9 Aralık 2017 Cumartesi

Türk Bilim Adamları Bor Karbür İle Dünyanın En Sert Çeliğini ve Kaymaz Araba Lastiği Üretti


Dünya rezervlerinin yüzde 72’si Türkiye’de bulunan bor madeni, son yıllarda ülkemizde ileri teknoloji ile işlenerek farklı alanlarda süper güçlü maddelere dönüştürülüyor.

7 Aralık 2017 Perşembe

Elektrik Tesisatlarında Ana Kolon Hattı, Kolon, Linye, Sorti Nedir?


Ana Kolon Hattı:

TEDAŞ’tan enerji alınan nokta (direk) ile binanın ana panosu arasında çekilen hatta ana kolon hattı denir.

Tesisin durumuna göre yeraltı veya hava hattı olarak tesis edilir.

Ana kolon hattı için hattın kesiti bakır için en az 10 mm2, alüminyum için 16 mm2 dir.

Bina üç faz ile besleniyorsa en düşük kablo cinsi 4x10 NYY, tek faz ile besleniyorsa 2x10 NYY’dir.

Kolon Hattı:

Binanın girişinde bulunan ana pano (sayaç panosu) ile daire içinde bulunan dağıtım panosu (sigorta kutusu) arasında çekilen hatta kolon hattı denir.

Konutlarda sıva altı olarak boru içinden tesis edilir.

Özel durumlarda sıva üstü de olabilir.

En düşük kesit bakır için 4 mm2, alüminyum için 6 mm2 dir.

Linye Hattı: 

Dağıtım panosu ile son lamba veya prizin bağlandığı buata kadar olan hatta linye hattı denir.

Konutlarda NYA (NV) kablolar ile boru içinden tesis edilir.

En düşük kesit bakır kablo için 2,5 mm2, alüminyum kablo için 4 mm2 dir.

Linye hattı, bağlanan aygıtın cinsine göre, aydınlatma linyesi ya da priz linyesi adını alır.

Aydınlatma linyeleri ile priz linyeleri ayrı ayrı tesis edilir.

Aydınlatma linyesine priz, priz linyesine lamba bağlanmaz.

Sorti Hattı:

Son dağıtım buatından aydınlatma armatörüne, alıcıya veya prize kadar tesis edilen hatta sorti hattı denir.

Sorti hatları kullanım amacına göre lamba sortisi, priz sortisi, tv sortisi, telefon sortisi, zayıf akım sortisi gibi isimler alır.

Priz sortileri en az 2,5 mm2 kesitinde, lamba sortileri en az 1,5 mm2 kesitinde NYA iletken ile tesis edilir.

Bir aydınlatma linyesine en çok dokuz lamba sortisi, bir priz linyesine de en çok yedi priz sortisi bağlanabilir.

6 Aralık 2017 Çarşamba

Kirşof'un Akımlar Kanunu Nedir? Formülleri ve Örnek Problem Çözümleri

 Kirşof’un Akımlar Kanunu

Paralel bir elektrik devresinde bir düğüm noktasına gelen akımların toplamı o düğüm noktasını terk eden akımların toplamına eşittir.

Formülü:  IT=I1+I2+I3+ ...+In

I=U/R olduğuna göre;

IT=U/R1 + U/R2 + U/R3 + ... + U/Rn  olarak da işlem yapılabilir.

Örnek:

Bir elektrik devresinde bir bağlantı noktasına gelen akımlar sırasıyla I1=3amper,  I2=5amper, I3=7amper dir. Bu bağlantı noktasından çıkan akım kaç amperdir?

IT=I1+I2+I3

IT=3+5+7

IT=15amper


Örnek:

Aşağıdaki elektrik devresindeki kol akımlarını ve toplam devre akımını hesaplayınız.

I1=U/R1      I1=15/3     I1=5amper

I2=U/R1      I2=15/6     I2=2,5amper

IT=I1+I2      IT=5+2,5     IT=7,5amper


Kirşof'un gerilimler kanunu için tıklayınız...

Kirşof'un Gerilimler Kanunu Nedir? Formülleri ve Örnek Problem Çözümleri

 Kirşof’un Gerilimler Kanunu

Seri elektrik devresine uygulanan gerilim, dirençler üzerinde düşen gerilimlerin toplamına eşittir.

Formülü:  UT=U1+U2+U3+ ...+Un

U=I.R olduğuna göre;

UT=I.R1 + I.R2 + I.R3 + ... + I.Rn  olarak da işlem yapılabilir.

