1. Aşağıdakilerden hangisinde Âd ve Semud kavimlerinin peygamberleri sırasıyla verilmiştir?
A) Lut - Şuayb
B) Salih - Lut
C) Hud -Nuh
D) Şuayb - Nuh
E) Hud - Salih
2. “Arayış Tesellisi” başlıklı yazıda İbn-i Sina’nın bir gencin hastalığını teşhis ve tadevisinin anlatıldığı bir hikâyeye yer verilir. Bu hikâyede İbn-i Sina hastanın nabzını tutar ve “…” der. Aşağıdakilerden hangisi İbn-i Sina’nın sözünü tamamlar?
A) Çantamdan kitabımı bana verin.
B) Yanıma bir yardımcı gönderin.
C) Beni hastayla yalnız bırakın.
D) Bana buradaki şehirleri iyi bilen bir adam getirin.
E) Hastaya dua edin.
3. “Uyum Tesellisi” başlıklı yazıda Mevlâna Hazretleri der ki, “Dünya bir ağaçtır. Bizler de bu ağacın yarı ham, yarı olmuş meyveleri gibiyiz. Ham meyveler ağacın dalına iyice yapışır; oradan kolay kolay kopmazlar. Çünkü ham meyve …” Mevlâna’nın yukarıdaki sözünü tamamlayan ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A) Henüz olgunlaşmamıştır.
B) Ağaçta durmalıdır.
C) Köşke ve saraya lâyık değildir.
D) Tercih edilesi değildir.
E) Lezzetli değildir.
4. “Kefaret Tesellisi” başlıklı yazıda Peygamber Efendi’mizin bazı günahların temizlenmesi için sıraladıkları arasında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
A) Hac
B) Hayrat
C) Oruç
D) Namaz
E) Geçim yolunda çekilen sıkıntılar
5. “Tamamen mutsuz insan var mıdır? Herkes az veya çok mutludur. Kişi kendini çok mutlu insanlarla kıyaslayınca mutsuz, kendinden daha az mutlu insanlarla mukayese ederse, mutludur. Bu kadar basittir.” Yukarıdaki cümlelerle ifade edilmek istenen teselli aşağıdakilerden hangisidir?
A) İmtihan
B) Seçim
C) Nasip
D) Acz
E) Kanaat
6. “Tabir Tesellisi” başlıklı yazıda Nobel Ödüllü fizikçi Heisenberg’in şu sözüne yer verilir: “Gözlemlediğimiz şey doğanın kendisi değildir, doğanın yönelttiğimiz soruya verdiği yanıttır yalnızca.” Aşağıdakilerden hangisi bu ifadeyle çelişir?
A) Kâinatın durumu öznel değil nesneldir.
B) Vasıflar ona bakanın hâline göre oluşur.
C) İnsan evrene nasıl bakıyorsa evren de ona göre şekillenir.
D) Güzel gören güzel bakmıştır.
E) Herkes kâinatı, kendi algılarına yansıyan biçimiyle hisseder.
7. Günahın affedilmesi - Gelecekteki başka nimet ve ödüllerin başlatıcısı olması
Yukarıda sıralananlar insana verilen hangi hediye tesellisini ifade etmekte kullanılır?
A) Nasihat
B) Hayır
C) Mertebe
D) Musibet
E) Şefkat
8. “Arınma Tesellisi” başlıklı yazıda “Yüce kitabımızdaki ayetler incelendiğinde insanın günahlarından arınmaya dört farklı yerde muhatap olacağı anlaşılmaktadır.” ifadesine yer verilir. Aşağıdakilerden hangisi bu yerlerden biri değildir?
A) Cennet
B) Kıyamet gününün çeşitli safhaları
C) Kabir
D) Dünya
E) Cehennem
9. “Kader Tesellisi” başlıklı yazıda sahabeden Ubâde İbnu’s Sâmit’in ölümü sırasında Allah’ın ilk yarattığı şey olarak oğluna söylediği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kelam
B) Kâğıt
C) Kalem
D) Kitap
E) Kâtip
10. Musibet isabet ettiğinde söylenmesi hem Kur’an-ı Kerim’in emri hem de Efendi’mizin sünneti olan “İnnâ lillahi ve innâ ileyhi râci’ün” ayetinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Biz Allah’ın kullarıyız.
