21 Ekim 2023 Cumartesi

Ayvayı Yedik Müzesi (Mert Arık) Kitap Sınavı Yazılı Test Soruları ve Cevap Anahtarı



Kitabın Adı: Ayvayı Yedik Müzesi

Kitabın Yazarı: Mert Arık

Ayvayı Yedik Müzesi Kitap Soruları ve Cevap Anahtarı

1- Rüya'nın babaannesi trenle nereye gidiyordu?

A- Konser vermeye gidiyordu
B- Dünya turuna çıkıyordu
C- Köyüne gidiyordu
D- Kızının evine gidiyordu

2- Babaannesi trene binerken Rüya'ya hediye olarak ne verdi?

A- Oyuncak bebek
B- Boya kalemi
C- Ayva
D- Kitap

3- Rüya'nın babaannesi trenle yolculuğa çıkarken kaç yaşındaydı?

A- 57 yaşında
B- 67 yaşında
C- 77 yaşında
D- 87 yaşında

4- Rüya'nın babannesi ne hastalığına yakalanmıştır?

A- Grip
B- Nezle
C- Astım
D- Örgü Örme

5- Rüya'nın babaanesi televizyon izlerken ne olmaya karar vemiştir?

A- Astronot
B- Doktor
C- Aşçı
D- Öğretmen

6- Rüya'nın babaannesi oğluna yani Rüya'nın babasına lise sınavlarına hazırlanırken hangi konuda çalışmasını istemiştir?

A- Bütün doğruları yapması
B- Matematik
C- Yanlışları öğrenmesi
D- Türkçe

7- Rüya'nın babaannesi hangi konuda kitap yazmıştır?

A- Yemek kitabı
B- Örgü Kitabı
C- Matematik kitabı
D- Kaşık tarihi kitabı

8- Rüya'nın babaannesi kasabada ne dükkanı açmıştır?

A- Örgü
B- Sakız
C- Oyuncak
D- Kaşık

9- Rüya babaannesinin hediye ettiği ayvayı ne yapmıştır?

A- Ayvayı yedi
B- Ayvayı tatlı yaptı
C- Ayvayı reçel yaptı
D- Ayvayı çürüyene kadar sakladı

10- Rüya'nın babaannesi kaç yıl sonra geri dönmüştür?

A- 1 Yıl
B- 2 Yıl
C- 3 Yıl
D- Geri dönmemiş

11- Rüya'nın babaannesi hangi olaydan sonra geri dönmeye karar vermiştir?

A- Parası bittiği için
B- Oğlunu özlediği için
C- Çok yaşlandığı için
D- Maymun kovaladı için

12- Rüya yediği ayvanın çekirdeklerini nerede saklamaya başlamıştır?

A- Banka kasasında
B- Toprağa gömmüştür
C- Ayvayı Yedik Müzesi'nde
D- Çöpe atmıştır

Cevap Anahtarı

1-B          2-C          3-A          4-D

5-A          6-C          7-D          8-B

9-A         10-B        11-D        12-C

16 Ekim 2023 Pazartesi

Elektrikli Arabalarda Rejeneratif Frenleme Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?



Elektrikli Arabalarda Rejeneratif Frenleme Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?

Rejeneratif frenleme; hareket eden bir arabayı kinetik hareket enerjisini hemen kullanılabilecek veya depolayabilecek bir kullanıma dönüştürerek yavaşlatan bir enerji geri kazanım teknolojisidir.

Hibrit ve elektrikli otomobillerde güç sağlamak için elektrik motoru kullanır. Elektrik motoru aynı zamanda enerji üreten generatör olarak da kullanılabilir. Elektrik motoru generatör olarak fren esnasında çalışır. Elektrik motoru generatör olarak çalışırken frenlemeden kaynaklı oluşan enerji geri kazanılır.

Faydalı frenleme olarak da bilinen rejeneratif frenleme, normal frenlemelerden farklıdır. Rejeneratif frenlemede elektrik motoru tarafından yavaşlama sağlanarak, frenleme, yavaşlama ve durma sağlanır. Rejeneratif frenlemede frenlere ve lastiklere daha az basınç uygulanır. 

Elektrikli arabada gaz pedalının bırakılması rejeneratif frenlemeyi etkinleştirir. Elektrikli arabayı güç modundan şarj moduna geçirir. Elektrik motoru, çalışmasını generatör olarak değiştir ve elektrikli arabayı yavaşlatan bir etki oluşturur. Generatörden frenlemeyle gelen elektrik aküye aktarılır.

