine bağlayan kordon çıktı. Bu kordon sayesinde, hiçbir zahmet çekmeden, güven içinde beslenip büyütüldüklerini tespit ettiler.

“Annemizin şefkati ne kadar büyük! Bize bu kordonla ihtiyacımız olan her şeyi gönderiyor.” dediler.

Artık aylar birbiri ardınca geçiyor, ikizler hızla büyüyor, diğer bir deyişle yolun sonuna yaklaşıyorlardı. Bu değişiklikleri hayretle gözlemlerken, bir gün gelip bu güzelim dünyayı terk edeceklerinin işaretlerini almaya başladılar.

Dokuzuncu aya yaklaştıklarında, bu işaretleri daha kuvvetli hissetmeye başladılar. Durumdan telaşlanan ikizlerden birisi diğerine sordu:

“Neler oluyor? Bütün bunların anlamı nedir?

Öteki daha sakin ve aklı başındaydı. Üstelik, bulundukları bu dünya çoğu zaman ona yetmiyor; duyguları daha geniş bir âlemi arzuluyordu. O cevap verdi:

“Bütün bunlar, bu dünyada daha fazla kalamayacağız anlamına geliyor.”

Ve ekledi: “Buradaki hayatımızın sonuna yaklaşıyoruz.”

“Ama ben gitmek istemiyorum” diye haykırdı kardeşi.

“Hep burada kalmak istiyorum.”

“Elimizden gelen bir şey yok. Hem, belki doğumdan sonra hayat vardır.”

“Bize hayat veren o kordon kesildikten sonra bu nasıl mümkün olabilir ki?” diye cevapladı öteki.

“Bize hayat veren kordon kesilirse nasıl hayatta kalabiliriz, söyler misin bana? Hem, bak bizden önce başkaları da buraya geldi ve sonra da gittiler. Hiçbirisi geri gelmedi ki bize doğumdan sonra hayat olduğunu söylesin. Hayır, bu her şeyin sonu olacak.” Bütün bunları söyledikten sonra ekledi:

“Hem, belki de anne diye bir şey de yok!” dedi.

“Olmak zorunda” diye itiraz etti kardeşi.

“Buraya başka türlü nasıl gelmiş olabiliriz, nasıl hayatta kalabiliriz ki?”

“Sen hiç anneni gördün mü?” diye üsteledi öteki.

“O belki de sadece zihinlerimizde var. Bir annemiz olduğu düşüncesi bizi rahatlattığı için onu belki de biz uydurduk.”

Böylece, anne rahmindeki son günleri derin sorgulamalar ve tartışmalarla geçti.

Sonunda doğum anı geldi çattı. İkizler dünyalarını terk ettiklerinde gözlerini başka bir dünyaya açtılar ve sevinçten ağlamaya başladılar.

Çünkü gördükleri manzara hayallerinin bile ötesindeydi.

Patron Aslan ve İşçi Karıca İle Yönetim Hikayesi


Küçük Karınca her sabah erkenden işine gelir ve neşe içinde çalışmaya başlardı. Çok çalışır, çok üretir ve bunları keyif içinde yapardı.Patronu Aslan, Karınca’nın başında yöneticisi olmadan kendiliğinden bu kadar hevesle çalışmasına çok şaşırırdı. Bir gün kar ve verimliliği arttırmak için aklına parlak bir fikir geldi. Eğer Karınca, başında bir yönetici bile olmadan bu kadar üretken olabiliyorsa, bir de başarılı bir yöneticisi olsa neler yapardı.

Bunun üzerine, müthiş bir yöneticilik kariyeri olan ve yazdığı raporlarla ünlü Hamamböceği’ni işe aldı. Hamamböceği işe öncelikle bir saat alarak işe başladı. Böylece Karınca’nın çalıştığı saatleri tam olarak ölçebilecekti. İş saatlerinde gevşekliğe müsaade etmeyecekti. Elbette raporlarını düzenleyecek bir sekretere de ihtiyacı olacaktı. Bu nedenle hem telefon trafiğini yönetmek ve hem de arşiv işleri için Örümcek’i işe aldı.

Patron Aslan, gelişmelerden çok memnundu. Hamamböceği’nin hazırladığı raporlar gerçekten harikaydı. Hatta ondan üretim hızını ölçen ve karlılığı analiz eden renkli grafikler de hazırlamasını istedi. Böylece bu raporları ortaklarına sunum yaparken kullanabilecekti.

