22 Kasım 2023 Çarşamba

Avrupa'da ve Osmanlı'da Cadılık - Bilge Kadının Yolculuğu (Özge Özal) Kitabının Özeti, Konusu ve Tahlili


Kitabın Adı: Avrupa'da ve Osmanlı'da Cadılık - Bilge Kadının Yolculuğu

Kitabın Yazarı: Özge Özal

Kitap Hakkında Bilgi:

CADILIK, TOPLUMUN BASTIRMAYA ÇALIŞTIĞI KADININ İÇİNDEKİ BİLGELİKTİR.

Tarih boyunca bastırılan kadın, bir başkaldırı olarak cadı kimliğiyle karşımıza çıkmıştır.

Cadı, kendi şartlarıyla güce sahip olan tek kadın arketipidir. Bir erkeğin eşi, bir çocuğun annesi veya başka bir otoritenin uzantısı olarak tanımlanmaya hiç ihtiyaç duymaz.

Cadı, her kadının içinde yaşayan, dışlanmış, örselenmiş, aşağılanmış kadınlığın bir ifadesidir. Cadılık kavramı Avrupa tarihine has bir olgu olarak kabul edilse de bu coğrafyayla sınırlı değildir. Osmanlı İmparatorluğu’na bakıldığında da cadılıkla suçlanmış, bu nedenle cezalandırılmış kadınlar var, hatta birtakım cadı vakaları sebebiyle önlemler bile alınmıştır.

Bu kitapta Batılı anlamda bir cadı kimliğinin karşılığı aranmıyor. Cadının temsil ettiği doğaüstü güçler, büyü ve kadınlık unsurları üzerinden yaklaşılarak Osmanlı İmparatorluğu’nda cadı ve cadının temsil ettiği unsurlar ve bunlarla kurulan ilişkiler ele alınıyor.

(Tanıtım Bülteninden)

Kitabın Konusu:

Kitapta kadın kimliği tarihsel süreçte batı dünyasında ve Osmanlı toplumunda cadı kavramı üzerinden ele alınmaktadır.

Kitabın Özeti:

“Cadı her kadının içinde yaşayandır, dışlanmış, örselenmiş, aşağılanmış kadınlığın da bir ifadesidir. Kadının içinde toplumun bastırmaya çalıştığı bilgeliktir. Doğa’yı yok eden ataerkilliğe karşı kadında var olan dişil şifadır.”

Kitapta bastırılmış ve yok sayılmış kadınının bir başkaldırı olarak büründüğü cadı kimliğinin Osmanlı İmparatorluğu’ndaki karşılığı ve cadının üzerine yapışan, doğaüstü güçler, büyü, kadınlık gibi kavramların bu topraklardaki anlamları anlatılmaktadır.

Kitap dört bölüme ayrılmaktadır. 

Kitabın ilk bölümünde Avrupa kültüründe cadılığın ortaya çıkışı anlatılmaktadır. Şeytan kavramının da anlatıldığı ilk bölümde cadılık ayrıca Paganizm ve Hıristiyanlık çerçevesinde ele alınmaktadır. 

Kitabın ikinci bölümünde kadının cadılaşma süreci ele alınmaktadır. Bunu yanında bilge kadın olarak şifacılar ve ebeler anlatılarak bir karşılaştırma yapılmaktadır. 

Kitabın üçüncü bölümünde Osmanlı İmparatorluğu’ndaki büyü ve doğaüstü güçler ele alınmaktadır. Büyü ve Şamanizm, şeytan ve cinler ile doğaüstü varlıklar anlatılmaktadır.

Kitabın dördüncü bölümünde Osmanlı İmparatorluğu’ndaki cadılığa ve cadılıkla ilgili vakalar ele alınmaktadır. Evliye Çelebi’nin Seyahatnamesi’ndeki cadılık hikayeleri üzerinden konuya dönemi yaşamış Evliye Çelebi üzerinden bakıyor. Aynı zamanda 19. yüzyıldaki kaynaklarda da bir cadı taraması yapılarak cadıların cinsiyetiyle ilgili bilgiler verilmektedir.