Rejeneratif frenlemeyi kullanarak ortalama olarak menzile yaklaşık %20 ekleme sağlayabiliriz. 

Elektrikli Arabaların Elektrik Enerji Tüketimini Batarya Süresini Etkileyen Faktörler Nelerdir?



Elektrikli Arabaların Elektrik Enerji Tüketimini Batarya Süresini Etkileyen Faktörler Nelerdir?

1- Arabanın Modeli: 

Elektrikli araba modelleri farklı enerji verimliliği düzeylerine sahiptir. Daha küçük ve daha hafif elektrikli arabalar daha büyük ve daha ağır olanlara göre daha az eneji tüketirler. Arabanın aerodinamiği ve lastik seçimi enerji tüketimini etkiler.

2- Yol Durumu: 

Engebeli veya dağlık arazide araç kullanmak, tepelere tırmanmak enerji tüketimini artırabilir. Rejeneratif frenleme, yokuş aşağı yollarda enerjinin bir kısmının geri kazanılmasına yardımcı olurak tüketimi azaltabilir.

3- Sürüş Tarzı: 

Elektrikli arabada ani hızlanma, frenleme ve yavaşlama enerji tüketimini artırır. Sakin ve kademeli bir sürüş tarzı ise enerji tüketimini azaltır.

4- Sürüş Hızı: 

Elektrikli arabalarda enerji tüketimi yüksek hızlarda artar. Elektrikli arabalar şehir içi veya dur-kalk trafikde daha az enerji tüketir.

5- Batarya Şarj Durumu: 

Elektrikli arabaların enerji tüketimi, batarya şarj durumuna bağlı olarak değişir. Batarya kapasitesinin % 20 ila % 80’i arasında çalışırken enerji tüketimi daha verimlidir.

6- Hava ve Sıcaklık: 

Soğuk hava batarya verimliliğini azaltır, enerji tüketimi artar. Sıcak hava, klima talebinden dolayı enerji kullanımını artırır.

7- Yardımcı Sistemler: 

Kılima, radyo, ekran gibi yardımcı sistemlerin kullanılması enerji tüketimini arttırmaktadır. 

8- Şarj Verimliliği: 

Şarj işlemi sırasında kayıplar meydana gelebilir. Yüksek şarj hızlarında şarj etmek veya hızlı şarj cihazları kullanmak enerji verimliliğinin düşmesine neden olur.

9- Yükler: 

Araçtaki kişi sayısı, bagaj yükleri, tavan bagajları ve çekici römorklar gibi ekstra yükler elektrikli arabanın ağırlığını etkileyerek enerji tüketimini artırır.

Elektrikli Arabalarla İçten Yanmalı Dizel, Benzin, LPG'li Arabaların Avantaj ve Dezavantajları Nelerdir?



Elektrik Motorlu Arabalarla İçten Yanmalı Motorlu Dizel, Benzin, LPG İle Çalışan Arabaların Avantaj ve Dezavantajları Nelerdir?

1- Sıfır Emisyon

Elektrikli arabalar sıfır egzoz emisyonuna sahiptirler, egzos gazları yoktur. Bu nedenle benzinli, dizel, LPG'li arabalardan çok daha temiz ve çevre dostudurlar. Elektirkli arabalar hava kirliliğini azaltmaya ve genel hava kalitesini iyileştirmeye yardımcı olur.

2- İşletme Maliyetleri

Elektrikli arabalarda, benzinle çalışan araçlara göre yakıt çok daha ucuzdur. Elektrik maliyeti genellikle benzin, dizel ve LPG'den çok daha ucuzdur. Ayrıca elektrikli arabalar, daha az hareketli parçaya sahip oldukları ve yağ değişimi gerektirmedikleri için benzinli araçlara göre daha az bakım gerektirirler.

3- Geliştirilmiş Performans

Elektrikli arabalar, hızlanma ve tork konusunda benzin, dizel ve LPG'li arabalara göre daha performanlıdırlar. 

4- Enerji Bağımsızlığı

Elektrikli arabalar, yenilenebilir enerji kaynakları güneş panelleri, rüzgar türbinleri ve şebeke elektriği dahil olmak üzere çeşitli kaynaklar kullanılarak şarj edildikleri için dışa bağımlı değildir. Petrole bağımlılığı azaltır ve yerli enerji kullanımı sağlar.