B) Bizi Allah yarattı.
C) Her şeyimizi veren Allah’tır.
D) Biz fani kullarız.
E) Biz Allah’a aidiz ve ona döneceğiz.
11. Aşağıdakilerden hangisi “Müddet Tesellisi” başlıklı yazıda geçen “Az mı çok mu yaşadığımız yılların sayısına göre değil, yaşamdan ne kadar etkilendiğimize göre değişir.” düşüncesiyle aynı doğrultuda değerlendirilemez?
A) Kavuşmalarımız ağır aksak / Ayrılıklarımız koşar adım
B) İnsan daha mutlu acılar içinde / Gür kanı daha bir canlı
C) Hep kötü olaylar, can sıkıcı yaşantılar tekrarlanıyordu; güzellikler, bir kere görünüp kayboluyordu.
D) Şeb-i yeldâ’yı müneccimle muvakkıt ne bilir/ Mübtelâ-yı gama sor kim geceler kaç saat
E) Aşk ne kadar kısa ve unutmak ne kadar uzun
12. “Hislerimiz ilahi isimlerin içimizdeki temsilcileridir.” Aşağıda bazı hisler ve onlara karşılık gelen ilahi isimler verilmiştir. Bu ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Hastalık - Şafi ismi
B) Hayatın varlığı - Muhyi ismi
C) Açlık - Rezzak ismi
D) Darlık - Bâsıt ismi
E) Adalet - Adl ismi
13. “Dönüş Tesellisi” başlıklı yazıda kişinin kendine yapabileceği en büyük kötülük olarak ifade edilen nedir?
A) Ölümden korkmaması
B) Rabb’i ile bağını koparması
C) Dünyaya çok önem vermesi
D) Harama yönelmesi
E) Gaflet içerisinde olması
14. “Cami kuşu” olarak adlandırılan ama daha sonra Peygamberimizce de kendisi için “yazık oldu” ifadesi kullanılan sahabenin adı nedir?
A) Salabe
B) Sad bin Vakkas
C) İbn-u Abbas
D) Sokrates
E) Musab b. Sa’d
15. “İrşat Tesellisi” başlıklı yazıda Ömer el-Halvetî, Allah’a giden yolculuğu dört ölüm türüyle açıklar. Aşağıdakilerden hangisi bu ölüm türlerinden biri değildir?
A) Mevt-i ahmer
B) Mevt-i ahdar
C) Mevt-i esved
D) Mevt-i ebyaz
E) Mevt-i ezrak
16. Nimet görünümüne bürünmüş ilahi cezanın adı nedir?
A) İstihdam
B) İstidraç
C) İnkişaf
D) İstiğna
E) İlham
17. “Benlik Tesellisi” başlıklı yazıda “Balkonlarınız çok yüksek sizin baş döndürüyor/Dünya pek alçak bir yer olacak yakında öyle görünüyor…” ifadesine yer verilir. Buradan hareketle aşağıdakilerden hangisi insan için söylenemez?
A) Kibrin ilerlediği alçak gönüllülüğün gerilerde kaldığı bir zaman yaşamaktadır.
B) Kendi sadeliğine ve basitliğine dönebilmelidir.
C) Kendisine atfettiği uydurulmuş önemden vazgeçebilmelidir.
D) Kendisine doğada ayrılmış sıradan yerine geçebilmelidir.
E) Tabiatın ve varlığın bir parçası olarak herkesi yönetebilmelidir.
18. Survivor yarışmalarında bir ada yaşamı içinde ölüm kalım mücadelesi veren insanlar tehlike ve zorluklardan keyif almakta onları izleyenler de farklı bir mutluluk hissetmektedir. Kitapta bu durumun sebebi nasıl açıklanmıştır?
A) Korkulan şeyler başa geldiğinde insan isyan etmelidir.
B) Acılar kabullenilip benimsenmemelidir.
C) Planlanmış keder insana mutluluk getirir.
D) Hayat, kederlerden bağımsızdır.
E) İnsan kendini psikolojik olarak gam ve acılara hazırlayamaz.