Hamamböceği, bu raporları üretebilmek için yeni bir bilgisayara ve donanıma ihtiyaç duydu. Artık artan ekipmanlar için de artık bir bilgi işlem departmanı oluşturmanın zamanı gelmişti. Bu işleri idare etmek için Sinek’i işe aldı.

Bir zamanlar mutlu, üretken ve rahat olan Karınca bu yeni toplantı düzeninden ve evrak işlerinden yılmıştı. Zamanın büyük bir kısmını sorulan soruları cevaplamak ve evrak işleri yapmakla geçiyordu.

Aslan, Karınca’nın bölümünün giderek büyümesinden memnundu. Bölümü daha da büyütmek üzere bir üstyöneticiye ihtiyaç olduğunu düşündü. Ve bölüm başkanı olarak başarıları ile ünlü Ağustosböceği’ni işe aldı.

Kendi rahatına ve keyfine düşkün Ağustosböceği’nin ilk icraatı ofisi rahat edebileceği yeni mobilyalarla döşemek oldu. Tabi ki kendisinin yeni bir bilgisayara, bütçe kontrol ve stratejik verimlilik planı hazırlanması için kişisel bir yardımcıya ihtiyacı vardı. Bunun üzerine eski işyerindeki yardımcısını işe aldı.

Karınca’nın çalıştığı yer giderek kimsenin gülmediği, neşesiz ve mutsuz bir mekana dönüşmüştü. Ağustosböceği, patronu Aslan’ı ortamın ruh halini değiştirecek bir çalışma yapılması gerektiğine ikna etti. Bunu üzerine, Karınca’nın bölümünde olup bitenleri gözden geçiren Aslan, üretimin ve karlılığın dramatik bir şekilde düştüğünü farketti. Hemen, son derece itibarlı ve iyi tanınmış bir danışman olan Baykuş’u sorunu çözmesi için işe aldı.
Baykuş, Karınca’nın departmanında 3 ay geçirdi. Bu hummalı çalışmanın ardından ciltlerce süren muhteşem bir rapor yazdı. Raporun sonucu şuydu: “Departmanda aşırı istihdam vardı”.

Patron Aslan, raporu inceledikten sonra dramatik bir karar verdi. Elbette, ilk olarak negatif tavırlarıyla dikkat çeken, mutsuz ve çalışma isteğini kaybetmiş olan Karınca’yı işten çıkardı.

Hamal, Yük ve Yol Hikayesi - Kafanın içinde sakın yük taşıma


Hamalsan iki şey önemlidir senin için :

Yük ve Yol..

Ancak sırtına aldığın yükle bu mesafeyi aşabilirsen, ücret mevzu bahis oluyor. Aksi olursa, cereme çekiyorsun!

Bunu düşünüyordum. Yanımdaki hamalla yola çıktık. İhtiyardı. Kendinden büyük bir yük almıştı. Benim sırtımda ise bir kaç bavul vardı sadece, onunkinin çeyreği…

Diyordum ki içimden “Çok gitmeden kıvrılırsa titreyen bacakları, yüklenirim sırtındaki yükün yarısını!..”

Nitekim, çok geçmeden dedi ki;

“Mola vakti. Gel biraz dinlenelim!..”

“Ne molası”, dedim ona hayretle. “Ben daha terlemedim!..” Sözüme aldırmadı.

Durdu. Çöktü. Salarken yükünün ipini, “Sen de dinlen hadi” dedi.

Benim canım sıkılmıştı bu işe.

Genç olduğumu, ondan kuvvetli olduğumu, bunun gibi bir bunakla yola çıkmamın ne büyük hata olduğunu düşünüyordum.

O ihtiyar, bir bacağını azıcık uzatmış halde sessizce dinleniyorken, ben huzursuz bir şekilde ayakta dolanıyordum.

Bir saat kadar sonra yine durdu, oturdu, sonra uzanarak dinlendi. Ben kızgınlıkla dolandım etrafında..

“Yükünü indirip sen de dinlen” demesine aldırmadım, ona daha çok kızdım..

Sonra yine durdu. Bana da dinlenmemi söyledi yine ama onu dinlemedim, dinlenmedim.

Yarım sat sonra “dinlenelim mi?” diye sordu, aksi aksi başımı salladım..