Örnek:

Bir elektrik devresinde birbirine seri bağlı üç direncin üzerinde sırasıyla 6v, 9v ve 10v gerilim bulunmaktadır. Bu elektrik devresine uygulanan toplam gerilim kaç volttur?

UT=U1+U2+U3              

UT=6+9+10       

UT=25 volt

Örnek:

Bir elektrik devresinde birbirine seri bağlı üç direncç bulunmaktadır. Bu dirençlerden birincinin üzerinde 5v, ikincinin üzerinde 10v gerilim bulunmaktadır. Bu elektrik devresine uygulanan toplam gerilim 30v olduğuna göre üçüncü direncin üzerinde kaç volt gerilim vardır?

UT=U1+U2+U3              

30=6+9+U3     

30=15+U3     

U3= 30-15   

U3=15 volt

Örnek:

Bir elektrik devresinde birbirine seri bağlı 12 adet her biri 2 volt gerilim ile çalışan lamba bulunmaktadır. Bu elektrik devresine uygulanması gereken toplam gerilim kaç volt olur?

UT=12.2=24 volt

Örnek:

Aşağıdaki elektrik devresinde dirençler üzerine düşen gerilimleri hesaplayınız.

Önce devrenin toplam direnci hesaplanır.

RT=R1+R2+R3         RT=2+3+4       RT=9 ohm

Sonra devrenin akımı hesaplanır.

I=U/RT          I=36/9       I=4 amper

Şimdi dirençler üzerindeki gerilimler hesaplanır.

U1=I.R1           U1=4.2        U1=8 volt

U2=I.R2           U2=4.3        U2=12 volt

U3=I.R3           U3=4.4        U3=16 volt

Bulduğumuz gerilimlerin toplamı 36 volt olduğu için yaptığımız işlemler doğrudur.


OHM Kanunu Nedir? Formülleri Nelerdir? Örnek Problem Çözümleri

Ohm Kanunu Tanımı: 

1827 yılında George Simon Ohm “Bir iletkenin iki ucu arasındaki potansiyel farkının, iletkenden geçen akım şiddetine oranı sabittir” şeklinde tanımını yapmıştır. 

Bir elektrik devresinde akım, voltaj ve direnç arasındaki bağlantıyı veren kanuna “Ohm Kanunu” adı verilir. 

Bu tanıma göre yukarıdaki formüller elde edilir. 

Burada U gerilimi (birimi volt “V”); 

I akımı (birimi amper “A”), 

R direnci (birimi Ohm “Ω”) simgelemektedir. 

Üçgende hesaplanmak istenen değerin üzeri parmak ile kapatılarak formüller kolayca çıkarılabilir. 

Örnek: 
9 V’luk pilin uçları arasına direnci 3 ohm olan bir ampul bağlanmıştır. Ampul üzerinden geçen akımı hesaplayınız.

I=V/R            I=9/3        I=3 amper

Örnek:

Bir elektrik devresinde direnci 5 ohm olan lamba üzerinden 2 amper akım geçmektedir. Bu devrenin gerilimini hesaplayınız.

V=IxR          V=2x5        V=10 volt

Örnek:

Bir elektrik devresinin gerilimi 12 volt, akımı 4 amper olduğuna göre direnci kaç ohm'dur?

R=V/I          R=12/4           R=3 ohm



Doğru Akımın (DA, DC) Tanımı, Grafiği, Elde Edilmesi, Kullanıldığı Yerler Nelerdir?

Doğru Akımın Tanımı 

Zamanla yönü ve şiddeti değişmeyen akıma doğru akım (DA) denir. İngilizce “Direct Current” kelimelerinin kısaltılması olarak “DC” ile de gösterilir.

Doğru Akımın Elde Edilmesi

* Pil; kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştüren üreteçlere pil adı verilir.

* Akümülatör; kimyasal yolla elektrik enerjisi üreten pilden daha büyük üreteçlerdir.

* Dinamo; hareket enerjisini doğru akım elektrik enerjisine çeviren makinalardır.

* Doğrultmaç devresi; Alternatif akım elektrik enerjisini doğru akım elektrik enerjisine çeviren devrelerdir.

* Güneş pili; Güneş enerjisini doğru akım elektrik enerjisine çeviren elemanlardır.


Doğru Akımın Kullanıldığı Yerler

* HaberleĢme cihazlarında (telekomünikasyonda)

* Radyo, teyp, televizyon, gibi elektronik cihazlarda

* Redresörlü kaynak makinelerinde

* Maden arıtma (elektroliz)

* Maden kaplamacılığında (galvonoteknik )

* Elektrikli taşıtlarda (tren, tramvay, metro)

* Elektromıknatıslarda

* DC Elektrik motorlarında

5 Aralık 2017 Salı

Günümüzde Kuşak (Nesil) Çatışması Nedenleri. Baby Boomer, X, Y, Z Kuşaklarının Özellikleri Nelerdir?