Cadı, tabiatın dilinden anlayan, tabiatla birlikte yaşayan ve tabiatın kaynaklarından faydalanan, tabiatın bilgisine sahip olan bir kişiliktir. Cadılar tarih boyunca bastırılmış, dışlanmış ve aşağılanmışlardır.

“Bir sembol olarak, yalnızca güce değil, aynı zamanda bedene, Doğa’ya ve dünyamızın döngüsüne bağlı bir kadındır cadı. Doğa Ana, bize meyve ve tahıl, aynı zamanda kasırgaları, kuraklığı ve çekirgeleri getirendir. O Gaia, Demeter, İsis ve zamanın başlangıcından beri tapılan ve bastırılan, şeytanlaştırılan ve kovulan diğer tüm tanrıçalardır.”

Cadı, tarihin her döneminde, hatta kadim kültürlerden beri karşımıza çıkan bu kimliktir. Sadece batıya özgü değildir. Tarihinde büyü geleneği bulunan Anadolu’da da Avrupa’daki gibi bir cadı kimliği bulunmaktadır. 

17 Kasım 2023 Cuma

Amperino - 16 Yaşında Gençlerin Kullanabileceği Yeni Yerli Elektrikli Araba

Yeni yerli elektrikli arabamız Amperino 6 yatırımcının girişimiyle ortaya çıktı. 


Amperino Ceo’su Haluk Özbek, “16 yaşındaki gençlerimiz motosiklet ehliyetiyle aracımızı kullanabilecekler. Dolayısıyla aynı zamanda gençlerimiz ilk şoförlüklerini öğrendiği araç da olacak” dedi.


Amperino, City Car segmenti bir araç olarak tasarlanan 3 kişilik bir araba. Aracın prototip menzili 150 kilometre olarak tasarlansa da mesafenin 200 kilometreye çıkabileceği söyleniyor. 


Amperino'nun yerlilik oranı yaklaşık %100 olması dikkat çekici. Amperino, şarj istasyonlarında ve evlerde kolaylıkla şarj edilebilecek. 


Amperino'nun 2025 yılında seri üretime başlaması hedefleneniyor. Amperino'nun satış fiyatının 15 ile 18 bin dolar arasında olması planlanıyor. 

13 Kasım 2023 Pazartesi

Çocukların Kullandığı Akıllı Saatler Sağlığa Zararlı Mıdır?


Çocukların Kullandığı Akıllı Saatler Sağlığa Zararlı Mıdır?

Aileler çeşitli nedenlerle çocuklarının güvende olduğunu bilmek ister. Günümüzde bu nedenle yaygın olarak çocuklara erken dönemde cep telefonu veya akıllı saat alınıp verilmektedir. Küçük çocuklarda cep telefonu yerine daha çok akıllı saat tecih edilmektedir.

Ebeveynler kendi cep telefonu veya tabletlerine yükledikleri akıllı saatin uygulaması ile çocuğunu her an kontrol edebilmektedir. Akıllı saatlerin yapabildikleri marka ve model olarak farklılık gösterse de genel olarak yapabildikleri şunlardır.

* Sim kart takılabilen akıllı saatlerde anne ve babalar çocuklarıyla nerde olursa olsun görüşme yapabilmektedir.

* Çocuğunun yerini akıllı saatin uygulamasından harita üzerinde görebilmektedir.

* Çocuğun bulunduğu ortamı fark ettirmeden dinleyebilmektedir.

* Çocuğun bulunduğu ortamı akıllı saatin kamerasından fark ettirmeden izleyebilmektedir.

* Çocuğun akıllı saatinden arayabileceği kişileri seçip kısıtlayabilmektedir.

* Çocuğuna sesli mesaj gönderip alabilmektedir.

Yukarıda saydıklarımızın dışında pek çok özelliği olan akllı saatler çocuklarını yanlarında değilken merak eden anne ve babalar için çok cazip olmaktadır.