5- Azaltılmış Karbon Ayak İzi

Elektrikli arabalar, benzin, dizel ve LPG'li arabalara göre daha az sera gazı emisyonu üretir. Elektrikli arabalar, daha çevre dostu bir ulaşım seçeneği sunar. 

Elektrikli arabalar çeşitli avantajları olmakla birlikte, dikkate alınması gereken bazı dezavantajları da vardır:

1- Sınırlı Menzil

Elektrikli arabalar, benzin, dizel ve LPG'li arabalara göre sınırlı bir menzile sahiptir. Menzil, batarya teknolojisindeki gelişmelerle artırılırken hala uzun mesafeler kat eden sürücüler için pek de kullanışlı değildir.

2- Uzun Şarj Süreleri

Elektrikli araba bataryasının şarj edilmesi, hızlı şarj seçenekleriyle bile birkaç saat sürebilir. Arabasını sık kullanan veya evinde ya da iş yerinde şarj istasyonu olmayan kişiler için can sıkıcı olabilir.

3- Batarya Arızaları

Elektrikli arabalardaki bataryalar zamanla bozularak menzil ve performansın azalmasına neden olabilir. Pil teknolojilerindeki gelişmeler pil ömrünün uzatılmasına ve arızaların azaltılmasına yardımcı olmaktadır.

4- Sınırlı Şarj Altyapısı

Elektrikli araba şarj altyapısı hızla artarken, bazı bölgelerde, özellikle kırsal veya yerleşimden uzak yerlerde sıkıntılı olabilir. Elektrikli arabalarını uzun mesafeli yolculuklarda ve şarj istasyonu olmayan yerlerde kullanım orlaşır.

5- Atık Sorunu

Çevre için zaralı maddeler barındıran elektrikli araba bataryaların ömürleri bittikten sonra geri dönüşümleri bir problem olarak gözükmektedir.

Kobalt, lityum, mangan, nikel ve grafit gibi değerli madenleri barındıran Lityum iyon bataryalar geri dönüşüm ile bu metallerin %95’i geri kazanılabilmektedir.

Elektrikli Arabalarda (EV), Araçlarda Kullanılan Batarya ve Pil Yapıları, Çeşitleri, Teknik Özellikleri Nelerdir?

 

Elektrikli Arabalarda ve  Araçlarda Kullanılan Batarya ve Pil Yapıları Nasıldır? Çeşitleri Nelerdir?

Elektrikli araçlarda  (EV’lerde) kullanılan pil-batarya çeşitleri şunlardır;

1- Lityum-İyon Bataryalar:

Elektrikli arabalarda kullanılan en yaygın batarya çeşididir. 
* Yüksek enerji yoğunluğu, 
* Uzun çevrim ömrü ve 
* Hızlı şarj etme özelliklerine sahiptir. 

Kurşun-asit veya nikel-kadmiyum şarj edilebilir pillerden daha yüksek bir enerji yoğunluğuna sahiptirler.

Nispeten küçük boyut ve ağırlıkla çok fazla enerji depolayabildiklerinden dolayı tercih edilirler. 

Lityum ayrıca tüm metallerin en hafifidir. 

Lityum-iyon bataryalar, katot ve anot elektrotları arasında lityum iyonları kullanarak çalışırlar.

Lityum-iyon bataryalar şarj edildiğinde, lityum iyonları katottan anoda doğru hareket eder. Batarya boşaldığında, lityum iyonları katoda geri dönerek dolumu gerçekleştirir.

* Nikel-kobalt-alüminyum (NCA), 
* Nikel-mangan-kobalt (NMC) ve 
* Lityum-demir-fosfat (LFP) olmak üzere çeşitli lityum-iyon batarya türleri vardır.

2- Nikel Metal Hibrit Bataryalar:

Nikel-metal hibrit bataryalar, daha önceki elektrikli araçlarda yaygın olarak kullanılırken, daha düşük enerji yoğunlukları ve daha kısa döngü ömürleri nedeniyle lityum iyon pillerin gerisinde kalmıştır.

Lityum iyon bataryalara göre daha düşük özgül enerji ve özgül güç kapasitelerine sahiptir. Nikel-metal hibrit piller, kurşun-asit pillerden çok daha uzun ömürlüdür ve güvenlidir.

Bazı hibrit elektrikli araçlarda kullanılmaktadırlar. 

Yüksek maliyetleri, kendi kendine deşarj olmaları ve yüksek sıcaklıklarda ısı üretmeleri dezavantajlarıdır.