Anne babalar çocuklarını, öğretmenler öğrencilerini, dede nineler torunlarını anlayamıyor. Bu kuşak çatışması eskiye göre çok daha belirgin. Teknolojinin hızla ilerlemesi, iletişim imkanlarının artması, bilgiye kolay ulaşım kuşak çatışmasını daha da körüklüyor. Günümüzde yaşayan insanlar uzmanlar tarafından aşağıda belirtildiği gibi beş nesil olarak sınıflandırılmıştır

Sessiz Kuşak (1920-1945 arası doğumlular):

Temsilcileri azalmış, yaşlanmış bir nesil. Çoğu dede ve nine olan bu nesil çeşitli yokluklar içinde, teknoloji görmeden yetişmiştir. Günümüzü ve kendinden sonraki nesilleri anlamada en çok sıkıntıyı bu nesil yaşamaktadır.


İkinci Dünya Savaşı Sonrası Kuşak (1946-1964  arası doğumlular):

Bugün önemli bir kısmı dede, anneanne, babaanne olmuştur. Bu kuşak ikinci dünya savaşı sonrasında yaşanan doğum patlaması döneminin çocuklarıdır. Savaş sonrasında tüm dünyada genişleyen ekonomi ile birlikte belirli bir gelir standardında yaşamışlardır. Hatta zamanında emekli ikramiyesi ile ev alabilmiş bir kuşaktır. Şu anda emekli maaşlarının yetersizliğinden muzdarip olan bu nesil;

İletişim şekli olarak yüz yüze sohbeti tercih etmekte,

Problem çözümünde geçmişte yaşanan deneyimleri kullanarak (nasıl çözülmüş ve sonuçları ne olmuş) çözüm arayışında olan.

Çalışma hayatı boyunca gelecekle ilgili yaşam beklentileri emeklilikte rahatlık ve düzenli bir hayat olan bir kuşaktır.

Eğitim hayatı boyunca geleneksel sınıf ortamına alışık olan bu nesil soru-cevap tekniği, geri bildirim ve derse katılım ile öğrenmekteydi. Bir öğretmen ya da otorite figürü eğitim hayatlarının olmazsa olmazıydı.

X Kuşağı (1965-1980 arası doğumlular):

Şu an 30-40 yaşlarında olan bu kuşak, merdaneli çamaşır makinesi, bantlı teyp görmüş bir nesildir. Darbeler, Vietnam Savaşı, Berlin Duvarının yıkılması, soğuk savaşın bitmesi ve globalleşme gibi bir tarihi sürece tanık olan kuşak.

İş yaşamında sadık, kanaat duyguları yüksek ve aynı işte uzun yıllar çalışmış olmaları ortak özellikleridir. Daha iyi kariyer imkanları ararlar, teknolojik devrime denk geldiklerinden zorunlu olarak teknoloji kullanmakla başlamışlardır.

Toplumsal sorunlara karşı duyarlı, iş motivasyonları yüksek, otoriteye saygılıdırlar. Kadınların iş gücüne başlaması ve az çocuk sahibi olunması bu kuşak içinde sıralanabilir.

X kuşağı sorunlarını kendi başlarına karşılamaya alışmış olduklarından iyi işlev gösterebilmek için grup desteğine ihtiyaç duyan Baby Boomers’lardan daha çok kendilerine güvenirler.

Y (Milenyum) Kuşağı (1981-2000 arası doğumlular):

Globalleşmenin, aşırı bireyciliğin, sürekli imge bombardımanı yapan medyanın etkisi altında büyüyen bu kuşağın eğitim ve iş hayatında talepkar ve gerçekçi olmayan hedefleri olabiliyor. Bu kuşağa sosyal medya kuşağı da diyebiliriz. İnternet bağımlısı ve yalnız bir nesil olarak da nitelenebilmektedir. Ya da bugün onları anlamakta zorlanan anne-babaları ve eğtimciler böyle düşünmekte. Bir önceki nesillerle iletişim kurmakta zorlanan ama onlardan daha esnek olan bu kuşak için söyleyebileceklerimiz;

Kendini sosyal medya aracılığıyla ifade etmek isterler.

Problem çözümünde interneti ve çeşitli blogları kullandığı gibi, iş ve eğitim ortamında beyin fırtınası ile çözüme ulaşmayı tercih ederler.

Grup çalışmasına yatkın olan bu nesil, ekip içinde etkili bir şekilde çalışabilmektedir.