Çocuklara akıllı saat alırken şunu unutmamalıyız ki bu saatler sim kart takıldığı için aynı zamanda bir cep telefonudur. Cep telefonlarının yaydığı radyasyon seviyelerini gösteren SAR değerleri vardır. SAR değeri yüksekse fazla radyasyon yayıyor demektir. Bu nedenle uzun süreli cep telefonu kullanımı istenmeyen bir durumdur. Peki cep telefonu kullanımında nelere dikkat etmek gerekir.

* Cep telefonunu üzerimizde taşımak yerine çantada taşımak daha doğrudur.

* Evdeyken veya bir yerde oturduğumuzda masaya bırakmak gerekir.

* Yattığımız odada cep telefonu bulundurmamak veya uzak bir noktaya bırakmak gerekir.

* Uzun süreli cep telefonu görüşmelerinden kaçınmak gerekir.

Bu maddeler daha da uzatılabilir ancak bu kadarı bile çocuğun bileğine takılacak bir akıllı saatin durumunu gözler önüne sermektedir. Akıllı saat çocuğun bileğinde uzun saatler kalacağı için çocuğumuz için cep telefonundan daha zararlı olacaktır. Ayrıca pek çok akıllı saat markasının SAR değerlerini paylaşmadığını da belirtmek isterim.

Akıllı saatlerde bazı markaların kolayca hacklenebilmesi de ayrı bir sorundur. Çocuğunuzun akıllı saatini hackleyen kişinin çocuğun bulunduğu yerden veya ev ortamından sesli dinleme yapabilmesi ve görüntü alması anne ve babalar için sıkıntılı bir durum oluşturacaktır. Bu ses ve görüntüler sonrasında sizin aleyhinize kullanılabilir.

Bizim görüşümüz çok elzem olmadığı sürece çocukların akıllı saat kullanmaması gerektiğidir. Tabiki her aile bu bilgiler ışığında akıllı saat kullanımında kendi kararını kendisi verecektir.

12 Kasım 2023 Pazar

LiFePO4 Pillerin - Bataryaların Seri Bağlanması ve BMS Pil - Batarya Yönetim Sistemi

LiFePO4 Pillerin - Bataryaların Seri Bağlanması ve BMS Pil - Batarya Yönetim Sistemi

Günümüzde artan elektrikli araçlar, elektrikli motorlar ve küçük elektrikli arabalar ile mesafeyi artırmak ve uzun süreli mesafe elde etmek isteyen kullanıcılar pil - batarya araştırma arayışına girdiler.

Bu araştırmaların sonunda karşılarına çıkan en makul sonuç LiFePO4 pillerdir.

LiFePO4 piller içerisinde Demir Fosfat (FePO4) bulunduran şarj edilebilir bir lityum iyon pil türüdür. 

Başka lityum pil türlerine göre oldukça sağlamdır. İçerisindeki farklı kimyasal bileşimi sayesinde diğer lityum pil teknolojilerin aksine nikel ve kobalt içermemektedir. Demir fosfat sayesinde aşırı şarj, yüksek darbe veya yanma riski gibi durumlar önlenmiştir. Diğerlerine göre 20 kat kadar daha uzun ömre sahiptirler, böylece değişim ve bakım maliyeti daha düşüktür. Kullanım süresi 10 yıl kadardır. Ayrıca LiFePO4 piller diğer lityum pillere göre daha hafiftirler. 

LiFePO4 piller nominal çalışma gerilimi 3,0 - 3,3volt  aralığındadır. Elektrikli araçların kullanımına uygun daha yüksek gerilim voltaj değerleri elde etmek için seri bağlanırlar. Örneğin küçük elektrikli arabalarda kullanılan 60voltu elde etmek için 20 adet LiFePO4 pil seri olarak bağlanmalıdır. 72voltu elde etmek için 24 adet LiFePO4 pil seri olarak bağlanmalıdır. Seri bağlantıda - ucun + uca , + ucun - uca bağlanmasına dikkat edilmelidir.



Yukarıda 8 adet LiFePO4 pilin seri bağlantısı ile 24 volt elde edilmiştir.