3- Kurşun-Asit Bataryalar:

SLA veya kurşun-asit, en eski şarj edilebilir pillerden biridir. Kurşun-asit batarya hem yanmalı hem de elektrik motorlu birçok araçta hala bulunmaktadır. Lityum pillerle karşılaştırıldığında bunlar çok daha ağırdır ve sonunda kapasitelerini kaybederler. Ancak, otomobil şirketleri hala ucuz fiyatları nedeniyle kullanmaktadır.

4- Katı Hal Bataryalar:

Katı hal bataryalar, lityum iyon bataryalardan bile daha yüksek enerji yoğunluğuna sahiptir. 

Katı hal bataryalar, sıvı elektrolitinin plastik polimer, sıkıştırılmış inorganik tozlar veya ikisinin karışımı şeklini alabilen katı bir malzeme ile değiştirilmesinden oluşur.

5- Akış Bataryalar:

Akış bataryalarda, pil hücrelerinin içinde değil harici tanklarda depolanan sıvı bir elektrolit kullanılır. Elektrolit değiştirilerek hızlı bir şekilde şarj edilebilirler. Elektrikli araçlar için şarj konusunda çok iyi bir olanak sunarlar.

Önümüzdeki yıllarda katı hal bataryaların daha yaygın hale gelmesi beklenmektedir. 

Batarya Paketi Oluşumu

Batarya Teknik Özellikleri




15 Ekim 2023 Pazar

Türkiye'de Hangi Modelden Kaç Tane Elektrikli Araba Satışı Oldu? 2023 Yılı



ODMD verilerine göre 2023 yılında Ağustos ayı dahil Türkiye'de satılan araçların yakıt durumu Benzin, Dizel, Hibrit, Elektrikli, LPG-Otogazlı olma durumuna göre satış adetleri aşağıda verilmiştir.

Türkiye'de Ocak -Ağustos ayı döneminde araç satışlarında benzinli araçların oranının %68,2 ile ilk sırada olduğu görülmektedir. Elektrik araba satışları ise toplam 28.391satış adetiyle ve %4,8 oranıyla satış miktarın hızla artırmaktadır.

        Yakıt Tipi                  Satış Adeti          Satış Yüzdesi

1. Benzinli otomobil         401.118 adet             % 68,2 

2. Dizel otomobil              91.492 adet               % 15,6

3. Hibrit otomobil             60.489 adet               % 10,3

4. Elektrikli otomobil       28.391 adet                %  4,8 

5. Otogazlı otomobil          6.429 adet                %  1,1 

ODMD Ağustos 2023 raporundan alınmıştır.

Türkiye'de 2023 yılında Eylül ayı dahil en çok satılan elektrikli otomobil modellerinden 10 tanesinin satış sıralaması;

   Marka                Ocak-Eylül Toplam                Sadece Eylül Ayı

Tesla                                10.200 adet                         4.700 adet

TOGG T10X V2               5.604 adet                          2.204 adet

Renault Zoe                      1.708 adet                                88 adet

MG4                                 1.564 adet                              184 adet

Skywell ET5                     1.421 adet                              750 adet

Opel Mokka                      1.238 adet                              413 adet

Renault Megane E-Tech   1.018 adet                              100 adet

Volvo XC40                         953 adet                              117 adet

Dacia Spring                        896 adet                              292 adet

MG ZS EV                          890 adet                                18 adet

Opel Corsa                          693 adet                                35 adet

Türkiye'de Satılan Araçların Yakıt Durumuna Göre Satış Adeti ve Oranları Nedir? 2023 Yılı

 


Türkiye'de Satılan Araçların Yakıt Durumuna Göre Satış Adeti ve Oranları Nedir? 2023 Yılı

Türkiye'de Ocak -Ağustos ayı döneminde yakıt durumuna göre satılan  araç miktarları aşağıda verilmiştir. Satışlarda benzinli araçların oranının %68,2 ile ilk sırada olduğu görülmektedir. Elektrik araba satışlarında ise toplam 28.391 adetlik satış ve %4,8 oranıyla satış miktarının hızla arttığı görülmektedir.

        Yakıt Tipi                  Satış Adeti          Satış Yüzdesi


1. Benzinli otomobil         401.118 adet             % 68,2 

2. Dizel otomobil              91.492 adet               % 15,6

3. Hibrit otomobil             60.489 adet               % 10,3

4. Elektrikli otomobil       28.391 adet                %  4,8 

5. Otogazlı otomobil          6.429 adet                %  1,1 

ODMD Ağustos 2023 raporundan alınmıştır.

İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı

Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...