Kaçıncı molasıydı hatırlamıyorum, birden bire dizlerimin bağı çözüldü. Kafamın içinde uçuşan kara kara sinekler sustu, çöküp kaldım. Kayış kolumdan çıktı, sırtımdaki bavullar kaydı. Ne kadar zaman geçtiğini fark etmedim.

Uyumuştum da uyandım mı, yoksa bayılmıştım da ayıldım mı anlamadım. Baktım kendi kocaman yükünün üzerine benim bavullarımı da bağlamıştı. Küçük tasına birazcık su koyup dudağıma dayadı, içtim. Sonra koluma girerek; “Haydi kalk”, dedi “Bana yaslan. Ağır ağır gider ve bir süre sonra yine dinleniriz.” Dediğini yaptım.

Omuzundan güç aldım, ama asıl anlattıkları iyi geldi bana.

“Ben yılların hamalıyım”, dedi. “Nice pehlivan yapılı adamlar gördüm. Çoğu dinlenmek istemediklerinden yükleriyle birlikte kendilerini de toprağa serdi sonunda. Halbuki bir yükü taşımak bizim işimiz, altında ezilmek değil!.

Unutma ki yük taşıdıkça ağırlaşır. Dinlenerek sen yükünü hafifletiyorsun!

Belki günün birinde hamallığın şekli değişir. Belki o günleri ben göremem. Ama sen kavuşursan o zamanlara, aman ha, kafanın içinde de sakın yük taşıma !..

Akşamları bırak ve hafifle. Sabah dinlenmiş olarak yeniden taşırsın yükünü.

Bizim işimiz, bugünü yarına taşımak, bugünün altında yok olmak değil!

Çünkü yarınlarda bizi bekleyenler var, taşıdıklarımızı bekleyenler var..

Her derdi içinize atarsanız kalkamazsınız...

25 Eylül 2019 Çarşamba

Pedagojik Formasyon Hangi Bölüm Mezunlarına Verilir?


Bu çizelge MEB TTKB’nin 20 Şubat 2014 tarih ve 9 sayılı kararı ekinde yer alan Çizelge’ye göre hazırlanmıştır.

Adalet

1. Hukuk Fakültesi
2. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi
3. Kamu Yönetimi

Aile ve Tüketici Hizmetleri

1. Ev Ekonomisi Bölümü
2. Ev Ekonomisi Yüksek Okulu
3. Aile ve Tüketici Bilimleri

Almanca

1. Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü
2. Mütercim – Tercümanlık Bölümü (Almanca)

Arapça

1. Arap Dili ve Edebiyatı Bölümü

Bahçecilik

1. Bitkisel Üretim
2. Bahçe Bitkileri
3. Bitki Koruma
4. Peyzaj
5. Peyzaj Mimarlığı
6. Biyoloji (Botanik)
7. Süs Bitkileri

Bilişim Teknolojileri


1. Bilgisayar Mühendisliği
2. Bilgisayar Bilimleri Mühendisliği
3. Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği
4. Matematik-Bilgisayar Bölümü
5. İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri
6. Bilgisayar Teknolojisi Bölümü/Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
7. Bilgi Teknolojileri
8. Yazılım Mühendisliği
9. Bilişim Sistemleri Mühendisliği
10. Elektronik ve Bilgisayar Bölümü
11. Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
12. Bilişim Sistemleri ve Teknolojisi
13. Bilgisayar Bilimleri

Biyoloji

1. Biyoloji Bölümü

Biyomedikal Cihaz Teknolojileri

1. Biyomedikal Mühendisliği

Coğrafya

1. Coğrafya Bölümü

Çince

1. Çin Dili ve Edebiyatı (Sinoloji)
2. Çince Mütercim lercümanlık Bölümü

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi

1. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü
2. Çocuk Gelişimi Bölümü

Denizcilik

1. Güverte Bölümü
2. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği
3. Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği
4. Su Ürünleri Bölümü / Mühendisliği
5. Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği
6. Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği
7. Otomotiv Mühendisliği
8. Elektrik- Elektronik Mühendisliği
9. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği
10. Elektronik Mühendisliği
11. Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği
12. Su Ürünleri Bölümü/Mühendisliği
13. Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği
14. Su Ürünleri Fakültesi;
15. Su Ürünleri Temel Bilimleri/Temel Bilimler
16. Avlama ve İşleme Teknolojisi
17. Su Ürünleri Avlama ve İşleme Teknolojisi
18. Avlama ve İşleme
19. Yetiştiricilik
20. Su Ürünleri Yetiştiriciliği
21. Balıkçılık Teknolojisi