Şarj edilirken eğer LiFePO4 piller seri bağlanmış ise her pildeki voltun aynı değerde şarj edilebilmesi için BMS Pil - Batarya Yönetim Sistemi cihazı veya devresi kullanılmalıdır. BMS, bir ya da daha fazla hücreden oluşan batarya paketlerinin şarj ve deşarj sırasında denetimini ve yönetimini yapan sistemlere verilen isimdir. Pil paketlerinde akım, gerilim, sıcaklık gibi değerleri ölçer. Bu değerlerde bir sıkıntı varsa devreyi keser. BMS cihazı her pilin ayrı ayrı şarj edilmesini sağlayarak LiFePO4 pillerin şarj edilmesini sağlar. Böylece seri bağlı her pilin aynı voltajda olması sağlanır. Seri bağlantısa pillerin farklı voltajlarda olması pillerin ömrünü kısaltır.
Örnek BMS Bağlantısı

LiFePO4 pilerin kullanıldığı yerler şunlardır;

1- Telsizler
2- Baz istasyonları
3- Elektrikli bisikletler
4- Güneş enerjisi sistemleri
5- Rüzgar türbinleri
6- Elektrikli el ve ev aletleri
7- Uzay teknolojileri
8- Kamera sistemleri
9- Golf araçları
10- Engelli araçları

2 Kasım 2023 Perşembe

Çetin Ceviz - Sıra Dışı Bir Ödev Hikayesi (Sinan Yaşar) Kitabının Özeti, Konusu ve Tahlili


Kitabın Adı: Çetin Ceviz

Kitabın Yazarı: Sinan Yaşar

Kitap Hakkında Bilgi:


“Merhaba. Ben Çetin Ceviz. En sevdiğim oyuncaklarım tornavidalarım, kablolarım, pillerim, lambalarım olmuştu. Ufak tefek icatlarım da vardı tabii ama bu icatlar Fen ve Teknoloji dersinin ödevi için yeterli değildi. Çok daha büyük bir şey yapmalıydım. Tüm kasabada ses getirmeliydi. Herkes onu konuşmalıydı. Sıra dışı olmalıydı...

Sonra bir fotoğrafa rastladım evde. Dedem ve ben… Babama ve bana çok benzeyen bu adam, beni kucağına almış, gülümsüyordu… Birdenbire harika bir fikirle kendime geldim. Bana icat yapmamda yardım edecek kişi karşımda gülümsüyordu. Uçmayı öğrenen bir devekuşu kadar mutluydum. Hayalimde, saatte doksan kilometre hızla dedeme doğru koştum…”

Sinan Yaşar’ın ilk kitabı olan Çetin Ceviz – Sıra Dışı Bir Ödev Hikâyesi’nde gelişen aile bağlarını, akla hayale gelmeyen icatları ve birçok hayvanın bilinmeyen özelliklerini okuyacaksınız.

Tanıtım Bülteninden

Kitabın Konusu:

Daha önce dedesi ile hiç karşılaşmamış olan ve bilime meraklı bir çocuğun dedesi ile karşılaşıp beraberce yaptıkları çalışmalar anlatılmaktadır.

Kitabın Özeti:


Çetin dedesi ile aynı şehirde yaşamaktadır. Ancak dedesi ile hiç tanışmamıştır. Çetin dedesi ile tesadüfen karşılaşır. Dedesi Çetin’in babasıyla küs olduğu için yıllardır görüşememektedirler. Çetin dedesi ile karşılaşınca dedesinin tıpkı kendisi gibi bilime meraklı olduğunu öğrenir. Dedesinin evini öğrenen Çetin, anne ve babasından gizli bir şekilde bisikletiyle dedesinin evine gider. Amacı fen ve teknoloji dersi için dedesinden yardım almaktır.

Dedesinin evine giden Çetin dedesinin köpeği Hergünaç’ın zehirli bir bakteri yüzünden hastalandığını öğrenir. Dedesi köpeğini kurtarmak için icat ettiği bir cihazla köpeğin beynine girip hastalığa sebep olan bakterileri yok etmeya çalışmaktadır. Çetin dedesine de güvenerek Hergünaç’ın beynine bir yolculuk yapar. Heyecan dolu bir macera yaşayan Çetin, Hergünaç’ı hastalıktan kurtarır böylece onun yeni sahibi olur. Çetin Hergünaç’ı kurtarmakla uğraşırken eve geç kalır. Çetin, dedesinin yardımıyla içine düştüğü sıkıntılı durumdan kurtulur. 