19. Aşağıdakilerden hangisi “Değer Tesellisi” başlıklı yazıda ifade edilenlerden biri olamaz?
A) Konumundan dolayı insana herkesin saygı duyması insanı saygın biri yapmaz.
B) Giyiminden dolayı bir insanı herkesin beğenmesi onun değerli olduğunu göstermez.
C) İnsanlar taşıdıkları sıfatlara göre birbirlerine muamelede bulunurlar.
D) İnsanın sahip oldukları onun özünü açıklar.
E) Kuğu beyazlaşmak için uğraşmak zorunda değildir.
20. “Rehberlik Tesellisi” başlıklı yazıda “Sınırlar ülkeleri birbirinden ayırabilir ama kederleri ayıramaz.” ifadesine yer verilir. Aşağıdakilerden hangisi bu cümleyle anlatılmak istenen ifadeyle örtüşmez?
A) İnsanların dertleri benzerdir.
B) Dertler içerisindeki birinin başka bir dertli tarafında teselli edilmesi daha isabetlidir.
C) Kederler ve teselliler özneldir.
D) Bütün insanları kaynaştırarak kardeşliği hatırlatacak güç, keder ve teselli kavramlarında aranmalıdır.
E) İnsanlar arasındaki uygun hitap biçimi; dert ortağım, kederdaşım şeklinde olmalıdır.
21. “Hayatın kıymeti onun zıddı olan ölümle burun buruna gelmeden yeterince anlaşılamaz.” ifadesindeki altı çizili kelime kitapta hangi teselli başlığı altında yer almaktadır?
A) Tezat Tesellisi
B) Paydos Tesellisi
C) Dünya Tesellisi
D) Can Tesellisi
E) Sır Tesellisi
22. Bir Çin atasözü, “Ben size parmaklarımla güneşi gösteriyorum siz parmağıma bakıyorsunuz.” der. Bu atasözüyle asıl anlatılmak istenen nedir?
A) Gözlüğe bakmak esastır.
B) Pencereye bakmak önemlidir.
C) İstanbul tabelası İstanbul’un kendisidir.
D) Dünyadaki işaretlere ve nimetlerin listesine takılıp kalmalıdır.
E) Dünyadaki her şey bize asıllarını işaret etmek için verilmiştir.
23. “Skor acımasızdır ve ilahi adaletin ölçüsü skor değil çözüm yoludur.” Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki ifadede geçen ilahi adalet anlayışına uygun bir ifadedir?
A) Futbolda önemli olan goldür.
B) İyi oynadığı hâlde mağlup olan bir takım başarılı sayılmaz.
C) Maçın oyuncusu seçilen futbolcunun mağlup takımda olması takımını galip yapmaz.
D) Bir kaptanın iyiliği dalgalarla nasıl boğuştuğuna değil gemiyi limana getirip getirememesine bağlıdır.
E) Yanlış bir çözüm yolu üreten öğrencinin tesadüfen doğru sonuca ulaşmasına tam puan verilmemelidir.
24. “İnsan kendi kader kitabını henüz okumamış olduğundan, musibetler karşısında çabayla mükelleftir ve onlardan kurtulmak için elinden geleni yapmak zorundadır. Gelecek açısından olmasa da gelip çatmış bir musibet açısından …………….. kelimesi bir değer taşımamaktadır. Kaderde olduğu için yaşanan acılar cihetiyle bu ifade sakıncalı görülmüştür.” Bu parçada noktalı yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) keşke
B) banane
C) asla
D) bilakis
E) bazen
25. “İstihdam Tesellisi” başlıklı yazıda Erzurumlu Habib Baba’nın “A be evladım şu dünyada öyle bir sultana vezir olacaksın ki, vezirlerin bile karşısında tir tir titrediği dünya sultanlarına, senin uyuzlu sırtını keseletsin.” dediği ve sırtını keselettiği padişah kimdir?
A) 3. Murat
B) 4. Murat
C) Osman
D) Süleyman
E) Bayezıd
26. “Çıkış Tesellisi” başlıklı yazıda anlatılan hikâyede bir padişahın, başvezirini seçmek için yaptırdığı kimisi sürgülü, kimisi halkalı baştan aşağı onlarca büyük kilitli kapının açılmasıyla ilgili yarışmaya dair aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
A) Kapının açılması için anahtar veya herhangi bir alet kullanmak serbesttir.