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

1. İlâhiyat Fakültesi
2. İlahiyat Bilimleri Fakültesi
3. Uluslar arası İslam ve Din Bilimleri Fakültesi
4. Dini İlimler Fakültesi
5. İslami İlimler Fakültesi

Eğlence Hizmetleri

1. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü
2. Drama
3. Turizm Animasyonu
4. Oyunculuk
5. Rekreasyon/ Rekreasyon Yönetimi
6. Drama ve Oyunculuk
7. Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği

El Sanatları Teknolojisi

1. El Sanatları Tasarımı ve Üretimi

Elektrik-Elektronik Teknolojisi

1. Elektrik Mühendisliği
2. Elektrik-Elektronik Mühendisliği
3. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği
4. Elektronik Mühendisliği
5. Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği
6. Telekominikasyon Mühendisliği

Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri

1. Mekatronik Mühendisliği
2. Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği
3. Kontrol Mühendisliği
4. Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği

Felsefe

1. Felsefe Bölümü (En az 16 kredi Sosyoloji, 16 kredi Psikoloji aldığını belgelendirenler)

2. Sosyoloji Bölümü (En az 16 kredi Felsefe, 16 kredi Psikoloji, 8 kredi Mantık aldığını belgelendirenler)

Fizik

1. Fizik Bölümü
2. Fizik Mühendisliği

Fransızca

1. Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü
2. Mütercim – Tercümanlık Bölümü (Fransızca)

Gazetecilik

1. Gazetecilik
2. Gazetecilik ve Halkla İlişkiler
3. Televizyon Gazeteciliği
4. Medya İletişim Sistemleri
5. Medya ve İletişim Sistemleri
6. Basım ve Yayımcılık
7. Basın ve Yayın
8. İletişim
9. İletişim Sanatları

Gemi Yapımı

1. Gemi İnşa Mühendisliği
2. Gemi İnşaatı Mühendisliği
3. Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği
4. Gemi ve Deniz Teknolojisi Mühendisliği
5. Malzeme Bilimi Mühendisliği
6. Malzeme Bilimi ve Mühendisliği
7. Metalürji ve Malzeme Mühendisliği
8. Enerji Sistemleri Mühendisliği
9. Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği

Gıda Teknolojileri

1. Gıda Mühendisliği
2. Gıda Teknolojisi (Lisans)
3. Gıda Bilimi ve Teknolojisi

Giyim Üretim Teknolojisi

1. Moda Tasarımı

Görsel Sanatlar

1. Resim
2. Geleneksel Türk Sanatları

Grafik ve Fotoğraf

1. Grafik Bölümü/ Ana Sanat Dalı
2. Fotoğraf ve Grafik Sanatları
3. Grafik Tasarımı
4. Grafik Tasarımı/Bölümü
5. Görsel İletişim Tasarımı
6. Fotoğraf
7. Fotoğraf ve Grafik Sanatları
8. Fotoğraf ve Video

Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri

1. Saç ve Güzellik Uygulamaları Bölümü

Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri

1. Halkla İlişkiler
2. Halkla İlişkiler ve Tanıtım
3. Gazetecilik ve Halkla İlişkiler
4. Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
5. Reklamcılık ve Halkla İlişkiler

Harita-Tapu-Kadastro

1. Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği
2. Harita Mühendisliği
3. Şehir ve Bölge Planlama
4. Geomatik Mühendisliği
5. Hukuk Fakültesi

Hasta ve Yaşlı Hizmetleri


1. Fizik Tedavi ve Rehabilatasyon
2. Fizyoterapi ve Rehabilatasyon Bölümü
3. Ergoterapi Bölümü
4. Hemşirelik Yüksekokulu
5. Sağlık Memurluğu/Bölümü
6. Hemşirelik/Bölümü
7. Ebelik/Bölümü
8. Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri

Hayvan Sağlığı

1. Veteriner Fakültesi

Hayvan Yetiştiriciliği

1. Zooteknik

İmam- Hatip Lisesi Meslek Dersleri

1. İlâhiyat Fakültesi
2. İlahiyat Bilimleri Fakültesi
3. Uluslar arası İslam ve Din Bilimleri Fakültesi
4. Dini Bilimler Fakültesi
5. İslami İlimler Fakültesi

İngilizce

1. İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü
2. Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü
3. Mütercim-Tercümanlık Bölümü (İngilizce)
4. İngiliz Dil Bilimi Bölümü
5. Çeviri Bilim Bölümü (İngilizce)
6. İngiliz Dili ve Kültürü Bölümü

İnşaat Teknolojisi

1.İnşaat Mühendisliği
2. İç Mimarlık
3. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü

İspanyolca

1. İspanyol Dili ve Edebiyatı Bölümü

İtalyanca

1. İtalyan Dili ve Edebiyatı Bölümü

Japonca

1. Japon Dili ve Edebiyatı Bölümü

Kimya/Kimya Teknolojisi

1. Kimya Bölümü
2. Kimya Mühendisliği

Konaklama ve Seyahat Hizmetleri

1. Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
2. Turizm İşletmeciliği

Kuyumculuk Teknolojisi

1. Takı Teknolojisi ve Tasarımı Yüksekokulu (Lisans)
2. Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı

Laboratuvar Hizmetleri

1. Gıda Mühendisliği
2. Ziraat Fakülteleri
Bahçe Bitkileri
Tarla Bitkileri
Toprak
Bitki Koruma Gıda Teknolojisi Süt Teknolojisi Hayvansal Üretim Zootekni
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme 3. Veteriner Fakültesi

Makine Teknolojisi

1. İmalat Mühendisliği
2. Makine Mühendisliği
3. Endüstriyel Tasarım Mühendisliği

Matematik

1. Matematik Bölümü
2. Matematik-Bilgisayar Bölümü

Metal Teknolojisi

1. Malzeme Bilimi ve Mühendisliği
2. Malzeme Bilimi Mühendisliği
3. Metalurji ve Malzeme Mühendisliği

Metalürji Teknolojisi

1. Metalürji Mühendisliği
2. Metalürji ve Malzeme Mühendisliği
3. Malzeme Bilimi Mühendisliği
4. Malzeme Bilimi ve Mühendisliği

Meteroloji

1. Meteroloji Mühendisliği

Mobilya ve İç Mekan Tasarımı


1. Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği

Motorlu Araçlar ve Teknolojisi

1. Otomotiv Mühendisliği

Muhasebe ve Finansman

1. İktisat
2. İşletme

Müzik

Müzik bölümü/Ana Bilim Dalları

Müzik ve Sahne Sanatları Bölümünün; -Müzik Toplulukları Anasanat Dalı- Duysal (Ses) Sanatları Tasarımı AnabilimDalı 3. Güzel Sanatlar Fakültesi ve Türk Musikisi Devlet Konservatuarı ile Devlet Konservaturının; – Temel Bilimler Bölümü- Kompozisyon Bölümü-Ses Eğitimi Bölümü-Müzik Bilimleri Bölümü-Çalgı Bölümleri (Nefesli Çalgılar, Yaylı Çalgılar, Vurmalı Çalgılar, Piyona ve Harp, Piyano, Mızraplı Çalgılar) – Bando Şefliği-Folklor ve Etnomüzikoloji-Müzikoloji–Opera-Şan ve Opera-Opera ve Konser Şarkıcılığı- Türk Sanat Müziği- Şan- Türk Halk Oyunları-Türk Müziği- Türk Musikisi- Koro-Müzik Teknolojisi-Müzik Teorisi-Türk Halk Müziği-Türk Halk Müziği ( Ses Eğitimi Ana Sanat Dalı/ Çalgı Eğitimi Ana Sanat Dalı)

Müzik Aletleri Yapımı

1. Enstrüman Yapımı Bölümü
2. Çalgı Yapımı

Okul Öncesi

1. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü
2. Çocuk Gelişimi Bölümü

Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri

1. Psikoloji Bölümü
2. Felsefe Bölümü (En az 16 kredi Sosyoloji – En az 16 kredi Psikoloji kredisi aldığını belgeleyenler)
3. Sosyoloji (En az 16 kredi Felsefe – en az 16 kredi Psikoloji – en az 8 kredi Mantık aldığını belgeleyenler)