Ertesi gün tekrar dedesinin evine gider. Hergünaç’ı kurtarmaları gerektiği için Çetin’in ödevi hakkında hiç konuşamamışlardır. Dedesi, Çetin'in ödevi için herkes uyumaya ihtiyaç duyar ama çoğu kişi kolayca uyuyamaz der. Bu yüzden de uyumayı kolaylaştıracak bir icat yapmayı önerir. Uyku getiren özel bir malzemeyle uyku gözlüğü yapabileceklerini söyler.

Çetin ve dedesi uyku gözlüğü yaparken kullanacakları uyku tozunu elde etmek için Horultoryum Dağı’na yolculuk yaparlar. Çetin’in dedesinin isimlendirdiği bu dağın içine Dünya’nın merkezine doğru inerler. Yolculuk tehlikeli olsa da rengarenk uyku kayaçlarından ihtiyaç duydukları kadar uyku tozu almayı başarırlar. Çetin’in dedesi yıllar önce Dünya’ya çarpıp fosilleşmiş bir uzay canlısının yumurtasını da yanlarına alır. Çetin ve dedesi uyku tozları ve yumurta fosiliyle eve dönerler. Beraberce uyku gözlüğünü hazırlarlar. Gözlüğü ilk olarak Çetin’in dedesi dener.

Çetin, uyku gözlüğünü okula getirip öğretmenine ve sınıf arkadaşlarına sunar. Öğretmeni gözlüğün işe yarayıp yaramadığını merak eder. Çetin’in öğretmeni, uyku gözlüğünü deneyip uyumaya başlar. Daha sonra sonra okuldaki diğer öğretmenler de uyku gözlüğünü denemeye başlar. 

Uyku gözlüğü tüm kasabanın dikkatini çeker. Anne ve babası Çetin’in başarısıyla gurur duyar ve bu icadı nasıl yaptığını öğrenmeye çalışırlar. Çetin'in dedesinden yardım aldığını öğrenirler. Çetin’in babası ve dedesi bu vesileyle barışırlar.Dedesi Horultoryum’da bulduğu fosilin içindeki canlının çıkması için evinin ısısını -100 dereceye ayarlar. Dışarıya çadır kurmaya çalışan dedesini evlerine davet ederler.

Çetinler’in evinde otururken Çetin’in dedesinin evinin bulunduğu taraftan bir patlama sesi gelir. Herkes patlamanın olduğu yere doğru gider. Çetin’in itfaiyeci olan babası ve arkadaşları patlama sonucunda çıkan yangını söndürürler. Bütün aile üzüntüyle hep birlikte Çetin'in ailesinin evine dönerler. Yanlarında patlamaya sebep olan ve yangından kurtulan yavru uzay canlısı Ateş de vardır.

31 Ekim 2023 Salı

Jeneratör Kullanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?



Jeneratör Kullanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Jeneratörler, dizel, benzin gibi bir yakıt kullanarak bir alternatörün dönmesini sağlayarak elektrik enerjisi üreten cihazlardır. Evlerde ve işyerlerinde yaygın olarak kullanılırlar. Bir fazlı veya üç fazlı olabilirler. Bazıları taşınabilir ve küçük boyutlarda iken bazıları büyük ve sabittir. 

Jeneratörler elektrik kesintisi olduğunda elektrik enerjisi devamlılığını sağlayan cihazlardır. Elektrik kesintisini ortadan kaldırarak hastanelerde cihazların kesintisiz çalışmasını sağlayan, iş yerlerinde üretim sürecinin devamını sağlayan, evimizde konforumuzu artıran jeneratörlerin kullanımında aşağıdaki bilgileri göz önünde bulundurmalıyız.

1- Jeneratörde kullanılan yakıt miktarını kontrol etmelidir.

2- Jeneratörün yakıt deposunun temizliği kontrol edilip yaptırılmalıdır.