B) Adayların hepsi kapıyı anahtarsız açamayacaklarını öne sürer.
C) En büyük cüsseli aday, saklı anahtarı bulur ve kapıyı açar.
D) En küçük cüsseli aday, kapının açılma imkânı yok ama bize itmek düşer diyerek zaten kilitleri kapalı olmayan kapıyı açar.
E) En küçük cüsseli aday, saklı anahtarın yerini daha önce görmüştür.
27. Kitapta anlatılanlara göre “ilahi kudretten istifadeye en layık varlık” aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hayvan
B) Bitki
C) İnsan
D) Ateş
E) Su
28. “Israrla isteyenlerin ısrarları kendisini asla usandırmayan!” ifadesinde “kendisini” sözcüğüyle kastedilen kimdir?
A) Anne-Baba
B) Melek
C) Öğretmen
D) Allah
E) Peygamber
29. “Neden başıma bu musibetler geliyor?” diyen birine verilecek cevap ne olmalıdır?
A) Allah senin daha kuvvetli olmanı istiyor.
B) İnsanlar senin ne kadar sabırlı olduğunu görmek istiyor.
C) Musibetlere karşı dayanıklılığın insanlarca merak ediliyor.
D) Seçilmiş, özel bir insan olduğunu gösteriyor.
E) Musibetler kendine dost arıyor.
30. “Başkalarına ihtiyaç duymamak övülmüş bir huydur. Ancak ‘kimseye ihtiyacım yok’ düşüncesi ………. güçlendiren ve nefsi azdıran bir felsefedir.” “İstiğna Tesellisi” başlıklı yazıdan alınan yukarıdaki ifadede boş bırakılan yere aşağıdaki kavramlardan hangisi getirilmelidir?
A) Sekine
B) İrşat
C) Meişet
D) Enaniyet
E) İnayet
31. “Bu dünya, insanın derecelendirmesi için vardır. Hayatın gayesi de bu ihtiyacı karşılayan bir imtihanın gerçekleşmesidir. İşte imtihanlar, bu iki uç arasında konumunu arayan insana durumunu göstermesi bakımından tetikleyici bir güce sahiptir.” “Seçim Tesellisi” başlıklı yazıdan alınan yukarıdaki bölümden hareketle insanın en aşağı mertebesini açıklayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Âlâ-yı illiyîn
B) Esfel-i safilîn
C) Nefs-i levvâme
D) Nefs-i kâmile
E) Nefs-i merdiyye
32. “Nefs Tesellisi” başlıklı yazıda “Azap sanılan şeylerin nimet, nimet görülen şeylerin ceza olmadıkları nereden belli?” ifadesinden sonra ünlü bir yazarın “Kolay elde edilmiş bir mutluluk mu, yoksa insanı yücelten acı mı daha iyi? Evet, hangisi daha iyi?” sorusuna yer verilir. Bu soruyu soran yazar kimdir?
A) Tolstoy
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Dostoyevski
D) Spinoza
E) Halil Cibran
33. “Tutunma Tesellisi” başlıklı yazıda Kur’anı Kerim’de Yusuf Peygamber’in hapsinin uzaması konusu anlatılırken şu ifadelere yer verilir: “Yusuf kurtulacağına inandığı arkadaşına -Efendine benden bahset, suçsuz olduğumu hatırlat- dedi.” Bazı müfessirler bu düşünceyi Yusuf Peygamber’in hapsinin uzama nedeni olarak yorumlar. Bunun sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gerçekte kurtulacağına inanmamıştır.
B) Bir faniden medet ummuştur.
C) Süresinin dolmadığını bilememiştir.
D) Yeteri kadar hapis yatmamıştır.
E) Kendini garantiye almak istemiştir.
Cevap Anahtarı :
1 E 2 D 3 C 4 B 5 E
6 A 7 D 8 A 9 C 10 E
11 B 12 D 13 B 14 A 15 E
16 B 17 E 18 C 19 D 20 C
21 A 22 E 23 E 24 A 25 B
26 D 27 C 28 D 29 A 30 D
31 B 32 C 33 B