Pazarlama ve Perakende

1. İktisat
2. İşletme

Plastik Teknolojisi

1. İmalat Mühendisliği
2. Endüstriyel Tasarım Mühendisliği

Psikoloji

1. Psikoloji Bölümü

Radyo-Televizyon

1. Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü
2. Radyo,TV ve Sinema
3. Radyo, Televizyon ve Sinema
4. Radyo ve Televizyon Bölümü
5. Radyo-TV-Sinema
6. Radyo-TV-Sinema ve Görsel Sanatlar
7. Sinema ve Televizyon Bölümü
8. Medya İletişim Sistemleri
9. Medya ve İletişim Sistemleri
10. İletişim
11. İletişim Sanatları
12. Televizyon Haberciliği ve Programcılığı

Raylı Sistemler Teknolojisi 

1. Elektrik Mühendisliği
2. Elektronik Mühendisliği
3. Elektrik-Elektronik Mühendisliği
4. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği
5. Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği
6. Mekatronik Mühendisliği
7. Raylı Sistemler Mühendisliği

Rehberlik

1. Psikoloji Bölümü

Rusça

1. Rus Dili ve Edebiyatı
2. Rusça Mütercim Tercümanlık Bölümü

Sağlık

1. Tıp Fakültesi
2. Hemşirelik Yüksekokulu
3. Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümü
4. Hemşirelik/ Bölümü
5. Ebelik/ Bölümü
6. Sağlık Memurluğu/Bölümü
7. Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri
8. Çevre Mühendisliği
9. Çevre Bilimleri ve Yönetimi
10. Tıbbi Biyolojik Bilimler Bölümü
11. Fen Fakültesi/Fen-Edebiyat Fakültesi

Biyoloji Biyokimya

4. Moleküler Biyoloji ve Genetik
5. Sağlık İdaresi Yüksekokulu
7. Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri
8. Sağlık Kurumları Yöneticiliği/İşletmeciliği
12. Moleküler Biyoloji ve Genetik
13. Sağlık Yönetimi Bölümü 
14. Sağlık İdaresi Yüksekokulu
15. Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri
16. Sağlık Kurumları Yöneticiliği/İşletmeciliği
17. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu
18. Diş Hekimliği Fakültesi
19. Sağlık Eğitimi Bölümü

Sağlık Bilgisi

1. Sağlık Eğitimi Bölümü

Sanat Tarihi

1. Sanat Tarihi Bölümü
2. Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Sanat Tarihi Anabilim Dalı

Sanat ve Tasarım

1. İç Mimarlık
2. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü
3. Heykel
4. Plastik Sanatlar
5. Geleneksel Türk El Sanatları
6. Geleneksel Türk Sanatları

Seramik ve Cam Teknolojisi

1. Seramik
2. Seramik ve Cam
3. Seramik ve Cam Tasarımı
4. Seramik Tasarımı

Tarım Teknolojileri

1. Bitkisel Üretim
2. Bahçe Bitkileri
3. Tarla Bitkileri
4. Tarımsal Yapılar ve Sulama
5. Bitki Koruma
6. Toprak Bilimi ve Bitki Besleme
7. Tarım Ekonomisi
8. Tarımsal Biyoteknoloji
9. Peyzaj
10. Peyzaj Mimarlığı
11. Tarım Makineleri
12. Tarımsal Mekanizasyon
13. Kültür Teknik-Makine

Tarih

1. Tarih Bölümü

Tasarım Teknolojileri

1. Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü
2. Endüstriyel Tasarım Bölümü
3. İmalat Mühendisliği
4. Endüstriyel Tasarım Mühendisliği

Teknoloji ve Tasarım

1. Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü
2. Endüstriyel Tasırım Bölümü

Tekstil Teknolojisi

1. Tekstil Mühendisliği

Tesisat Teknolojisi ve iklimlendirme

1. Enerji Teknolojisi
2. Enerji Mühendisliği
3. Enerji Sistemleri Mühendisliği

Türk Dili ve Edebiyatı

1. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
2. Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü
3. Türk Halkbilimi Bölümü

Uçak Bakım

1. Havacılık Elektrik ve Elektroniği
2. Uçak Elektrik-Elektronik
3. Uçak Mühendisliği
4. Elektronik Mühendisliği
5. Elektrik-Elektronik Mühendisliği
6. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği
7. Uçak Gövde Bakımı
8. Uçak Motor Bakımı
9. Uçak Gövde-Motor
10. Otomotiv Mühendisliği
11. Makine Mühendisliği
12. Uçak Gövde Motor Bakım