3- Jeneratör soğumadan ya da çalışır durumdayken yakıt eklemesi yapılmamalıdır. Aksi halde yangın çıkmasına neden olabilir.

4- Jeneratörün yağ seviyesi kontrol edilmelidir.

5- Jeneratörün gücüne uygun yükte cihazlar bağlamalıdır. Jeneratörün gücünde fazla yükleme durumunda sigorta atabilir, jeneratör ve cihazınız zarar görebilir.

6- Jeneratöre çalışacak cihazlar direk bağlanmamalıdır. Bir pano veya ara kablo kullanılması gerekir.

7- Jeneratörü kullandığımız zeminin ıslak olmamasına dikkat edilmelidir.

8- Jeneratörü kullanırken fırın, ocak, sigara gibi yanıcı maddelerden uzak tutmalıdır.

9- Jeneratör elektrik kesintileri olmasa da ayda bir kısa süreli de olsa çalıştırmalıdır.

10- Jeneratörün kablolarının sağlam olup olmadığı aralıklarla kontrol edilmelidir. Yıpranan, eskiyen kabloları değiştirmelidir.

11- Jeneratör hava soğutmalı bir model ise etrafında bir metre boş alan bırakılmalıdır.

25 Ekim 2023 Çarşamba

İlk Elektrikli Araba Ne Zaman İcat Edilmiştir?



İlk Elektrikli Araba Ne Zaman İcat Edilmiştir?

Elektrikli araçlar üzerine yapılan çalışmalar 1830’lara uzanmaktadır. En kullanılabilir elekrikli arabalar 1900’lü yıllar civarında yapılmaya başladı. New York’ta elektrikli ticari taksiler bile kullanılmaya başladı. Bir dönem ABD’de üretilen 4.000’den fazla aracın yüzde 28’i elektrikle çalışıyordu. New York, Boston ve Chicago gibi büyük şehirlerdeki arabaların üçte ikisi elektrikli arabalardan oluşmaktaydı. 

İlk elektrikli araba 1835 yılında yapıldı. Thomas Davenport tarafından Amerika’da yapılan araba, iki elektromıknatıs, bir pivot ve bir pil kullanılarak yapılmış küçük bir lokomotiftir. İskoçya’da da Robert Anderson elektrikli araba üretmeyi başardı. İskoçyalı Anderson’ın arabansının şarj etme işlevi olmadığı için başarısız oldu.

1894 yılında Salom ve Morris ilk elektrikli araçlarının prototipini yapmayı başardı. 31 Ağustos 1894 tarihinde yaptıkları elektrikli arabanın patentini aldılar. Ürettikleri bu ilk elektrikli otomobil, 725 kilogram ağırlığında kurşun asitli bir bataryaya sahipti. Arabada ağırlığından dolayı çelik lastikler kullandılar. İlk denemede problem yaşanmaması için güvenlik önlemleri alındı. Electrobat arabalarına verdikleri isimdi.

1895 yılında Morris and Salom Electric Wagon and Carriage Company adında ilk elektrikli otomobil üretim firmasını kurdular. Böylece Electrobat’ın seri üretimine başlanmış oldu.

Seri üretimde Electrobat havalı lastikler ile üretildi. Tam dolu batarya ile saatte 32 km/h hıza ve 40 km mezile sahipti. Electrobat'da 1,5 beygir gücünde çift motor bulunmaktaydı. Electrobat; Philadelphia, Boston ve New York’ta ticari taksi olarak da kullanıldı. Zamanına göre iyi bir teknoloji sunmaktaydı. Petrol yakıtlı araçların ucuz maliyetli ve daha hızlı üretilmeye başlaması ile elektrikli araç üretimleri zamanla azaldı ve yerlerini petrol yakıtlı araçlara bıraktı.

İyi Geceler Bay Tom (Michelle Magorian) Kitap Sınavı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı

Kitabın Adı: İyi Geceler Bay Tom Kitabın Yazarı: Michelle Magorian Kitap Sınavı Soruları ve Cevap Anahtarı 1. Will'in kollarındaki morlu...