Gelecekle ilgili en büyük endişeleri ise tatminsizlik ve neyin mutlu edeceğini tam olarak bilememektir.

Bağımsız olmayı seviyorlar, özgürlüklerine düşkünler.

Otoriteyi sevmiyorlar.

Kendilerine kurallar koyulmasından hoşlanmazlar.

İş yaşamlarında kurallara ve mesai saatlerine göre çalışmayı sevmiyorlar. Buna rahatlıkla karşı çıkabiliyor, çok fazla iş değiştirebiliyorlar.

Otorite sevmediklerinden bir an önce müdür olmak ya da kendi işlerinin patronu olmak istiyorlar.

Farklı görüşlerin kendilerine dayatılmasına karşı çıkarlar.

Farklı görüştekileri acımasızca eleştirebilirler.

Kendi görüşlerine karşı olan eylemler gündeme geldiğinde hiç düşünmeden direnişe geçerler.

Direnişleri uğruna ölümü dahi göze alırlar ve istedikleri olana kadar direnmekten vazgeçmezler.

Onlar için gruplaşma ve akranlarına kendini kabul ettirme önemli olduğundan, sosyal gruplara katılma ve birlikte hareket etme önemlidir.

Sosyal medyayı etkin kullanırlar ve görüşlerini rahatlıkla dile getirmekten çekinmezler.

Bir olay karşısında eylemde bulunacakları zaman birliktelik kurmak için sosyal ağları ciddi bir araç olarak kullanırlar ve oradan yapılan çağrıları sorgusuzca kabul ederler.

SBS’lerden, TOEFL’lara bir önceki kuşaktan çok daha fazla sınava maruz kalan bu kuşak, bu aşırı maruz kalma durumu nedeniyle kurumsal eğitim kurumlarına yabancılaşmıştır.

Kendilerinden önceki nesilleri göre daha kısa dikkat süreleri ile dikkat çekerler. Ancak örgün ya da yaygın öğretim sistemi dışında da her alanda öğrenmenin keyifli olduğunu düşünen bir nesildir.

Sosyal medya araçları, gruplar gibi araçlar üzerinden kendi öğrenim süreçlerini düzenleyebilirler. 

Z Kuşağı (2001-2014 arası doğumlular):


Tüketim toplumu içinde büyüyen “Z Kuşağı” temsilcileri, kendinden önce gelen tüm kuşaklardan çok farklı düşünmekteler.

Bu çocuklar zihinsel ve psikolojik açıdan çok hızlı gelişim göstermekteler, dolayısı ile öz güvenleri inanılmaz derecede gelişmiş durumda.

Ailelerinin korumacı davranışlarına karşın, bağımsız olmayı tercih ediyorlar. Buna rağmen içe dönük bir dünyaları var ve kolaylıkla arkadaşlıklar kuramıyorlar ve ekip çalışmasına da pek yatkın değiller. Örneğin, arkadaşları ile birlikte ödev yapmak, onlar için resmen eziyet. Ama eğitime önem veriyorlar ve sosyal statü onlar için değerli.

Büyük bir kesimi analitik düşünüyor ve teknolojinin yardımı ile her türlü bilgiye kolaylıkla ulaşıyorlar.

İletişimi genellikle sosyal medya veya benzer iletişim kanalları ile sağlıyorlar.

Tüketim çağında dünyaya geldikleri için, teknoloji ve lüks onlar için vazgeçilmez ihtiyaçların başında gelmektedir.

Toplumun standart kurallarını, dünün gözde mesleklerini, ekip çalışmasını, özgüvensiz kişileri, baskı altında çalışılan ve çok zaman isteyen işleri önemsememektedirler.

Topluluktan çok, bireyselliği savunmaktadırlar.

Karşılıklı konuşmaktan fazla, sanal ortamda iletişime geçerler, bu nedenden dolayı ikili ilişkilerde çok başarılı oldukları ve takım çalışmalarında söylenemez.

Toplum kurallarını kabul etmedikleri için de aileleri ile sıklıkla çatışmaya girmektedirler.

Cep telefonu ve internete sürekli ihtiyaç duydukları için, ailelelerinin engellemeleri ile karşılamakta, çok kırılgan oldukları için de, küsüp, kendi kabuklarına çekilmektedirler.

Postayla Gelen Deniz Kabuğu (Behiç Ak) Kitabının Özeti, Konusu ve Kitap Hakkında Bilgi

Kitabın Adı: Postayla Gelen Deniz Kabuğu Kitabın Yazarı:  Behiç Ak Kitap Hakkında Bilgi: Dijital dünyanın labirentlerinden çıkış mümkün mü?...