Ulaştırma Hizmetleri

1. Uluslararası Lojistik
2. Uluslar arası Lojistik ve Taşımacılık
3. Ulaştırma ve Lojistik
4. Lojistik Yönetimi
5. Uluslararası Ticaret ve Lojistik
6. Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi

Yenilenebilir Enerji Teknolojileri

1. Enerji Mühendisliği
2. Enerji Sistemleri Mühendisliği
3. Enerji Teknolojisi

Yiyecek ve İçecek Hizmetleri

1. Gastronomi ve Mutfak Sanatları
2. Beslenme ve Diyetetik
3. Yiyecek İçecek İşletmeciliği Bölümü

Step Motorun Çeşitleri Nelerdir?

Step Motorun Çeşitleri :

1- Değişken relüktanslı step motorlar (VR-DR)

a- Tek parçalı,
b- Çok parçalı

2- Sabit mıknatıslı step motorlar (PM)

3- Hybrid step motorlar

Not: Uygulamada en çok değişken relüktanslı ve sabit mıknatıslıstep motorlar kullanılmaktadır.

1- Değişken Relüktanslı (Dr) Adım Motoru : 

Değişken relüktanslı adım motoru, en temel adım motoru tipidir. Bu üç fazlı motorun 6 adet stator kutbu vardır. Birbirine 180° açılı olan herhangi iki stator kutbu aynı faz altındadır. Bunun anlamı, karşılıklı kutupların üzerindeki sargıların seri veya paralel olması demektir. Rotor, 4 adet kutba sahiptir. Stator ve rotor nüveleri, genellikle ince tabakalı silisli çelikten yapılır. Düşük manyeto motor kuvveti uygulansa bile stator ve rotor malzemeleri yüksek geçirgenlikli ve içlerinden yüksek mağnetik akı geçecek kapasitede olmalıdır.

2- Sabit Mıknatıslı (Sm) Adım Motorları :

Rotorunda sabit mıknatıs kullanılan adım motoruna sürekli mıknatıslı adım motoru adı verilir.

Silindirik sabit mıknatıs rotor gibi çalışır, etrafında ise her biri üzerine sargılar sarılı olan 4 adet kutbun bulunduğu stator vardır. Burada C ile adlandırılan terminal, her bir fazın birer uçlarının birleştirilerek güç kaynağının pozitif ucuna bağlandığı ortak uçtur. Eğer fazlar faz1, faz2, faz3, faz4 sırasıyla uyartılırsa rotor, saat ibresi yönünde (CW) hareket edecektir. Bu motorda adım açısının 90° olduğu açıkça görülmektedir.

SM adım motorunda adım açısını azaltmak için, manyetik kutup sayısı ile birlikte stator kutup sayısı artırılmalıdır. Fakat her ikisinin de bir sınırı vardır. Buna alternatif olarak küçük adım açılarına sahip karışık yapıdaki SM adım motorları kullanılmaktadır. Motorda sargılar birbirinden bağımsızdır. Kare dalga biçimindeki sinyaller hangi bobine yada bobinlere uygulanırsa rotor sargısının yanına doğru çekilir.

Disk biçiminde doğal mıknatıs rotorlu hafif tip (PM) adım motorlar, adım açısını küçültmek, ağırlığı azaltmak için geliştirilmiştir. Bu motorlarda disk manyetik olmayan bir maddeden yapılmıştır. Doğal mıknatıslar ise bu disk üzerine bir N kutbu ve bir S kutbu oluşturacak biçimde sıralanmıştır.

3- Karışık Yapılı (Hybrid) Adım Motoru :


Rotorunda sabit mıknatıs bulunan bir diğer adım motoru da karışık yapılı adım motorudur. Hybrid kelimesi, motorun sabit mıknatıslı ve değişken relüktanslı motorların prensiplerinin birleş mesinden dolayı verilmiştir. Günümüzde çok geniş bir kullanım alanına sahip olan hybrid adım motorunun yapısı, şekilde verilmiştir. Statorun nüve yapısı değişken relüktanslı adım motorunun aynısı veya çok benzeridir. Fakat sargıların bağlantısı, değişken relüktanslı motorunkinden farklıdır. Değişken relüktanslı adım motorunda bir kutupta bir fazın iki sargısından sadece bir tanesi sarılmış iken, 4 fazlı karışık yapılı adım motorunda iki farklı fazın sargıları aynı kutupta sarılmıştır. Bundan dolayı bir kutup sadece bir fazın altında değildir. Karışık yapılıadım motorlarında moment, diş yapılarındaki hava aralıklarının manyetik alanlarının etkileşimi ile oluşturulur. Bu tip motorlarda sürekli mıknatıs, sürücü kuvveti oluşturmak için önemli rol oynamaktadır. Fakat karışık yapılıadım motorundaki rotor ve stator dişlerinin küçük adım açıları elde etmek için dizayn edildiği bilinmelidir.

Bu motorun hem rotoru hem statoru çıkıntı şeklindeki dişlere sahiptir. Rotor, yumuşak demirden yapılmıştır. Bu sayede statordaki sargılarda oluşan manyetik alan, kendisine en yakın rotor dişlilerini çekerek dönüşü sağlamaktadır. Hiybrid tipi adım motorların dönüş derecesi 1,8° gibi çok küçük değerlere indirilebilmektedir.

Step Motorlarda Karşılaşılan Terimler Nelerdir?

Step Motorlarda Karşılaşılan Terimler

Step Açısı (SA) : Bu, derece cinsinden açısal bir dönme olup, sargı polaritesinin her bir değişiminde mil döner. Bu, tek bir giriş darbesi ile sağlanır. Derece / step veya sadece derece olarak ifade edilir.

Dönme Başına Step (SPR) : Bu 360°’lik bir tam dönme için gerekli olan toplam step sayısını gösterir.
SPR= 360°/SA

Saniye Başına Step (SPS) : Motorun gittiği 1 saniyedeki açısal step sayısı, A.C. ve D.C. motorların dakika başına dönme hızı ile karşılaştırılabilir.

Step Doğruluğu : Bu, pozisyon doğruluğu hassasiyeti olup genellikle tek step açısının yüzdesi olarak ifade edilir.

Artık Tork (Moment) : Bu tork, güç uygulanmazken durma durumunda vardır. Sadece sürekli mıknatıslı (permanet-magnet) rotor türündeki motorlarda görülür.

Step Cevabı : Bu tek bir step yardımıyla motor hareket ettirmek için geçen zamanda, motor torkunun atalete oranının ve sürücü devre karakteristiğinin bir fonksiyonudur.

Tork (Moment) - Atalet Oranı (TIR) : Bir step motor için yararlılığın tanımıdır. Yüksek TIR, daha iyi step. Cevabı şöyle olmalıdır:

TIR = Tutma Torku / Rotor Ataleti (1/sn.)

Tutma Torku (momenti) : Oransal güç uygulandığında ve sıfır hızda (durma durumu) motor mili, tutma torku etkisindedir. Motor mili, elle döndürülmeye çalışılırsa manyetik alan dönmeye karşı koyacaktır. Ancak mile dışarıdan çok küçük bir tork uygulandığında tutma pozisyonu terk edilecektir.

Dinamik Tork (Moment) : Düşük hızda çalıştırılsa bile bir step motorun geliştirebileceği dinamik tork, her zaman için tutma torkundan daha düşüktür.
Örneğin 50 step/sn. hızda sürtünme kuvvetini ve toplam yük ataletini kıracak dinamik tork, yaklaşık olarak tutma torkunun %80’i kadardır. Hız arttıkça tork azalır.

Bu azalmanın sebebi, stator sargılarının endüktif olmasıdır. Bu sargılara uygun D.C. kaynağı bağlandığı zaman akım, nominal değerine doğru geçici olarak artar. Sargılar çok hızlı olarak açılıp kapatılırsa nominal akıma hiçbir zaman ulaşılamaz ve bu sebeple motor, düşük hız torkundan daha düşük tork geliştirir. Anahtarlama hızının artırılması, ortalama akımıve torku daha da azaltacaktır.

Sürücü Devresi : Bu ifade elektronikte motor kontrolü için tanımlanmış genel bir terimdir. Genellikle bir güç kaynağı, ardışık lojik ve güç anahtarlama gibi bölümlerden meydana gelir.

İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı

Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...